MedewerkerTotaal
Klik op het onderwerp om de vragen te lezen die daaronder vallen.
Ik heb een vraag over
- Welke gegevens zijn nodig voor het afgeven van een offerte?
De volgende gegevens zijn nodig: de loonsom, aantal medewerkers, de leeftijd van uw medewerkers en de verzuimhistorie van de afgelopen drie jaren.
- Hoe lang is een offerte geldig?
De offerte is geldig tot 3 maanden na afgifte. Binnen deze termijn moet de verzekering en/of dienst ingaan.
- Waaruit bestaat het Medewerkertotaal pakket?
De polis bestaat uit drie modules: Ziekteverzuim, Verzuimbegeleiding en -advies en Traumazorg en Interventie. Met de module Ziekteverzuim verzekert u de loondoorbetalingsverplichting voor de eerste 2 ziektejaren van uw arbeidsongeschikte medewerker. De module Verzuimbegeleiding en -advies ondersteunt de begeleiding van de zieke werknemer en de re-integratie. De module Ziekteverzuim wordt alleen in combinatie met de module Verzuimbegeleiding en -advies afgesloten. De module Traumazorg en Interventie verzekert de begeleiding van de werknemer na een schokkende gebeurtenis (Traumazorg) en een (gedeeltelijke) vergoeding van een aantal interventies die gericht zijn op een snel herstel van uw medewerker. Meer informatie over de verschillende modules kunt u vinden op https://www.tvm.nl/voor-uw-medewerkers/medewerkertotaal-pakket.
- Wat zijn wachtdagen?
Dit is de eigen risicoperiode die wordt overeengekomen bij arbeidsongeschiktheid van uw medewerker. Over deze periode heeft u geen recht op een uitkering. De eigen risicoperiode wordt uitgedrukt in werkdagen en begint op de eerste ziektedag. Er wordt gerekend met 5 werkdagen per week. Bijvoorbeeld: 30 wachtdagen is een periode van 6 werkweken.
- Welke wachtdagen kan ik kiezen?
U kunt kiezen uit 10, 20, 30, 65, 130 en 260 wachtdagen. Bij minder dan 11 medewerkers geldt 65 wachtdagen als maximum.
- Welke dekkingspercentages kan ik kiezen?
U kunt kiezen uit 70%, 100% en 120%. Bij minder dan 11 medewerkers geldt een minimaal dekkingspercentage van 100% voor eerste en tweede ziektejaar.
- Kan ik werkgeverslasten meeverzekeren?
Als u werkgeverslasten meeverzekert, vergoeden wij ook een deel van de andere kosten die voor rekening komen van de werkgever en die doorlopen bij arbeidsongeschiktheid van een medewerker, zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. U kiest dan voor een dekkingspercentage van 120%
- Kan ik ook alleen het eerste ziektejaar verzekeren?
Het is niet mogelijk om alleen het eerste ziektejaar te verzekeren.
- Welke loonsom moet ik opgeven?
Het loon waarover de sociale verzekeringspremies worden geheven (SV-loon) per medewerker voor de werknemersverzekeringen zoals de Belastingdienst het hanteert in kolom 8 van de model loonstaat. Dit is inclusief overuren. U kunt er ook voor kiezen om de overuren niet mee te verzekeren of gemaximeerd van 7 overuren conform CAO. Wij volgen bij de naverrekening uw opgave en passen eventueel ook de uitkeringen hierop aan.
- Wat is de maximale loonsom?
De maximale loonsom per medewerker is € 125.000
- Kan ik mijn eigen Arbo bedrijfsarts kiezen?
Nee, de module ziekteverzuim wordt alleen samen met de module Verzuimbegeleiding en – advies afgesloten. TVM werkt samen met Arboned.
- Ik heb al een zieke medewerker? Kan ik nu nog wel een verzekering afsluiten?
Medewerkers die voor de ingangsdatum van de verzekering of voor indiensttreding al arbeidsongeschikt zijn worden niet meeverzekerd. Op het moment dat zij, na de ingangsdatum vier weken volledig arbeidsgeschikt zijn, worden zij alsnog opgenomen in de verzekering. Geeft u dit dan wel even door?
- Hoe wordt de premie vastgesteld?
De premie wordt (jaarlijks her)berekend over de loonsom en is afhankelijk van uw verzuimhistorie, de gemiddelde leeftijd van uw medewerkers, aantal medewerkers en de door u gekozen dekking (dekkingspercentage en wachtdagen).
- Wat wordt verstaan onder verzuimhistorie?
De verzuimpercentages van de afgelopen 3 jaren. TVM rekent met het gemiddelde percentage.
- Op welk moment wordt de gemiddelde leeftijd berekend?
Bij aanvang van de verzekering en het afgeven van het verlengingsvoorstel (november van het jaar).
- Wanneer wordt de premie van het nieuwe jaar bekend?
Aan het einde van het jaar ontvangt u een verlengingsvoorstel waarin de nieuwe premie wordt aangegeven.
- Wanneer ontvang ik de nieuwe polis voor het nieuwe jaar?
U ontvangt de nieuwe polis halverwege december.
- Waarom wordt mijn premie verhoogd?
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- De algemene verzuimpercentages in de branche zijn gestegen
- De verzuimpercentages van uw bedrijf zijn hoger geworden
- De gemiddelde leeftijd van uw werknemers is gestegen
- Kan ik wachtdagen en/of dekkingspercentage tussentijds wijzigen?
Nee. De wachtdagen en/of het dekkingspercentage kan alleen worden aangepast per contractvervaldatum.
- Kan ik voor andere wachtdagen kiezen?
Per contractvervaldatum kunt u kiezen voor andere wachtdagen. Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat bij minder dan 11 medewerkers een maximum geldt van 65 wachtdagen. Let op! Een hoger aantal wachtdagen betekent een groter eigen risico voor uw bedrijf.
- Kan ik voor een ander dekkingspercentage kiezen?
Per contractvervaldatum kunt u kiezen voor een andere dekkingspercentage. Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat bij minder dan 11 medewerkers een minimale dekkingspercentage van 100% voor het 1e en 2e ziektejaar geldt. Het dekkingspercentage voor het 1e en 2e ziektejaar is altijd gelijk.
- Hoe kan ik mijn verzekering opzeggen?
Er geldt in de eerste contractperiode een opzegtermijn van 2 maanden. Opzeggen kunt u per vervaldatum van het contract. Na de contractstermijn wordt de verzekering telkens verlengd met 12 maanden. Zodra de verzekering voor de eerste keer is verlengd, kunt u de verzekering op elk moment opzeggen. Daarbij geldt dan een opzegtermijn van 1 maand.
Let op! Voor de module Verzuimbegeleiding en -advies geldt een opzegtermijn van 3 maanden. Deze module is opzegbaar per contractvervaldatum.
- Wat moet ik aanleveren voor een naverrekening?
U moet een verzamelloonstaat aanleveren. Dit is een overzicht met de jaarloongegevens per medewerker. Deze kunt u beveiligd sturen naar e-mail medewerkertotaal@tvm.nl.
- Wat is een verzamelloonstaat?
Dit is een overzicht met jaarloongegevens per medewerker. Wilt u het Burgerservicenummer (BSN) niet vermelden op de verzamelloonstaat. Vanuit de AVG mogen wij deze niet ontvangen.
- Welk loon moet ik opgeven voor de naverrekening?
Wij gaan uit van het SV-loon (sociale verzekeringsloon). Dit is inclusief alle overuren. Wilt u deze niet (volledig) meeverzekeren, dan kunt u per medewerker een aparte loonopgave aanleveren.
- Moet ik overuren ook opgeven voor de naverrekening?
Wij gaan uit van het SV-loon (sociale verzekeringsloon). Dit is inclusief alle overuren. Wilt u deze niet (volledig) meeverzekeren, dan kunt u per medewerker een aparte loonopgave aanleveren.
- Moet ik het loon van medewerkers die dat jaar uit dienst zijn gegaan ook opgeven?
Het loon van medewerkers die uit dienst zijn gegaan moet u ook opgeven voor de naverrekening.
- Moet ik voor alle medewerkers het loon voor de naverrekening opgeven?
Voor uitzendkrachten hoeft u het loon niet op te geven. De loondoorbetalingsverplichting is voor het uitzendbureau. Voor vangnetters volgt er een uitkering van het UWV.
- Moet ik het loon van uitzendkrachten opgeven?
Van deze medewerkers hoeft u het loon niet op te geven.
- Moet ik het loon van oproepkrachten opgeven?
Het loon van oproepkrachten moet u wel opgeven.
- Hoe moet ik een medewerker aan- en afmelden?
U kunt via Mijn TVM een medewerker aan- of afmelden.
- Welke gegevens van uw medewerker moet u o.a. doorgeven?
- Geboorte datum
- NAW gegevens
- Functie
- Datum in dienst
- Verwacht bruto jaarloon (maximaal € 125.000)
- Aantal uren dienstverband per week
Of de medewerker een vangnetstatus heeft? (De werknemer heeft dan bij ziekte recht op een uitkering van het UWV en hoeft niet te worden opgenomen voor de module ziekteverzuim.)
- Moet ik alle medewerkers aanmelden?
Ja, u moet alle medewerkers aanmelden.
- Wat moet ik doen als het mij niet lukt om een medewerker aan te melden?
U kunt contact opnemen met de afdeling zorg en inkomen op telefoonnummer (0528) 292487 of per e-mail via medewerkertotaal@tvm.nl.
- Hoe meld ik een medewerker ziek?
U moet dit binnen 48 uur melden via Mijn TVM of bij uw arbodienst als u niet bent aangesloten bij TVM verzuimmanagement. Als de medewerker op zaterdag, zondag of tijdens de feestdagen ziek wordt, moet de arbeidsongeschiktheid de eerste daarop volgende werkdag worden gemeld.
- Wat gebeurt er als ik een medewerker te laat ziek meld?
Voor een melding van arbeidsongeschiktheid na 48 uur aan TVM verzuimmanagement of de arbodienst geldt het moment van melden als eerste ziektedag.
- Hoe wordt ziekengeld berekend?
Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld.
Eén van uw medewerkers die € 26.000 per jaar verdient meldt zich op maandag 1 november ziek. U heeft een verzekering afgesloten met tien wachtdagen en een dekkingspercentage van 120%. Als deze medewerker na tien werkdagen nog steeds arbeidsongeschikt is, ontvangt u van TVM een uitkering. De uitkering per dag kunt u berekenen door het jaarloon te delen door 260 dagen en te vermenigvuldigen met het dekkingspercentage. In dit geval is dat € 26.000 / 260 x 120% = € 120 per dag. Als uw medewerker op 15 november nog steeds arbeidsongeschikt is heeft u vanaf dit moment (na tien wachtdagen) recht op een uitkering van € 120 per dag. Als uw medewerker tot en met 19 november arbeidsongeschikt is krijgt u van ons 5 * € 120 = € 600. Is uw medewerker niet voor 100% arbeidsongeschikt, dan houden wij hiermee bij het vaststellen van de uitkering rekening.
Als in bovengenoemd voorbeeld uw medewerker 40% arbeidsongeschikt is krijgt u per dag:
€ 120 x 40% = € 48 en in totaal voor de vijf dagen 5 x € 48 = € 240.
- Wanneer wordt ziekengeld uitgekeerd?
Er wordt maandelijks ziekengeld uitgekeerd. Dit gebeurt rond de 14e van elke maand. U ontvangt hiervan een specificatie. Deze specificatie is ook te vinden op MijnTVM.
- Hoe kan een re-integratie traject van een zieke medewerker in gang worden gezet?
U bespreekt dit vooraf met een medewerker van TVM verzuimmanagement.
- Wat is het vervolgtraject?
Graag ontvangen wij de offerte van het re-integratiebureau van u. Deze zullen wij beoordelen.
- Wat wordt er vergoed aan re-integratiekosten?
Na toestemming van TVM een bijdrage van 50% in de kosten van de re-integratie van de arbeidsongeschikte medewerker tot maximaal € 2.500 excl. BTW.
- Worden er ook kosten vergoed voor een arbeidsdeskundig onderzoek?
Het is mogelijk een bijdrage te krijgen in de kosten voor het door TVM verzuimmanagement laten uitvoeren van een arbeidsdeskundig onderzoek. Dit als onderdeel van de begeleiding van uw arbeidsongeschikte medewerker. TVM verzuimmanagement beslist of dit onderzoek al dan niet zal plaatsvinden. De vergoeding bedraagt € 250.
- Wat moet ik doen om de vergoeding te krijgen?
Na toezegging en aanvang van het traject, kunt u de nota (beveiligd) sturen naar e-mail:medewerkertotaal@tvm.nl Na ontvangst van de nota zullen wij de vergoeding uitkeren.
- Krijg ik ook een uitkering als een medewerker overlijdt?
Er wordt een uitkering gedaan als er nabestaanden van de medewerker zijn, zoals in de CAO Beroepsgoederenvervoer is omschreven.
- Hoe wordt deze uitkering berekend?
Wij volgen de berekening conform de CAO Beroepsgoederenvervoer zoals deze op de laatste loonstrook vermeld wordt.
- Wat moet ik doen om de vergoeding te krijgen?
U meldt het overlijden aan ons en wij ontvangen graag een kopie van de rouwkaart en een loonstrook waar de overlijdensuitkering op vermeld staat.
- Wat wordt bedoeld met verhaalsrechtsbijstand/regres?
Wanneer iemand anders aansprakelijk is voor de arbeidsongeschiktheid van uw medewerker, kunnen de kosten worden verhaald op de aansprakelijke derde. Wij helpen u bij het verhalen van het netto loon en de eventueel gemaakte re-integratiekosten.
- Welke kosten kunnen eventueel worden verhaald?
Dit gaat om het nettoloon en eventuele re-integratiekosten.
- Waar doe ik een melding van mogelijk verhaal?
Indien u de module Verzuimbegeleiding en -advies heeft verzekerd dan kunt u, via mijn TVM of telefonisch, de ziekmelding aan de betreffende medewerker melden. Hierbij kunt u ook aangeven als er sprake is van arbeidsongeschiktheid waarvoor een derde aansprakelijk is.
Bent u aangesloten bij een andere arbodienst? De ziekmelding geeft u door aan uw eigen arbodienst. Neemt u daarnaast ook contact op met ons. Dit kan via medewerkertotaal@tvm.nl of telefoonnummer 0528-292487.
TVM Letstelschade behandelt deze meldingen en neemt contact met u op over de verdere stappen.
- Wat doet TVM met het verhaalde loon en eventuele re-integratiekosten?
De verhaalde re-integratiekosten worden aan u overgemaakt. De ziekteverzuimverzekering kent een eigen risico (wachtdagen). Het overige gedeelte gaat naar TVM in verband met betaalde loonuitkeringen vanuit de verzuimverzekering. In het verhaalde bedrag zit ook het eigen risico. Dit deel is voor u bestemd.
- Wat valt onder de dekking traumazorg?
Hieronder valt acute traumazorg na een schokkende gebeurtenis (dit kan zowel werk als privé gerelateerd zijn)
- Wat is een interventieverzekering?
Een aanvullende werkgeverszorgverzekering in aanvulling op de verplichte basisverzekering.
- Wat valt onder de dekking van interventieverzekering?
Een overzicht van alles wat deze verzekering vergoedt, vindt u in het vergoedingenoverzicht. De belangrijkste vergoedingen zijn: spoedeisende zorg in het buitenland, (bedrijfs)fysiotherapie, bedrijfspsychologische zorg, preventieve onderzoeken, ondersteuning in de thuissituatie en re-integratie.
- Waar kan ik het vergoedingenoverzicht vinden?
Zowel het vergoedingenoverzicht als de verzekeringskaart zijn te vinden op www.tvm.nl/voor-uw-medewerkers/medewerkertotaal/traumazorg-en-interventie
- Wat is het verschil tussen bedrijfsfysiotherapie en fysiotherapie?
Het verschil is:
- Een bedrijfsfysiotherapeut heeft een 2 jarige opleiding gedaan tot bedrijfsfysiotherapeut na zijn reguliere opleiding fysiotherapie. Een arbeidsfysiotherapeut 1 jaar. Daarom ligt het uurtarief van een bedrijfsfysiotherapeut hoger.
- Daarnaast duurt een bedrijfsfysio behandeling langer (gemiddeld 1-1,5 uur) dan een reguliere fysiotherapiebehandeling (gemiddeld 30 min)
- Verder richt de reguliere fysiotherapeut zich op de klacht van de individuele medewerker. Arbeidsfysiotherapie richt zich op arbeidsrelevante klachten van de individuele medewerker en bedrijfsfysiotherapie richt zich op verzuimpreventie binnen organisaties
De praktijkvoorbeelden zijn:
- Reguliere fysio: verstuikte enkel of sportblessure
- Arbeidsfysio: rugklachten door verkeerde werkhouding
- Bedrijfsfysio: organisatie krijgt nieuw kantoor en wil dit goed inrichten voor de medewerkers.
- Wat wordt er vergoed voor bedrijfsfysiotherapie en fysiotherapie?
Maximaal € 500 per jaar voor bedrijfsfysiotherapie of maximaal € 250 per jaar voor (reguliere) fysiotherapie bij een gecontracteerde zorgverlener.
- Wat wordt verstaan onder bedrijfspsychologische zorg?
Psychologische zorg die er op gericht is de medewerker te helpen in de werksituatie
- Wat wordt vergoed onder bedrijfspsychologische zorg?
Maximaal € 500 per medewerker per jaar
- Wat wordt verstaan onder preventieve onderzoeken en wat is hiervan de vergoeding?
Er is een Interventiebudget van € 500 per medewerker per jaar. Denk bv aan bedrijfshulpmiddelen, cursussen en trainingen, werkplekonderzoek en mediation.
- Wat wordt verstaan onder ondersteuning in de thuissituatie en wat is hiervan de vergoeding?
Huishoudelijke zorg bij ziekte, ongeval of ziekenhuisverblijf van de partner. €100 per dag met een maximum van €500 per jaar
- Wat wordt verstaan onder re-integratie en wat is hiervan de vergoeding?
Zorg op de werkplek gericht op de re-integratie. De vergoeding bedraagt 75% tot maximaal € 250 per jaar.
- Hoe dien ik een declaratie in?
Hier is een speciaal declaratieformulier voor. Deze is op te vragen bij Zorg en Inkomen.
- Hoe gaat de uitbetaling van een declaratie?
Dit gebeurt door CZ. Deze betaalt rechtstreeks aan de zorgverlener of relatie. TVM ziet hier verder niets van.
- Hoe kan een medewerker zich aanmelden voor een collectiviteit?
Als de werkgever een collectieve zorgverzekering heeft bij CZ via TVM Intermediair, kan de medewerker zich aanmelden via www.cz.nl/tvm
Hierbij moet het collectiviteitsnummer vermeld worden. Dit nummer is te vinden op de polis.
- Waar kan ik informatie terugvinden over de korting / voorwaarden / dekking / vergoedingen etc.?
www.cz.nl/tvm of www.mijnczzakelijk.nl
- Hoe kan een werknemer de polis wijzigen?
De medewerker kan dit zelf doen! Er kan worden ingelogd met het persoonlijke Digid via www.mijncz.nl
- Tot wanneer kan een medewerker zijn/haar verzekering opzeggen?
Opzeggen moet voor 1 januari. De medewerker heeft dan nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe verzekering af te sluiten. De verzekering gaat in per 1 januari.
- Wanneer kan men tussentijds overstappen?
- Als er sprake is van een nieuwe werkgever: van collectief naar collectief of als deze werknemer al individueel bij CZ is verzekerd, dan kan deze verzekering ook worden overgesloten naar de collectieve verzekering bij CZ van de nieuwe werkgever.
- Als verzekerde 18 jaar wordt is er de mogelijkheid om over te stappen naar een andere verzekeraar of om het pakket aan te passen
- Mijn kind wordt 18 jaar? Wat moet ik doen?
U krijgt een brief van CZ met uitleg over de mogelijkheden. Als u niets doet, wordt de verzekering van de 18 jarige gewoon voortgezet. Er is ook de mogelijkheid om elders te verzekeren.
Vanaf de eerste dag van de maand na de 18e verjaardag, gaat u premie betalen. Vanaf dat moment heeft het kind ook een verplicht eigen risico.
- Is er medische selectie?
Wel bij de aanvullende Verzekering, niet bij de basisverzekering. Bij Tandarts Uitgebreid wordt een tandartsverklaring gevraagd.
- Wat is het eigen risico voor 2021?
Het eigen risico is € 385 per verzekerde >18 jaar
- Waarop is het eigen risico van toepassing?
Het eigen risico is van toepassing bij opname in het ziekenhuis, ambulance, verblijf en behandeling medische specialisten, geneesmiddelen, psychologische hulp (niet werk gerelateerd), fysiotherapie bij chronische klachten.
- Voor welke zorg wordt geen eigen risico in rekening gebracht?
Er wordt geen eigen risico in rekening gebracht bij huisartsbezoek, wijkverpleging, kraamzorg en verloskundige hulp en tandartskosten tot 18 jaar.
- Hoe kan ik zien of ik naar een gecontracteerde zorgverlener ga?
Gecontracteerde zorgverleners zijn te vinden via www.zorgvinder.cz.nl
Telefoonnummers CZ voor bedrijven of medewerkers:
Telefoonnummer Klantenservice : 088–5557777