Over de rol van preventie bij TVM vertelt preventie-adviseur Marius van der Valk: “Als verzekeraar hebben wij ruim 60 jaar ervaring met schade. We hebben inzicht in de cijfers én de oorzaken. De Preventiescan geeft inzicht en eye-openers om schade te voorkomen".
"20% minder schade? Ik ben voor!”
Hoe een cool idee van een student uitgroeit tot marktleiderschap in koeltransport, dat is het verhaal van I&L Logistiek. In bijna dertig jaar ontwikkelt het bedrijf zich naar een wagenpark van 65 auto’s, 110 mensen op de loonlijst en een sterke visie op veiligheid. “Ik voel me er persoonlijk verantwoordelijk voor dat iedereen elke dag veilig thuiskomt,” zegt operationeel directeur Wouter ten Have. Samen met TVM vermindert hij de hoeveelheid schade met 20% in twee jaar. Onder andere met Bumper, de Preventiescan en maatwerkadvies van de preventie-adviseur. Hoe hij dat doet? Lees hier verder
Persoonlijk verantwoordelijk voor veiligheid van onze chauffeurs
Wouter: “Ik accepteer niet dat schade erbij hoort. Want als je schade vergoeilijkt, accepteer je dat er een kans is dat iemand zich doodrijdt. Ik stel het met opzet zo sterk, omdat ik me persoonlijk verantwoordelijk voel voor onze chauffeurs. Ik ga voor meer veiligheid bij I&L Logistiek"
"Als bedrijfsleider en collega pak ik mijn verantwoordelijkheid om te doen wat ik kan om schade te voorkomen"
Het idee dat ik bij de partner of ouders moet aanbellen met de boodschap dat hij of zij niet meer thuiskomt? Nee. Als bedrijfsleider en collega pak ik mijn verantwoordelijkheid om te doen wat ik kan om dat te voorkomen. Ik verwacht dat ook van mijn chauffeurs, m’n planners en m’n verzekeraar. Daarom zit ik goed bij TVM.
Met Bumper en de Preventiescan kan ik de hoeveelheid schade met 20% in twee jaar terugbrengen. De basis voor het maatwerkadvies van de preventie-adviseur zijn data. Dus, data inzetten om schade te voorkomen? Ik ben voor!”
Wij spreken samen af dat jij veilig thuis komt
De vloot van I&L bestaat niet alleen uit trekkers, opleggers en bakwagens, maar ook bestelbussen. Die laatste categorie heeft met name in de verzekeringsbranche berucht vanwege de grote kans op schade. Omdat Wouter zeer gedreven is om schade zoveel mogelijk te voorkomen, voert I&L al zeven jaar een interne campagne op drie risicofactoren: mobielgebruik, achteruitrijden en gewenning.
'Be safe, drive smart', is de boodschap
De boodschap is niet te missen: op banieren, posters, flyers in het bedrijf en stickers op het dashboard worden alle medewerkers geattendeerd op de drie grootste risico’s op schade. Be safe, drive smart is de boodschap. Met de toevoeging ‘wij spreken samen af dat jij veilig thuis komt! De preventie-adviseur van TVM, Marius van der Valk, is dan ook onder de indruk van zowel het veiligheidsbeleid als de praktische uitvoering van preventie bij I&L Logistiek. Marius: “Zo goed als I&L Logistiek het voor elkaar heeft, dat heb ik nog niet eerder gezien.”
Toch hebben we nog schades
Toch ontving Marius op een gegeven moment een e-mail van Wouter met de kreet ‘HELP! We doen al zoveel, maar toch hebben we nog schades’. Wouter: “Ik ben niet snel uit het veld geslagen, maar ik wist écht niet meer wat we nog meer konden doen. Marius stelde voor om samen de Preventiescan te doen. Ik was verbaasd dat er toch nog verbeterpunten naar voren kwamen. Tja, ze worden niet voor niets ook wel blinde vlekken genoemd.”
Eye-openers met de Preventiescan
Wouter ging onmiddellijk aan de slag met de eye-openers die hij ontdekte met de Preventiescan. Zo bleek uit de vlootschouw, die onderdeel is van de Preventiescan, dat het milieucertificaat van de gemeente Amsterdam het zichtveld van de chauffeur blokkeerde.
"Een mooi inzicht was de rol van de planner in veilig rijgedrag"
“Ik bel dan direct met de vergunninggever om te overleggen of dat anders kan,” vertelt Wouter. “Een heel mooi inzicht was ook de rol van de planner in veilig rijgedrag. Samen met de planners hebben we gesproken over het verschil tussen ‘je moet als een raket hier naar toe komen’ en ‘ik zal blij zijn als ik je zie’. Daarnaast mogen planners signaleren dat een chauffeur niet lekker in z’n vel zit en hem vervolgens niet de weg op sturen.”
Waardevol maatwerkadvies van de preventie-adviseur
Wouter maakt dankbaar gebruik van de tools die TVM biedt. Naast de Preventiescan zijn de zeswekelijkse meetings met de preventie-adviseur heel waardevol. Wouter: “Met ons bedrijf streven wij naar 0% schade en geven preventie de hoogste prioriteit. Toch merk ik dat de waan van de dag makkelijk de bovenhand krijgt. De meetings met Marius houden me scherp."
Schades registreren en analyseren in Bumper
Een belangrijke tool daarbij is Bumper. Daarin kunnen we schades registreren en analyseren. We hadden zelf wel onze excelletjes, maar de tools van TVM zijn daar beter in. Het geeft ons goede feedback op de acties die we nemen. En Marius geeft me daarbij maatwerkadvies. Zo gaf hij me de tip om onze mentorchauffeurs een training didactische vaardigheden te geven. Zo kunnen ze nóg effectiever onze beginnende chauffeurs opleiden."