Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereikbaarheid tijdens feestdagen

Op eerste en tweede Kerstdag en op Nieuwjaarsdag is ons kantoor gesloten. Heeft u schade, dan kunt u dit online melden via Mijn TVM of Bumper.nl. Bij spoed of nood zijn wij dag en nacht bereikbaar via TVM Assistance. Bel dan 0528 29 29 11

TVM verzuimmanagement begeleidt en adviseert bij verzuim Hoe voorkomt u dat medewerkers uitvallen en hoe helpt u ze weer op de been?

Als ondernemer kunt u te maken krijgen met een medewerker die langdurig arbeidsongeschikt is. Hoe voorkom je dat medewerkers uitvallen en hoe help je ze weer op de been? Nicoline Assen, manager verzuimmanagement, beantwoordt hierover 5 vragen.  

nicoline assen manager verzuim | TVM verzekeringen

1. Waar houdt TVM verzuimmanagement zich mee bezig?  

“TVM verzuimmanagement begeleidt en adviseert haar aangesloten klanten bij verzuim. We helpen de klant ‘op weg’ in het oerwoud van wet- en regelgeving van verzuim en adviseren over de te nemen acties die daarbij aan de orde zijn. Het doel hierbij is duurzame re-integratie. We hopen hiermee de schadelast voor de klant zoveel mogelijk te kunnen beperken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het niet hoeven plaatsen van vacatures, minder lange vervangingen regelen, tevreden medewerkers etc. Door onze klanten- en specifieke verzuimkennis van de transportbranche kunnen we maatwerk leveren.”  

2. Wanneer kunt u TVM verzuimmanagement inschakelen?  

“Klanten kunnen ons altijd benaderen, óók wanneer een medewerker nog niet ziek is. Naast het begeleiden bij verzuim, kunnen klanten ook advies vragen over frequente verzuim- en preventieve vragen. Kortom, alle vragen omtrent verzuim en verzuimbegeleiding zijn welkom.”  

3. Hoe werkt TVM verzuimmanagement om het verzuim te verminderen en te beheersen?  

“De methode die we hanteren is het snel schakelen tussen werkgever en medewerker. Daardoor kunnen we de juiste acties vroeg in het traject uitzetten, wat procesversnellend werkt. Door de persoonlijke benadering proberen we tijdig duidelijkheid te creëren over duurzame re-integratie van de medewerker. Ook gaan we het gesprek aan over hoe de medewerker denkt over diens toekomst binnen of buiten het bedrijf.”  

4. Hoe werkt TVM samen met klant en bedrijfsartsen?  

“TVM schakelt wanneer dit nodig is een bedrijfsarts in voor het medische deel. Waar het mogelijk is, willen wij een verzuimtraject zoveel mogelijk demedicaliseren. We schakelen dan vroegtijdig andere professionals, zoals onze eigen arbeidsdeskundige die op locatie van de klant komt, als gesprekspartner in. De medewerker re-integratie van TVM speelt in dit proces een belangrijke rol en schakelt met werkgever en medewerker over de te nemen stappen. Essentieel zijn hierbij de afspraken die de werkgever en medewerker samen maken en de communicatie tussen hen beiden.”  

5. Waarom meteen met re-integratie starten?  

“Om geen tijd te verliezen in de re-integratie en om snel duidelijkheid te krijgen welke benodigde stappen daarbij horen. Blijft de medewerker bijvoorbeeld binnen het bedrijf werken of wordt buiten het bedrijf naar een passende werkplek gezocht? Verder is het belangrijk, indien mogelijk, om zo snel mogelijk weer naar het werk te gaan om de drempel om weer naar het werk te gaan te verkleinen. De Wet Verbetering Poortwachter vraagt ook om deze actieve houding, de wet is van actie en niet een wet om te wachten tot iemand weer beter is.” 

Heeft u vragen neem contact op

Stuur een e-mail naar verzuimmanagement@tvm.nl of bel ons op (0528) 29 24 92.

TVM verzuim­management staat voor u klaar

Medewerkertotaal

Een totaaloplossing voor het verzuimrisico van uw medewerkers is MedewerkerTotaal. Het pakket bestaat uit 3 modules: Ziekteverzuim, Verzuimbegeleiding en -advies,  Traumazorg en Interventie. 

Medewerkertotaal