Overslaan en naar de inhoud gaan

Cornelissen Groep helpt Albert Heijn als logistiek partner nu ook in België

'In 2,5 jaar tijd drie klantgerichte locaties opgezet'

 

E-commerce is booming business, nog steeds. Want ook in tijden van crisis zien e-commercebedrijven hun online bestellingen toenemen. Albert Heijn besloot tijdens de coronacrisis om ook in België thuislevering aan te bieden. Cornelissen Groep stapte als strategische logistieke partner mee in dat home delivery verhaal. In dit artikel duiken we met Kilian Houdenaert, Business Unit Manager België & Home Nederland, dieper in op deze nieuwe activiteiten in België. Hij vertelt over de uitdagingen, verschillen in de Nederlandse en Belgische markt en wat de toekomst gaat brengen.

Eerder verschenen in TVM Actueel België, mei 2023

Cornelissen

Vooruitstrevende transport- en opslagoplossingen

Cornelissen Groep is een Nederlands familiebedrijf dat al meer dan 90 jaar slimme en duurzame logistieke oplossingen aanbiedt: transport, warehousing, value add logistics, pallets en home delivery. Hun visie is vooruitstrevende transport- en opslagoplossingen bieden. “Dat realiseren we door altijd in overleg te gaan met klanten, partners en overheden om de neuzen in dezelfde richting te krijgen”, vertelt Kilian Houdenaert. Met meer dan 500 voertuigen, 1.200 medewerkers en 25.000 m² magazijncapaciteit is Cornelissen Groep een grote speler op de Nederlandse en nu ook op de Belgische transportmarkt. 

Drie klantgerichte locaties in België

Cornelissen Groep heeft in 2,5 jaar tijd voor Albert Heijn drie klantgerichte locaties in Boom, Evergem en Turnhout opgezet. “Sinds jaar en dag zijn we transporteur en strategische partner van Albert Heijn in Nederland. Een aantal jaren geleden kwam daar ook de thuislevering van online bestellingen in België bij."

"Albert Heijn zag voor de home delivery service ook potentieel op de Belgische markt en schakelde Cornelissen in om een distributienetwerk op Belgische bodem uit te bouwen. In augustus 2020 zijn we gestart met de eerste thuisleveringen in de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen”, vertelt Kilian Houdenaert, Business Unit Manager België & Home Nederland.

"De klant hoeft niet altijd dezelfde bezorger te zien, maar hij moet wel steeds dezelfde positieve ervaring hebben."

Van bestelling tot thuislevering

“Wanneer klanten online een bestelling plaatsen bij Albert Heijn, gaan medewerkers in het Home Shop Center in Nederland aan de slag om op klantniveau alle producten te verzamelen. Zodra de bestellingen klaarstaan, nemen wij bij Cornelissen de regie over. We halen de pakketten op en brengen ze voor crossdocking naar de verschillende hubs in België. Daar worden de bestellingen overgeladen in de gekende blauwe home delivery bestelwagens. Bij de home delivery nemen we ook de retourstroom voor onze rekening en nemen we de blauwe klapkratten weer mee naar het distributiecentrum.”

Het belang van een korte, goed ingerichte supply chain

Door haar explosieve groei de laatste jaren, ligt er vandaag de dag veel druk op de e-commercesector. Alles moet zo snel mogelijk, met hoge kwaliteit van levensmiddelendistributie en met optimale klantvriendelijk aan huis geleverd worden. Om in dat opzet te slagen, is een korte en goed ingerichte supply chain nodig.

Kilian: “In Nederland staat Albert Heijn al achttien jaar in voor de thuislevering van boodschappen. Cornelissen werkt daar al enkele jaren mee. We hebben de kennis en ervaring in huis om de bestellingen in België met dezelfde hoge graad van dienstverlening bij de klant te krijgen. Het was enkel nog zaak om ook hier de juiste mensen op de juiste plaats te zetten, het juiste materiaal ter beschikking te hebben en onze chauffeurs op te leiden, zodat ze veilig en klantvriendelijk de weg op gaan.”

Kilian Houdenaert, Business Unit Manager België & Home Nederland, in de Turnhoutse vestiging van Cornelissen Groep
Kilian Houdenaert, Business Unit Manager België & Home Nederland

 

De 'Albert Heijn-beleving'

De 'Albert Heijn-beleving' start vanaf het moment dat de klant het blauwe bestelwagentje de straat in ziet rijden. “Daar hecht onze opdrachtgever veel belang aan”, aldus Kilian. “Daarom zijn veilige en klantvriendelijke chauffeurs een must. De klant hoeft niet altijd dezelfde bezorger te zien, maar hij moet wel steeds dezelfde positieve ervaring hebben."

"De selectiestandaarden voor onze bezorgers liggen dan ook hoog: we willen alleen mensen die het werk graag doen en klanten blij willen maken. Ze moeten die werkvreugde uitstralen in hun gedrag bij klanten, hun houding in het verkeer, hun voorkomen, hun zorg voor het materiaal van Albert Heijn en dat van ons… Kortom, ze moeten ambassadeurs van het merk Albert Heijn zijn.”

Menselijkheid staat voorop

“Het beroep van bezorger is natuurlijk intensief. Om de druk zo veel mogelijk van de ketel te halen, werken we met haalbare, slimme planningen. Ook staan we zo veel mogelijk met onze chauffeurs in contact. Ons digitale platform Simacan laat ons toe om te communiceren met de bezorger, onze voertuigen in realtime te volgen en snel te handelen in geval van problemen."

"Verduurzaming in transport is geen concurrentiestrijd, maar een maatschappelijke uitdaging die we samen moeten aangaan."

Via het platform kunnen we ook de klant informeren dat de bezorger een kwartiertje later voor de deur staat. Deze aanpak met een slimme planning en live track & trace, zorgt voor minder stilstand van de wagens, minder tijdsdruk bij de bezorgers en een goede communicatie met de klanten. Met ondersteunende diensten op de weg helpen we onze bezorgers en kunnen we impact voor de klanten beperken als er onderweg een vertraging ontstaat.

"We zijn er ons bij Cornelissen erg van bewust dat we met mensen werken. Daarom vragen we onze bezorgers regelmatig om feedback en gaan we effectief met de werkpunten aan de slag. Ook de data uit Simacan gebruiken we om routes te verbeteren en inefficiënties uit de planning te halen om zo onze service te optimaliseren.”

Lage emissiezones geen obstakel

Veel Vlaamse steden voeren steeds strengere emissienormen in voor wagens die de stad binnenkomen. Het transport dat Cornelissen Groep voor Albert Heijn uitvoert, is daarop voorzien. Kilian: “Wij proberen daarin vooruitstrevend te zijn. Al onze wagens voldoen al aan de hoogste emissienorm. We investeren in elektrische en biobrandstoffen, trekkers op bio-LNG, elektrische trekkers en elektrisch gekoelde zero emissie trailers.

Kilian
Cornelissen Groep, logistiek partner van Albert Heijn

 

Samen met Albert Heijn bekijken we ook allerlei duurzaamheidsinitiatieven. Fietsbezorging, wagens op biobrandstof of waterstof en elektrische auto’s. We houden alle opties open. Leuk weetje, al in 2010 hadden we een eerste zero emissie voertuig (elektrisch) voor Albert Heijn Online rijden in Nederland. In 2018 kwam daar nog een elektrische FUSO bij.

Niet alles zelf in handen

We hebben echter niet alles zelf in handen. Voor een aantal zaken zijn we afhankelijk van externe partijen. Zo staat de duurzame uitrusting van de chassis variant van bestelwagens opmerkelijk minder ver dan die van vrachtwagens. Het is aan de constructeurs om ook daar te experimenteren. Anderzijds moeten de netbeheerders zorgen voor voldoende elektriciteit op het net.”

Verduurzaming is de grootste uitdaging

De grootste uitdaging voor transport en logistiek blijft dus ongetwijfeld die verduurzaming. “En dan hebben we het niet alleen over een groener wagenpark”, aldus Kilian. “Ook de vergroening van facilitaire voorzieningen is belangrijk. En onderschat zeker de impact van digitalisering en slimme planning niet. Die helpt ons om duurzaam om te gaan met onze mensen.

"We zijn er ons bij Cornelissen erg van bewust dat we met mensen werken"

Concullega’s kijken vaak in onze richting als het gaat over verduurzaming. Wat wij doen, is vrij uniek en daar zijn we trots op. Maar we vinden duurzaamheid niet iets wat je tegen elkaar uitspeelt. Het is een maatschappelijke uitdaging die we samen moeten aanpakken. Iedereen krijgt met dezelfde problematiek te maken. Pas door in dialoog te gaan met concullega’s, partners, overheden en overkoepelende organisaties over hoe we transport groener kunnen maken, komen er solide oplossingen uit de bus.”

De toekomst brengt nog veel meer

Het ziet ernaar uit dat e-commerce de komende maanden en jaren zal blijven groeien. Zelfs in periodes dat het maatschappelijk en economisch moeilijk gaat, neemt de omzet bij e-commercebedrijven toe. En dat is toch wel opmerkelijk. “Thuislevering sluit aan bij de maatschappelijke, sociale en duurzame ontwikkelingen die we vandaag de dag zien. De markt en sector zullen blijven groeien. Het is nu zaak om de dienstverlening slimmer, efficiënter, duurzamer en persoonlijker te maken”, eindigt Kilian zijn verhaal.

Benieuwd naar andere klantverhalen?

Kilian Houdenaert geeft ons hier een interessante inkijk in de uitbreiding van Cornelissen Groep op de Belgische markt. Bij TVM zetten we trouwe klanten en partners graag in het zonnetje. Meer verhalen lezen, zoals deze over Kilian? Klik hieronder op 'Lees meer'. 

Klanten vertellen over TVM

We kijken graag met u mee en helpen u de juiste keuzes te maken. Of het nu gaat over verzekeren, zero emissie, schade afhandelen of schade vóór zijn. Bij TVM zit u goed. De verhalen van collega-transportondernemers bevestigen dat en vertellen waarom ze goed zitten bij TVM. 

Klantverhalen TVM