5 juli 2021
Theo Hoogerwaard, adviseur preventie en risicobeheer van TVM, spreekt veel ondernemers en chauffeurs die de stap naar emissieloos transport al gemaakt hebben of juist midden in de transitie zitten. Theo vertelt wat hij tegen komt of hoort van ondernemers en waar u op moet letten bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen.
Rijden in een elektrische vrachtwagen is even wennen
De huidige generatie dieselmotoren zijn al erg stil maar de elektromotor hoor je al bijna helemaal niet meer. Nadat de sleutel wordt omgedraaid zie je controle lamp branden die aangeeft dat je “gas” kan geven.
Ook heeft de motor heeft behoorlijk veel power. Deze is wel goed te doseren, maar werkt net iets anders.Doordat een elektrische auto energie regenereert als het gaspedaal los wordt gelaten, verliest deze meer snelheid. Het is een belangrijk aandachtspunt in de training van de berijder met deze voertuigen.
De omvang van de vrachtwagen blijft hetzelfde
Chauffeurs zijn snel gewend aan het rijden met een elektrische vrachtwagen. De vrachtwagen (bakwagen of een trekker met oplegger) blijft even groot. Deze voertuigen komen dan ook op alle lastige, drukke en moeilijk bereikbare los/laad locatie in de stad. Bij de elektrische voertuigen zien we ook dezelfde schadeoorzaken (manoeuvreren/achteruitrijden) als de diesel en LNG voertuigen.
Daarnaast worden de huidige elektrische vrachtwagens steeds meer voorzien allerlei veiligheidsvoorzieningen om schades/ongevallen zoveel mogelijk te beperken. Denk hierbij aan 360° camera’s, (dode hoek-) sensoren en aangepaste verlichting die de chauffeurs helpen om de omgeving beter te kunnen zien.
De eerste kinderziektes zijn achter de rug
De laatste 3 jaar hebben de bedrijven veel geleerd over het rijden met elektrische vrachtwagens. Over wat te doen als er storingen zijn, oplaadproblemen en het uitvallen van voertuigen.
Ook staat de techniek niet stil. De laatste nieuwe afgeleverde elektrische bakwagen heeft al 80% minder storingen dan de eerste. De ontwikkelingen gaan door. Alles voor een schone, gezonde en veilige toekomst.
Vrachtwagenleveranciers geven de 1e instructie
Als de 1e elektrische vrachtwagen wordt geleverd, krijgen de chauffeurstrainer / mentor van het bedrijf een instructie van de leverancier. Zij trainen vervolgens de chauffeurs.
1. De training begint met een korte uitleg over de techniek.
- De verschillende controle lampjes, batterij conditie, de actieradius, het starten en het missen van het motorgeluid.
- Ook wordt uitgelegd hoe de accu’s moeten worden opgeladen en waar de laadkabel opgeborgen kan worden na het laden.
2. Daarna wordt onder begeleiding een rit met de elektrische vrachtwagen gemaakt
De belangrijkste tips voor het rijden met een elektrisch voertuig worden besproken
- Trek gedoseerd op.
- Gebruik een retarder* om af te remmen.
- Weet hoe de accu capaciteit wordt getoond. Hoe ver kan de vrachtwagen nog rijden voordat de accu’s moeten worden opgeladen? De actieradius ligt rond de 150 km.
- Eenmaal terug op het distributie centrum is het belangrijk om direct de laadkabel aan te sluiten op de vrachtwagen. Voor de chauffeur betekent dit pauze. Deze (verplichte) rust draagt ook bij aan de gezondheid van de chauffeur. Dat went ook snel.
* Een retarder is een elektromotor die in de aandrijflijn zit. Als deze wordt ingeschakeld draait het tegen de draairichting in. Door de weerstand remt het voertuig af remt.
Voordelen van een elektrische vrachtwagen
- De rust in de cabine van een elektrische vrachtwagen vinden veel chauffeurs erg prettig. Al zullen er altijd chauffeurs blijven die de V8 willen horen brommen.
- Minder uitstoot van uitlaatgassen is voor iedereen een verbetering. Bij winkelfilialen waar op drukke plaatsen moet worden gelost, wordt dit extra op prijs gesteld.
Meer lezen over emissieloos transport
Ga naar veelgestelde vragen over emissieloos transport