5 oktober 2020
Waar ondernemers reikhalzend uitkeken naar 2020 als potentieel topjaar, belandden we door de uitbraak van het coronavirus wereldwijd versneld in de volgende crisis. ING, TVM en TLN publiceren een gezamenlijke sectorstudie om inzicht te geven in ondernemen in tijden van crisis. Hoe komt het dat het ene bedrijf sterker uit de crisis komt dan de ander?
Klik hier voor de volledige publicatie
‘Crisis? Creëer je eigen kansen’
Aan de hand van de sectorstudie ‘Crisis? Creëer je eigen kansen’ willen ING, TVM en TLN bedrijven in de transport- en logistieke sector bewust maken van hoe te anticiperen op uitdagende omstandigheden. Op die manier kunnen zij degene zijn die sterker uit de volgende crisis komen. Het rapport geeft inzicht, creëert bewustwording en biedt handvatten door voorbeelden van ondernemers te geven en ruimte voor discussies te bieden.
Schakelen op het juiste moment
Conclusie uit het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, is dat schakelen op het juiste moment essentieel is. Ondernemen is topsport: een keer te laat op- of afschalen kan tot gevolg hebben dat het jaarrendement is verdampt. Daarnaast spelen zaken als liquiditeit, vraag en aanbod, veiligheid en communicatie. Het rapport is te downloaden op de websites van de deelnemende partijen.
Impact corona op de economische crisis
Ondanks dat de voortekenen voor een dalende economie er al waren, keken veel bedrijven op voorhand naar 2020. Menig bedrijf actief in transport en logistiek was op de toenemende vraag aan het schakelen. Als gevolg van corona viel dit alles in één keer weg.
Waarde van warehousing
Door corona, de bijbehorende angst en de intelligente lockdown zijn consumenten massaal online gaan shoppen. Ook producten die tot voor kort alleen door een beperkt aantal mensen online werden besteld, werden grootschalig op internet gekocht en thuisbezorgd. De pakketdiensten spreken over kerstdrukte, maar dan maandenlang. Ook als straks corona niet meer zo’n grote rol speelt, is de verwachting dat de online verkopen hoog blijven. De waarde van warehousing heeft zich ten tijde van de coronacrisis bewezen. Waar voor sommige sectoren de transporten stilvielen, puilden de warehouses uit. Natuurlijk liep de omzet – behaald door handling – terug, maar die werd (gedeeltelijk) gecompenseerd met omzet door opslag.
Webinar ‘Crisis? Creëer je eigen kansen'
Op 6 oktober werd er tijdens de webinar ‘Crisis? Creëer je eigen kansen' over de sectorstudie gesproken. Bekijk het webinar hier.