Twee-factor authenticatie Mijn TVM
Inloggen in Mijn TVM zorg en inkomen gaat in 2 stappen. U kunt u aanmelden via de twee factor authenticatie. Lees hier meer over hoe u dit doet.
Wat is twee-factor authenticatie
Er zijn drie bekende factoren die worden gebruikt voor authenticatie: iets wat u weet (een wachtwoord), iets wat u heeft (uw mobiele telefoon), en iets wat u bent (je vingerafdruk, iris scan). Twee-factor authenticatie betekent dat het systeem twee van deze opties gebruikt om u te verifiëren. Zelfs als cybercriminelen erin slagen om het wachtwoord te stelen, dan krijgen ze nog geen toegang. Ze ontvangen namelijk niet de extra toegangscode die via de twee-factor authenticatie wordt gegenereerd. Meer lagen van authenticatie maken een systeem veiliger.
Gebruik maken van een externe bron
Er zijn verschillende leveranciers die de functionaliteit voor twee-factor authenticatie aanbieden. Het is aan u om te kiezen welke bron u wilt gebruiken. Maakt u reeds gebruik van een authenticator app of tool, dan kunt u deze gebruiken voor het inloggen op Mijn TVM zorg en inkomen. Heeft u nog geen app of tool voor het genereren van een twee-factor code, dan is er een reeks aan opties. In de handleiding hebben we Google authenticator via smartphone of tablet voor u uitgewerkt. Google authenticator maakt gebruik van twee factoren, namelijk iets wat u weet (uw wachtwoord Mijn TVM zorg en inkomen) en iets wat u heeft (uw smartphone of tablet met de Google authenticator app).
Hoe werkt het?
Hoe kunt u inloggen met twee-factor authenticatie? Hiervoor neemt u de volgende stappen:
- Kies in Mijn TVM voor de module Zorg en Inkomen
- Log in met uw reguliere gebruikersnaam en wachtwoord.
- Het systeem vraagt u om nog een extra code in te voeren. Deze extra code wordt gegenereerd via een app op uw smartphone of tablet. De extra code bestaat bij iedere inlog weer uit andere karakters en is dus nooit hetzelfde. De code wijzigt iedere 10 seconden.
- Na het invoeren van deze code krijgt u toegang tot Mijn TVM zorg en inkomen.
Bent u uitgelogd en logt u binnen 30 minuten weer in Mijn TVM zorg en inkomen, dan hoeft u geen twee-factor authenticatie toe te passen. Logt u na 30 minuten weer in, dan vraagt Mijn TVM zorg en inkomen wel weer om een twee-factor code.
Heeft u nog vragen?
Raadpleeg dan onze handleiding. U kunt ook onze veelgestelde vragen raadplegen. Wordt uw vraag niet beantwoord of lukt het niet om in te loggen met de twee-factor authenticatie? Neem dan contact op met uw contactpersoon.