Hoge schadelast
“Met name de hogere kans op schade en de veel hogere schadebedragen is een groot verschil met Nederland”, stelt Roderik. “De factoren die de schade veroorzaken kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën. De verkeersveiligheid en plaatselijk slechte wegcondities spelen een grote rol”, zegt hij. “Door de dode hoek en verkeerssituaties, hebben de Nederlandse chauffeurs bovendien in het Verenigd Koninkrijk minder zicht op het overige verkeer. Verder wordt er minder aandacht besteed aan fietsen voetpaden.”
"De schade die wordt geclaimd, is veel hoger dan in Nederland"
“De claimcultuur in het Verenigd Koninkrijk is sterker dan we in Nederland gewend zijn”, vervolgt Roderik. “Betrokkenen schakelen bij een ongeval vaak meteen een deskundige partij in. Deze Claims Management Company moet dan de schadevergoeding regelen namens het slachtoffer. De schade die wordt geclaimd, is bovendien veel hoger dan in Nederland. Zo zie je vaak dat Claims Management Companies huurauto's inzetten die drie tot vier keer duurder zijn dan normaal.”
Tot slot speelt de schaarste aan onderdelen in het Verenigd Koninkrijk een rol. “Hierdoor zijn de onderdelen zelf niet alleen duurder, maar duren de reparaties van schades ook langer. Degene die schade heeft, moet dan ook langer een auto huren. De huurkosten hiervan komen voor rekening van de verzekeraar. Al met al resulteert dit met elkaar tot een veel hogere schadelast voor verzekeraars.”
Verschillende oplossingen om risico’s te verlagen
“Om de risico’s van het rijden op het Verenigd Koninkrijk te verlagen, kunnen verschillende maatregelen worden overwogen”, stelt Roderik.
“Een van de belangrijkste zaken is het snel regelen van schade met de tegenpartij. Het is daarom van groot belang dat onze klanten de schade direct melden bij TVM.
Verder valt te denken aan het installeren van dashcams. De beelden helpen bij het bepalen van de aansprakelijkheid. Een andere maatregel is het geven van chauffeurstrainingen. Hier worden chauffeurs bewust gemaakt van de risico’s op de wegen in het Verenigd Koninkrijk,” zegt Roderik. Tot slot noemt hij ADAS-systemen, zoals rijstrookassistentie. “Al deze maatregelen dragen bij aan een vermindering van de schadelast.”
Samenwerken om schade te verminderen
“TVM streeft ernaar de verzekering betaalbaar te houden; ook voor het rijden op het Verenigd Koninkrijk. Hierbij is het van belang om samen met onze leden te werken aan schadelastvermindering. Zo kan de premie van de klant in lijn blijven met het risico”, legt Roderik uit. “Door met elkaar te investeren in het voorkomen van schade, kunnen we de risico’s verminderen en de verzekeringskosten in toom houden.”