Safety Deal breidt verder uit
Het aantal vervoerders dat is aangesloten bij de Safety Deal ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is verder uitgebreid.
Het aantal vervoerders dat is aangesloten bij de Safety Deal ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is verder uitgebreid.
10 juli 2018
Het aantal vervoerders dat is aangesloten bij de Safety Deal ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is verder uitgebreid. Sinds de initiële ondertekening vorig jaar is in januari Tielbeke transport toegetreden en inmiddels heeft ook transportbedrijf ddstrucking zijn handtekening gezet.
In oktober 2017 sloot transportverzekeraar TVM samen met drogisterijketen Kruidvat en drie grote vervoerders (Peter Appel, StvdBrink en Cornelissen) deze zogenoemde Safety Deal.
Het is een convenant met bindende afspraken van ketenpartijen (opdrachtgevers, vervoerders, chauffeurs) met betrekking tot strikte naleving van wet- en regelgeving (onder andere rij- en rusttijden), maar bevat daarnaast een gedragscode die eveneens moet bijdragen aan meer veiligheid in retailtransport.
Door de introductie van deze manier van keten-veiligheidsdenken en het expliciete commitment dat de partijen hieraan geven, wordt maximaal ingezet op gedragsverandering ten behoeve van de veiligheid. Eenmaal per kwartaal komen de ketenpartijen samen in een stuurgroep met adviesbureau Bricklog als onafhankelijk voorzitter.
Marcel Evers, manager warehouse operations bij A.S. Watson, het internationale moederbedrijf achter grote merken als Kruidvat en Trekpleister, noemt iedere discussie over veiligheid een non-issue. ''Veiligheid moet je namelijk altijd en overal nastreven”, zo vertelde hij onlangs in TVM Actueel.
De Safety Deal begon als een initiatief van een paar partijen. Ook Evers hoopt op nog meer navolging. ''Ik vind het prima als we straks op een lijstje staan dat we een van de eersten waren, maar hopelijk niet een van de laatsten. Dit moet zich als een olievlek verspreiden. Sectorbreed. Om die reden zou het mooi zijn als meer ondernemingen of retailers, maar ook brancheorganisatie TLN zou aanhaken. De Safety Deal is echter veel meer dan een term of een kwestie van tekenen bij het kruisje. Er gaat een heel traject aan vooraf met bijbehorende kosten. De Safety Deal draait om bewustwording en moet gedragen en uitgevoerd worden binnen alle geledingen van een onderneming.”
Veel ondernemingen menen dat ze ook zonder Safety Deal veilig rijden. Dat kan, benadrukt Evers. ''Er gaat immers ook een signaalfunctie vanuit. Het is ook belangrijk om collectief te zorgen voor een beter imago van het wegtransport. Al is en blijft het zo dat de Safety Deal in eerste instantie is bedoeld als een soort waarborg voor veilig transport. Voor de chauffeur zelf, maar zeker ook voor de omgeving.”