Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Experiment: Samen onderweg, veilig weer thuis Meer begrip voor vrachtwagenchauffeurs door experiment van TVM met Hélène Hendriks

Tien nietsvermoedende weggebruikers zijn door TVM verzekeringen uitgenodigd om met Hélène Hendriks deel te nemen aan ‘het Experiment’. De deelnemers konden zelf ervaren hoe het is om in een vrachtwagen te rijden, met alle uitdagingen waar een vrachtwagenchauffeur dagelijks mee te maken heeft. Vandaag, op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, worden de resultaten van dit bijzondere experiment bekendgemaakt. De hoogtepunten zijn samengevat in een video.

Hélène Hendriks

Het is anders als je het zelf meemaakt

Er is nog veel onbegrip op de weg voor vrachtwagens en het dagelijkse werk van vrachtwagenchauffeurs. Dat was voor TVM de aanleiding om samen met JobTrans andere verkeersdeelnemers te laten ervaren hoe is om zelf te rijden.

"We hopen op meer bewustzijn en ruimte voor elkaar in het verkeer"

Johan Hemmen, manager preventie en risicobeheer bij TVM verzekeringen: “Als je eens in een vrachtwagen hebt gereden, dan merk je pas echt wat het is. De vrachtwagen is breder en hoger dan je denkt, je ziet minder en andere weggebruikers kunnen zo langszij glippen. Met dit experiment willen we andere weggebruikers laten ervaren wat vrachtwagenchauffeurs dagelijks meemaken. Op die manier hopen we op meer bewustzijn en ruimte voor elkaar in het verkeer”.

"Elke dag een prestatie op topniveau"

Met Hélène Hendriks aan boord beleefden de deelnemers een mooie dag. Als ambassadeur van de TVM Awards zet Hélène zich in voor het vak van vrachtwagenchauffeur. “Vrachtwagenchauffeurs leveren elke dag een prestatie op topniveau. Samen met TVM trek ik op om Nederland te laten zien hoe waardevol en uitdagend het vak van beroepschauffeur is”, zegt Hélène.

Meer inzicht in het beroep van vrachtwagenchauffeur

Tien willekeurige weggebruikers gingen de uitdaging aan. Bij deze mannen en vrouwen tussen de 18 en 67 jaar werden interviews afgenomen over hun ervaringen en beleving. Het kwalitatief onderzoek werd in opdracht van TVM uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect. Vrachtwagens maken indruk in het verkeer en worden regelmatig gezien als de oorzaak van gevaarlijke situaties en/of vertragingen. Door zelf in een vrachtwagen te rijden kregen de deelnemers meer inzicht in het beroep van vrachtwagenchauffeur.

De uitkomsten

Er was bij de deelnemers al begrip voor vrachtwagenchauffeurs. Door deelname aan het experiment is dit alleen maar groter geworden. Daarnaast weten zij nu welke uitdagingen vrachtwagenchauffeurs dagelijks aangaan: overzicht houden, ruimte op de weg, zicht rond de vrachtwagen en het nemen van bochten. De deelnemers gaven na afloop van de rit in de vrachtwagen aan nu zelf beter op te letten in het verkeer. Door beter op te letten, kan iemand zijn/haar eigen veiligheid en die van anderen waarborgen.

Lees het onderzoeksrapport hier