En qua hoogte was de brugpassage mogelijk”, vertelt Wildenbeest . Plotseling doemde er toch een schip op dat de Drakar door de golfslag en het opstuwende water tegen de brug drukte. De – toen nog – houten stuurhut werd compleet vernield. Schadepost: 45.000 oude guldens, omgerekend ruim 20.000 euro.
Een claim bij de passerende schipper die zich niet had gemeld, had volgens Coby Doeleman geen zin. “Höhere Gewalt, heet dat dan in het Duits. Een kwestie van overmacht. Je kunt niemand aansprakelijk stellen.” De schadepost was uiteraard nog groter, want de Drakar moest meteen worden voorzien van een nieuwe aluminium stuurhut. Een investering waarmee ze tot dan toe geen rekening hadden gehouden.
De bittere ervaring zette hen ook aan tot maatregelen ter voorkoming van herhaling. Die innovatie kwam een jaar of zeven geleden voor het eerst op de markt. Het schippersechtpaar is verbaasd dat het systeem van Bridgescout sindsdien niet veel vaker wordt toegepast, zeker in Duitsland met zijn vele en vaak lagere bruggen. Daar is de infrastructuur toch minder op de binnenvaart ingericht dan in Nederland.
“Het gebruik van de Bridgescout is niet wijdverbreid. Zeker op de Duitse waterwegen vind ik zo’n systeem echt noodzakelijk, want de kans op aanvaringen is daar groter.”
Voor de kosten hoeven schippers het volgens Wildenbeest niet te laten. Afhankelijk van de uitvoering is het systeem, met meer of mindere modules, verkrijgbaar voor 8.000 tot 20.000 euro. “Ik denk trouwens dat verzekeraars wel iets zouden kunnen doen om de aanschaf van het systeem te stimuleren”, vindt Wildenbeest. Hij noemt een gezamenlijke inkoop of het geven van premiekortingen als voorbeelden. “Want door het systeem neemt ook de kans op aanvaringen met bruggen af en dat zou je in je premie mogen terugzien. Korting is altijd een middel om erover na te denken.”
De woorden van Wildenbeest zijn nog niet verstomd als terug in de auto het nieuwsbericht over de brugaanvaring in Stroobos alweer uit het radiobulletin blijkt te zijn verdwenen. Het is en blijft voor de nieuwsconsument vluchtig nieuws, maar voor de betrokken schipper niet minder dan een kleine ramp. Zeker is dat er in de nabije toekomst wel weer een volgend bericht over een nieuwe aanvaring zal komen