Bij een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) is de eigenaar van de trekkende eenheid aansprakelijk. In sommige situaties is de aansprakelijkheid verdeeld over de trekker en de oplegger (of motorwagen en aanhanger). Ook kan zelfs de volledige aansprakelijkheid bij de eigenaar van de oplegger of aanhanger komen te liggen.
Is de oplegger achter een trekker (met buitenlands kenteken) van een ander gekoppeld? Dan kan ook de eigenaar van de aanhanger of oplegger rechtstreeks door een slachtoffer aangesproken worden. Die zal dan de schade aan het slachtoffer moeten betalen en de schade zelf verhalen bij de verzekeraar van het trekkende voertuig.
Het is daarom belangrijk om te weten wie er met uw aanhanger of oplegger rijdt. En of uw aanhanger of oplegger voor het WA-risico verzekerd is.
Om aansprakelijkheid vast te stellen, houdt de Duitse wet rekening met de grootte en het gebruik van de voertuigen. Betriebsgefahr heet dat. Staat de betrokkenheid vast, maar is de toedracht on-duidelijk? Dan geldt een schulddeling volgens Betriebsgefahr. Dit komt erop neer dat het gebruik van een vrachtwagen meer gevaar met zich meebrengt dan een personenauto. Schulddeling pakt dan ook meestal nadelig uit voor vrachtwagenbestuurders.
Bij schade of een ongeval wordt in Duitsland bijna nooit een Europees aanrijdingsformulier inge-vuld. De politie vult ter plekke vaak een Unfallmitteilung in. Hierop vermeldt de politie meestal de aansprakelijke partij als eerste. Ook staat hierop wie een boete (Verwarnung) krijgt. Maakt de poli-tie nog een uitgebreid rapport? Dan staat dat ook op de Unfallmitteilung.