Stel de spiegels goed af
Vanaf 1996 is TVM betrokken geweest bij de aanleg van vele spiegelafstelplaatsen in heel Nederland. Nu zijn er enkele honderden spiegelafstelplaatsen in ons land, de meeste bevinden zich op bedrijventerreinen. Slechts enkele goede en goed onderhouden spiegelafstelplaatsen zijn openbaar en toegankelijk voor iedereen. Al rijden de eerste spiegelloze trucks rond op de Nederlandse wegen en zijn technische hulpmiddelen voorhanden, daarmee gaat het nog niet vanzelf en is het van groot belang om hier bewust van te zijn.
Voordelen van cameraspiegels
- Zijn nooit vies (ook geen last van spiegeling in de ramen) camera wordt automatisch verwarmd bij temperaturen <15 graden
- Staan meer naar het voorruit toe (op de A-stijl) dus gemakkelijker meer kijkmomenten in de monitoren
- Bij duisternis beter zicht
- Iets lager brandstofgebruik
- Afstelling geschiedt op zelfde wijze als gewone spiegel
- Geen dode hoek meer achter de spiegel(stijl)
- Draaien mee bij zijdelingse verplaatsingen (eerst zeer verwarrend voor de chauffeurs, doch zeer snel gewenning)
- Kan heel goed gecombineerd worden met digitale veiligheidssystemen (sideguard Assist e.a.)
- Hulplijnen in het display achterzijde en zijkant
- Scherm geeft aan als zichtveld buiten de wettelijke normen valt
Nadelen van cameraspiegels
- Bij stroomstoring en laagstaande zon achter de wagen geen zicht meer
- Bij achteruitrijden is het zicht anders, daarom goed oefenen
- Neiging tot linker gordijn dicht doen waardoor direct verkeer links naast het voertuig over het hoofd gezien kan worden
- Neiging om andere spiegels, met name trottoirspiegel, “over te slaan” ivm kijk-breedte
En het belangrijkste: geen 2-richtingverkeer meer in de visuele communicatie (chauffeur ziet medeweggebruiker wel, vice versa niet).
Communicatie via cameraspiegels werkt anders
Chauffeurs zien nog steeds evenveel of misschien wel meer door de digitale cameraspiegels. Het verschil tussen de ‘echte’ spiegels en de cameraspiegels zit vooral in de communicatie. Aanwijzingen krijgen of geven via de spiegels of alleen al oogcontact tussen de medeweggebruiker en de chauffeur is niet meer mogelijk. De communicatie via “cameraspiegels” is vooral éénrichtingsverkeer.
Tijdens het manoeuvreren kan de chauffeur de aanwijzingen van bijvoorbeeld een magazijnmedewerker niet beantwoorden via de spiegel. In de praktijk is dit snel verholpen door goede afspraken te maken en door tussentijds even naar elkaar toe te lopen. Of gebruik een telefoon om met elkaar te praten.
"In gesprekken met transportondernemers en chauffeur hoor ik dat ze de grootste verschillen en risico’s van de spiegelloze vrachtwagens onderweg merken. Chauffeurs kijken door de spiegelcamera’s weinig meer naar buiten tijdens het manoeuvreren. Naast de front (vooruitkijk)spiegel heeft de vrachtwagen nog steeds een trottoirspiegel. Via deze spiegel ziet de chauffeur andere verkeersdeelnemers bijvoorbeeld tijdens het rechts afslaan."
Let op: voor de vooruitkijkspiegel en trottoirspiegel zijn nog geen wettelijk goedgekeurde camera-alternatieven.
Blijf oog houden voor elkaar
Ook met de digitale spiegels blijft de bewustwording het belangrijkste. Chauffeurs moeten weten dat een correcte zithouding, juiste spiegelafstelling en een goed zicht bijdragen aan de verkeersveiligheid. Voor medeweggebruikers is het verstandig om zoveel mogelijk buiten de dode hoek van de vrachtwagen te blijven. Samen verkleinen we de kans op ongelukken.
Hier kunt u de locaties van de openbare spiegelafstelplaatsen vinden plus tips voor de aanleg van een eigen spiegelafstelplaats.
Contact
Bert en zijn collega-adviseurs van de afdeling Preventie en Risicobeheer gaan graag met u in gesprek.