Hulpverleningskosten in de scheepvaart
Hulpverleningskosten komt in de scheepvaart regelmatig voor. Waar hebben we het dan over? Senior schadebehandelaar Freek Baron geeft antwoord.
Hulpverleningskosten komt in de scheepvaart regelmatig voor. Waar hebben we het dan over? Senior schadebehandelaar Freek Baron geeft antwoord.
“Eigenlijk moet je een verschil maken tussen sleepkosten en daadwerkelijke hulpverleningskosten. Slepen doe je in een ‘normale’ situatie, waarbij geen sprake is van nood. Bij hulpverleningskosten spreek je in de regel van een noodsituatie.”
“Dat is bijvoorbeeld bij motorschade of bij roeruitval. Het schip ligt dan wel op een veilige locatie, maar kan alleen met slepen verplaatst worden om bij een reparateur te komen.”
“Dit is het geval als een vaartuig in een noodsituatie verkeert, waarbij ingrijpen direct noodzakelijk is om (extra) schade te voorkomen. Dat kan als de motor tijdens de vaart bijvoorbeeld plotseling uitvalt en het vaartuig stuurloos ronddrijft, maar ook bij het vastvaren, waarbij de kans op aanzienlijke schade ontstaat.”
“In alle gevallen is het belangrijk om contact met de schadeafdeling op te nemen. Dat kan op telefoonnummer 0528-292750. Ook buiten kantoortijd willen wij graag dat u direct contact met ons opneemt. Wij kunnen dan in overleg met u passende maatregelen nemen. Dit voorkomt dat er mogelijk verkeerde opdrachtformulieren worden getekend en er achteraf extreem hoge facturen van hulpverleners
komen.”
“Dat hangt helemaal af van de situatie. Ook daarom is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. In overleg met u beoordelen wij de situatie en kunnen dan ook met u bespreken of de kosten wél of niet gedekt zijn. Dit heeft ook te maken met eventueel aanwezige lading aan boord. Bij een noodsituatie moet bijvoorbeeld ook de ladingeigenaar bijdragen in de kosten.”
Motorschade, roeruitval of een noodsituatie? Neem altijd contact met ons op onder nummer 0528-29 27 50. Onze deskundige schadebehandelaars staan u graag terzijde met raad en daad.