Arjan is specialist pleziervaart bij TVM verzekeringen. Hij begon in 2001 bij de voorgangers van TVM pleziervaart. Door jarenlange ervaring is hij zeer kundig en een vraagbaak voor zijn collega’s. "Ik geniet van mijn werk doordat ik klanten kan ondersteunen in het uitvoeren van hun hobby, hun liefhebberij. Onze klanten hebben passie voor hun boot en het varen. Ik vind het leuk om deze mensen te helpen om zorgeloos te kunnen genieten.”
Tijden veranderen
In de ruim 20 jaar dat Arjan werkzaam is bij TVM is er veel veranderd. “Pleziervaart is van oudsher iets wat schippers deden, nadat ze stopten met de beroepsvaart. Later kwamen daar steeds meer niet-schippers bij. Er zijn daardoor verhoudingsgewijs steeds meer booteigenaren die niet opgegroeid zijn met watersport. Met name sinds de uitbraak van de corona crisis is dat aantal behoorlijk opgelopen. Dit is te merken aan het kennisniveau van nieuwe klanten op het gebied van bijvoorbeeld onderhoud. En anderzijds aan de drukte op het water.
“Er worden niet meer schadeclaims ingediend, maar wel veel kleine schades. Veelal te maken met het feit dat mensen de vaarregels niet goed kennen. Of niet goed weten hoe een sluis werkt of hoe je een boot moet ankeren.”
Het is niet verplicht om een vaarbewijs te hebben als je een boot hebt tot 15 meter. Maar Arjan raadt het wel aan om je goed te verdiepen in de voorrangsregels zodat je veilig het water op kan. “Want het is toch eigenlijk raar dat je om auto te mogen rijden een rijbewijs moet hebben, maar dat je voor het besturen van een boot (tot 15 meter) geen vaarbewijs nodig hebt?” Heb je nooit of niet vaak gevaren en wil je veilig het water op? Neem dan een keer vaarles bij een vaarschool of verhuurbedrijf. “Binnen een half uur leer je de belangrijkste vaarregels. Maar bijvoorbeeld ook hoe je je boot moet aanmeren.”
Voorkom schade, voer onderhoud uit
Vergeet ook niet om je boot goed en regelmatig te onderhouden. Dat houdt in dat je je boot in ieder geval in het voorjaar vaarklaar maakt en in het najaar nakijkt en winterklaar maakt.
- In het voorjaar is het van belang om je boot op verschillende onderdelen te controleren. Bekijk daarvoor de checklist op de pagina ‘vaarklaar maken van uw boot’. Zo voorkom je dat je tijdens het vaarseizoen tegen problemen met bijvoorbeeld de motor aanloop of het begeven van de mast door de verstaging.
- Het niet goed voorbereiden van je boot op winterse invloeden kan ook schades opleveren. Zoals een bevroren motor. Met een beetje pech ontstaat er een scheur in het motorblok, en is de motor niet meer te repareren. Een ander voorbeeld: als je de kogelkranen aan boord niet goed behandeld, dan kunnen ze stuk vriezen, waardoor er bij dooien veel water in de boot kan lopen met het gevolg dat de boot kan zinken.
"Bij onvoldoende onderhoud kan het voorkomen dat een schade niet wordt uitbetaald. Bijvoorbeeld als de motor jaren niet onderhouden wordt en hij loopt dan vast, kan dit gevolgen hebben voor de schadeafhandeling, . We proberen dit natuurlijk te voorkomen met ons team. Daarom besteden we veel tijd en aandacht aan het informeren en ondersteunen op het gebied van preventie en onderhoud. We willen de watersport zo leuk mogelijk houden en schades dus zoveel mogelijk voorkomen.”
TVM pleziervaart: altijd dichtbij
Meer informatie over ons team, wat we voor je kunnen betekenen en wat je zelf online kunt regelen vind je op de TVM pleziervaart pagina. Heb je vragen of wil je advies? Wij helpen je graag verder: