Iris is runner bij Picnic. Een runner bezorgt met een elektrische auto boodschappen bij mensen thuis. Veiligheid in de Last Mile is voor iedereen belangrijk. Data helpt daarbij. Bovendien heeft Iris ondervonden dat veilig rijgedrag ook gewoon leuk kan zijn. Want een goede score wordt beloond. Oftewel: Safety First.
Safety first
Iris: ‘Doordeweeks sta ik voor de klas op een middelbare school. Ik geef Nederlands. Dat vind ik hartstikke leuk. En ik vind het ook heel erg leuk om na een drukke werkweek op vrijdagavond en op zaterdag naar de hub te komen. Dan laad ik mijn auto in, rijd ik een rondje en maak ik mensen blij. Daarna praat ik nog gezellig na met mijn collega’s. Het is een goede afwisseling.
Safety first
Bij Picnic is veiligheid heel belangrijk en echt iets waar altijd aandacht aan wordt besteed. We krijgen eens per half jaar een safety workshop. Deze workshop wordt constant geüpdatet. Daarnaast dragen we altijd veiligheidsschoenen. Als je binnenkomt, dan moet je jouw schoenen direct aantrekken. Elke week wordt er aandacht besteed aan safety incidents, daar leren we weer van.
Als er iets gebeurt hier op de hub, dan hoor je algauw iemand roepen “Safety first!”. Het is een leus, die hebben ze er bij ons ingepompt. Daar leven we mee. We durven dat ook best tegen elkaar te zeggen. Als iemand geen veiligheidsschoenen draagt, dan spreken we diegene daar op aan.
Direct feedback op rijgedrag
Tijdens het rijden gebruiken we altijd een app die laat zien waar je heen moet en welke krat(ten) je bij de klant moet bezorgen. Maar de app geeft je ook een seintje als je bijvoorbeeld te hard door de bocht gaat. Dan hoor je een geluid en weet je direct dat je even rustig aan moet doen. Aan het eind van je trip, krijg je een score te zien. Die score begint bij honderd. Als je bijvoorbeeld te hard hebt gereden, dan krijg je puntenaftrek. Je krijgt dus direct feedback op je rijgedrag.
Als we met zijn allen goed en veilig rijden, dan krijgen we per dag €7,50 voor in de hubpot. Als daar genoeg geld in zit, dan worden er leuke dingen gekocht voor op de hub.
Telefoongebruik in het verkeer
De veiligheidscultuur van Picnic neem ik mee in mijn dagelijks leven. Dat zit vooral in het niet aanraken van mijn telefoon tijdens het rijden. Die leg ik weg. Mensen moeten in het algemeen beter letten op het telefoongebruik in het verkeer, vind ik. Zet je telefoon gewoon op niet storen. Neem je verantwoordelijkheid tijdens het rijden, want je hoeft maar even naar beneden te kijken en je zit op je voorganger. Of tijdens het fietsen, dan zie je misschien net niet dat er een auto aankomt omdat je naar je telefoon kijkt. Als ik fiets ben ik me ook heel erg bewust dat je in iemands dode hoek kan zitten. Ook de auto’s van Picnic hebben een dode hoek. Ik moet tijdens het rijden altijd goed om me heen kijken. Het werken bij Picnic heeft me nog bewuster gemaakt van veiligheid in het verkeer.’
Lees hier handige instructies en handleidingen voor het correct afstellen van de spiegels (camera’s) voor en door de chauffeur door middel van spiegelafstelplaatsen.
Last Mile bij Picnic
In ons magazine TVM Actueel hebben we in maart een groot interview geplaatst met Eduard Posthumus Meyjes. Hij is bij online supermarkt Picnic verantwoordelijk voor de distributie over de Last Mile. Hij vertelt hoe duurzaamheid, efficiency en veiligheid bij Picnic hand in hand gaan.