1. Wat houdt de clausule 'reparatie hoofdmotor tot 200% dagwaarde' in?
“Bij een onder de polis gedekte schade aan de motor(en) stelt een expert het schadebedrag vast. Dit wordt gedaan in overleg met het reparatiebedrijf. Het kan gebeuren dat de kosten van de reparatie hoger zijn dan de dagwaarde van de motor. Deze dagwaarde wordt vastgesteld volgens de richtlijnen van de VEKRB (Vereniging van Experts voor Kust, Rijn en Binnenvaart). Door deze clausule aan de polis toe te voegen, heeft u recht op vergoeding van de reparatie van de gedekte schade tot 200% van de dagwaarde van de hoofdmotor.”
2. Wat is het voordeel voor de klant?
“Door het toevoegen van deze clausule op de polis is het voor u interessant om bij schade te kiezen om voor een hoger bedrag te repareren in plaats van te vervangen. Dit kan tijdwinst opleveren. Besluit u om na een gedekte motorschade te gaan hermotoriseren dan ontvangt u hiervoor een maximale vergoeding van 200% van de dagwaarde. Door deze ruimere financiële vergoeding is de stap naar een nieuwe hoofdmotor kleiner.”
3. Waarom is deze clausule in het leven geroepen?
“In eerste instantie door de vraag en behoefte van onze klanten. Door de huidige wet- en regelgeving is het plaatsen van een nieuwe hoofdmotor zo duur geworden dat het voor sommige klanten financieel bijna niet meer haalbaar is om deze investering te doen. Door het toevoegen van de clausule 'reparatie hoofdmotor tot 200% dagwaarde' ontvangt u een hogere uitkering voor reparatie en/of hermotorisering. Het is hierbij wel van belang dat er gekeken wordt of het afsluiten van de dekking dubbele dagwaarde in verhouding staat tot de premie die hiervoor wordt betaald. Bij hoofdmotoren met een geringe dagwaarde heeft de clausule geen toegevoegde waarde.”
4. Kan deze clausule op elke polis worden toegevoegd?
“Dit is alleen mogelijk als de aanvullende dekking Hoofd motor uitgebreid is of wordt afgesloten. Als u nu nog geen aanvullende dekking Hoofdmotor uitgebreid heeft, is het verstandig hierover na te denken.”
5. Wat wordt er van de klant verwacht?
“Naast het laten uitvoeren van een smeerolieanalyse, moet er minimaal eenmaal per jaar volgens de richtlijnen van de dealer inspectie en ouderhoud aan de hoofdmotor worden uitgevoerd door een machinefabriek. De adviezen en/of voor geschreven reparaties die voortvloeien uit de inspecties en analyses moeten worden opgevolgd en binnen de gestelde termijnen worden uitgevoerd. Als u interesse heeft en meer informatie wenst te ontvangen, kunt u contact opnemen met uw relatie beheerder of met de afdeling binnenvaart van TVM.”
Wilt u meer weten of wilt u deze uitgebreide dekking direct afsluiten? Neem dan gerust contact op met de afdeling Binnenvaart via +31 (0)528 29 27 50 of per e-mail binnenvaart@tvm.nl.
Vraag direct een offerte aan