Overslaan en naar de inhoud gaan

Schade aan de schroef van een schip

Bij TVM Scheepvaart komen regelmatig meldingen binnen over schade aan de schroef van een schip. Waar moet je op letten en wat is belangrijk? Rob Jans, scheepsexpert, beantwoordt hierover 5 vragen.

1. Wat moet ik doen bij een schroefschade?

“Zodra u merkt dat het schip begint te trillen, schudden of er een verandering is in de uitlaattemperatuur van de hoofdmotor, dan is het zaak om zo snel mogelijk een duiker in te schakelen of droog te gaan met het achterschip en onder- zoek uit te laten voeren. Meld dit zo snel mogelijk bij TVM, zodat wij u verder kunnen helpen. Voor het inschakelen van een duiker zijn we in het bezit van een adressenlijst met duikers in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.”

2. Is iedere schroefschade hetzelfde?

“Niet iedere schroefschade is hetzelfde en de mate van beschadigingen varieert. Wanneer er bijvoorbeeld een houten balk in de schroef draait dan kunnen de bladen ontzet raken. Maar wanneer een tros in de schroef draait, dan kan de naaf van de schroef beschadigt raken of de hoofdmotor zwaarder worden belast. Kijk dus goed wat de oorzaak van de schroefschade is en overleg met de reparateur of met de expert over de reparatie.”

3. Is alleen een schroefreparatie afdoende?

“Wanneer de schroef gedemonteerd is, laat dan de speling meten en hiervan een rapport maken. Op de diktemeting, welke uitgevoerd is voor het verlengen van het Certificaat van Onderzoek (CvO), staat de minimale afkeurmaat van de schroefasspeling. Het is handig om deze twee metingen met elkaar te vergelijken, want dan weet u wanneer er eventuele vervangingswerkzaamheden uitgevoerd dienen te worden. Wanneer er een zware klap met de schroef heeft plaatsgevonden, laat dan de slingering meten van het coni- sche einde van de schroefas.”

4. Wat kan ik nog meer doen?

“Wanneer de schroef gedemonteerd is, controleer dan het draagbeeld van het conische einde van de schroefas, de schroef dient circa zeventig procent te dragen op de schroefas. Als dit niet het geval dan is, de kans aanwezig dat er gevolgschade ontstaat aan de schroefas.”

5. Wat moet ik doen als er meer aan de hand is als alleen een schroefschade?

“Heeft er een versnelde schroefasspeling plaatsgevonden of is de slingering van de schroefas overmatig? Neem dan direct contact op met de schadeafdeling of met een expert, zodat er overleg kan plaatsvinden en eventueel een expert langs kan komen om u verder te helpen."

U kunt ons bereiken op 0528-29 27 50 of per e-mail op schadebinnenvaart@tvm.nl

 

TVM experts

Lees meer artikelen van onze scheepsexperts over uiteenlopende onderwerpen, zoals oplossingen voor stijgende schadeherstelkosten, tips over brandpreventie, handige checklists voor schippers en overdrachten, laagwatermanagement, keerkoppeling inspectie, wetgeving en droogzetten. Ontdek waardevolle informatie en praktische adviezen die u direct kunt toepassen.