Overslaan en naar de inhoud gaan

Binnenvaartverzekering klaar voor zero emissie

De binnenvaart is volop in beweging voor de energietransitie. Schepen worden gebouwd of omgebouwd naar zero emissie en hybride-aandrijving. Daar komen niet alleen flinke investeringen bij kijken, maar ook andere eisen aan de verzekering. Daarom heeft TVM de Binnenvaart cascoverzekering aangepast. Danny Molenaar, programmamanager zero emissie bij TVM, vertelt meer over deze verzekering. 

“We hebben de bestaande voorwaarden aangepast,” vertelt Danny. “Bij verlenging van uw verzekering krijgt u die nieuwe voorwaarden. We zijn hiermee begonnen vanaf 1 januari 2024. Wij begrijpen dat de verzekering niet het eerste is waaraan je denkt als je zonnepanelen of een batterijpakket plaatst. Dat hoeft ook niet meer, want ze zijn automatisch meeverzekerd. Zodra u ons weer spreekt, geeft u ons door hoeveel het heeft gekost.”

Elektrische en waterstofaandrijving

De belangrijkste verschillen zitten in de nieuwe apparatuur die aan boord komt. Danny licht toe dat TVM duidelijkheid in de voorwaarden geeft over de verzekering van batterijpakketten voor de aandrijving, de brandstofcel die waterstof omzet naar elektriciteit, frequentieregelaars, zonnepanelen en energiecontainers. “We zijn helder over de vergoedingen die daarbij horen. We zien dat de energietransitie in de binnenvaart nu nog vooral bestaat uit elektrische en waterstofaandrijving. Maar we zien methanol er ook al aankomen en wij zijn er klaar voor om ook die aandrijving goed te verzekeren. Daarnaast kijken we altijd met een schuin oog naar onze collega’s van het wegtransport. Daar gaat het hard en veel ontwikkelingen zijn ook relevant voor de binnenvaart.”

Preventiekaarten  

Een elektrisch of hybride aangedreven schip vereist ander onderhoud en preventie. Danny: “Daar hebben we pragmatisch naar gekeken. Zo hebben we vier preventiekaarten gemaakt. Voor de algemene elektrische installatie, elektromotoren, frequentieregelaars en lithium-ion batterijpakketten. Hierin noemen we maatregelen die genomen kunnen worden om schade, oponthoud en gedoe te voorkomen. De preventiekaarten liggen klaar voor de klant. U kunt ze opvragen bij uw relatiebeheerder.”

Investeringen  

“Het gaat om flinke investeringen en dan wil je graag weten of je het goede kiest”, zegt Danny. Wat je kiest, hangt ook af van je vaarroutes. Waterstof en elektriciteit lijken nog niet geschikt voor lange of ongeplande routes. Tegelijk zien we dat bij vervanging van de motor minimaal de duurdere Stage V verplicht is. Wat doe je dan? Ook daarover hebben we nagedacht. We zorgen dat je wat langer met je bestaande motor verder kan. Zo kun je nu met de dekking ‘Hoofdmotor uitgebreid’ tot 200% van de dagwaarde repareren. Dat geeft ruimte voor een doordachte keuze voor uw energietransitie.”

Energietransitie

Danny: “We delen graag onze kennis over de energietransitie. Neem contact op met uw relatiebeheerder. Of nog beter, kom langs bij onze stand op de Maritime Industry op 28, 29 en 30 mei in Gorinchem. Samen houden we de vaart erin!”

Zero emissie in de binnenvaart

Bent u al bezig met de overgang van fossiele brandstof naar zero emissie? Wat zijn de mogelijkheden en kosten van emissieloos varen? Begint u er nu mee of wacht u nog even? Of bent u al wat verder en moeten uw investeringen goed beschermd en verzekerd zijn? Zero emissie in de binnenvaart verzekert u makkelijk met de Binnenvaart Cascoverzekering. Wij kunnen u helpen bij de overstap naar zero emissie.