Overslaan en naar de inhoud gaan

Controleer uw NL Truckkartel-dossier

Op 7 februari 2023 heeft de Engelse Competition Appeal Tribunal geoordeeld dat truckfabrikant DAF aansprakelijk is voor hun deelname aan het vrachtwagenkartel. Daardoor moet DAF aan Royal Mail en British Telecom een schadevergoeding betalen. Deze uitspraak kan betekenen dat de kans op onderhandelingen met DAF over Nederlandse gedupeerden stijgt. Controleer uw NL Truckkartel-dossier en vul aan voor 31 maart 2023.

22 februari 2023

De Engelse Competition Appeal Tribunal heeft op 7 februari 2023 geoordeeld dat truckfabrikant DAF aansprakelijk is voor hun deelname aan het vrachtwagenkartel. Daardoor moet DAF aan Royal Mail en British Telecom een schadevergoeding betalen.

Controleer en vul uw dossier aan

Deze uitspraak kan betekenen dat de kans op onderhandelingen met DAF over Nederlandse gedupeerden stijgt. De bewijsstukken waren in deze uitspraak goed op orde. Met name de aanwezigheid van volledige VIN-nummers (17 nummers) telde zwaar mee. We roepen gedupeerden daarom op om hun NL Truckkartel-dossier te controleren en waar mogelijk aan te vullen.

Uw data op tijd compleet

Als er onderhandelingen met DAF gaan plaatsvinden over Nederlandse gedupeerden, is het van groot belang dat uw data op tijd compleet is. We vragen u daarom om de door u ingevulde gegevens en de geüploade data nog eens extra te controleren op het platform van NL Truckkartel. Controleer uiterlijk 31 maart 2023 uw dossier en vul deze waar nodig aan. Gegevens die na deze datum worden aangevuld, worden hoogstwaarschijnlijk voor eventuele schikkingsonderhandelingen buiten beschouwing gelaten.

Uw account op platform NL Truckkartel

Maak uw dossier daarom zo compleet en juist mogelijk. Heeft u bijvoorbeeld al uw vrachtwagens opgegeven over de periode 1997-2013? En beschikt elke vrachtwagen over een VIN-nummer? Ziet u nog lege velden of fouten in uw dossier? Heeft u nog ergens relevante stukken gearchiveerd? Denk aan kentekenbewijzen, aankoopfacturen, verkoopovereenkomsten of andere bewijsstukken. Upload deze dan voor 31 maart. U doet dit door in te loggen met uw account op het platform van NL Truckkartel: https://www.truckscartel.eu/#/login.

Waar gaat het met het truckkartel ook alweer om?

In 2017 legde de Europese Commissie een recordboete op van meer dan 3 miljard euro aan de betrokkenen van het zogenoemde truckkartel. De fabrikanten MAN, Volvo/Renault, Daimler Iveco, DAF trucks en Scania maakten zich tussen 1997 en 2011 schuldig aan het maken van verboden prijsafspraken. Als gevolg daarvan betaalden mogelijk tienduizenden transportondernemers in Europa jarenlang teveel voor hun vrachtwagens. TVM, TLN en Hausfeld & co. startten begin 2018 gezamenlijk een initiatief in de vorm van een collectief (NLtruckkartel) dat de schade gaat claimen namens gedupeerde ondernemers. In totaal gaat het om circa 60.000 trucks die in de kartelperiode zijn aangeschaft door Nederlandse bedrijven en (semi-)overheden.

Heeft u vragen?

Neem dan contact op met NLtruckkartel via: 0800-8782552 of info@nltruckkartel.nl.
U kunt uw vraag ook stellen aan de collega's van TVM rechthulp via truckkartel@tvm.nl.
 

Lees hier alle informatie over Truckkartel in het Dossier Truckkartel