Hoe zorgt u voor minder telefoongebruik onderweg?
Technische hulpmiddelen kunnen helpen de veiligheid onderweg te verbeteren. Maar daarmee zijn we er nog niet. Mensen zijn en blijven belangrijk. Met deze tips helpt u uw medewerkers om veilig onderweg te zijn en het telefoongebruik achter het stuur te beperken.
- Praat met al uw medewerkers (management, planners, chauffeurs etc.) over het telefoongebruik onderweg. Benadruk dat de veiligheid van uw medewerkers altijd voorop staat.
- Maak afspraken over het telefoongebruik die u als bedrijf ook kunt na komen. En maak vanuit het management een statement (via een brief, posters, mail, bijeenkomst) over het gevaar van het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.
- Geen bericht is goed bericht. Maak afspraken welke berichten urgent zijn en hoe jullie met spoedgevallen omgaan. Maak concrete afspraken tussen planners en chauffeurs over bel- en contactmomenten. Wanneer wel en niet.
Een chauffeur kan sociale druk voelen om vooral altijd en overal bereikbaar te zijn. Een app die automatisch een antwoord geeft als de ontvanger onderweg is, (“nu even niet, ik ben aan het rijden”) kan bijdragen aan de rust in de cabine. De beller of afzender van het bericht krijgt op dat moment ook gehoor.
- Leg de afspraken die u maakt over telefoongebruik officieel vast, dat voelt minder vrijblijvend.
- Laat als management zien dat je achter de gemaakte afspraken staat en er zoveel mogelijk rekening mee houdt.
- Past handsfree bellen in uw beleid? Investeer dan in adequate handsfree middelen.
- Minder telefoongebruik tijdens het rijden kan op verschillende manieren bijdragen aan uw bedrijfsresultaat. Minder schade betekent vaak meer opbrengst. Deel deze resultaten met uw medewerkers. Uw preventieadviseur kan u helpen de resultaten tastbaar te maken.
Onze preventiespecialisten helpen u verder
Wilt u hulp bij het maken van een business case? Of wilt u meer informatie over #appmoment om tijdens een chauffeursbijeenkomst te vertellen? Neem contact op met ons, we komen graag bij u langs.