Bewustwording
“Het blijkt dat de kans op een cyberincident inmiddels één op vijf is. Daarmee overstijgt het veelvoudig het risico op brand, wat statistisch één op achtduizend wordt geschat. Het is essentieel dat logistieke dienstverleners zich bewust zijn van de risico's die door cybercriminaliteit kunnen ontstaan”, stelt Koehoorn. “Cyberrisico's kunnen leiden tot schade door omzetderving en extra kosten, aansprakelijkheidsclaims, boetes door toezichthoudende instanties en reputatieschade. DDos-aanvallen, phishing en ransomware zijn veel voorkomende manieren waardoor schade wordt opgelopen. Maar denk ook aan de IT-veiligheid, wordt er gewerkt met veilige software en veilige systemen?”
"Kans op cyberincident is inmiddels één op vijf"
Grote gevolgen
Jan-Leo geeft een voorbeeld: “Denk bijvoorbeeld aan een transportbedrijf dat wordt getroffen door een ransomware-aanval na het openen van een bijlage in een phishing e-mail. De aanval leidt tot de versleuteling van cruciale gegevens. Vanaf dat moment hebben planners geen toegang meer tot het systeem, de administratie en communicatie liggen stil en is er wellicht gevoelige informatie in de openbaarheid. Dit met gevolg dat de omzet stagneert, afnemers niet worden bevoorraad, er wellicht een AVG-melding moet worden gedaan en er negatieve publiciteit over de onderneming dreigt. Dit alles vanwege één muisklik!”
“Het consortium van Cyber Security in Logistics heeft aanbevelingen geformuleerd om de beveiliging tegen cybercriminaliteit te verbeteren”, vervolgt Jan-Leo. “Voorbeelden zijn het aanstellen van een cybersecurityverantwoordelijke, het regelmatig agenderen van cybersecurity tijdens vergaderingen, het geven van awarenesstrainingen, het maken van een cybercrisisplan, het automatiseren van back-ups en het tijdig uitvoeren van patches en updates. Daarnaast kan het afsluiten van een cyberverzekering helpen om financiële risico's te beperken in het geval van een cyberincident."