Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten eisen
emissieloos vervoer

'Sommige klanten eisen nu al dat je hun goederen emissieloos vervoert’. Algemeen directeur Jan Brakenhoff van de Brakenhoff Groep in Beverwijk (Boudesteijn Top Movers, De Wit Haarlem Top Movers en Brakenhoff Transport) heeft groot vertrouwen in elektrisch vrachtauto’s. Sommige klanten beginnen duurzaam en emissieloos vervoer nu ook als eis te stellen. Hij heeft 2 elektrische vrachtauto’s voor winkeldistributie, verhuizingen en meubeldistributie. Jan Brakenhoff vertelt hieronder over zijn weg naar zero emissie:

directeur Jan Brakenhoff van de Brakenhoff Groep in Beverwijk

Waarom ben je begonnen met het toewerken naar zero emissie?

Brakenhoff: “De aanbestedingen vanuit de overheid waren tien jaar geleden de aanleiding om te beginnen met CNG. We werken onder meer voor het ministerie van Defensie en je had als vervoerder destijds een voorsprong als je kon aantonen dat je CO2-neutraal kon werken. Vandaar dat we destijds met CNG zijn begonnen en nadien ook met elektrische voertuigen. In de verhuisbranche is emissieloos werken ook goed toepasbaar: het is niet zwaar en het zijn geen grote afstanden. En ook voor de winkeldistributie voor Holland & Barrett kunnen we duurzaam goed uit de voeten; de routes in Amsterdam zijn goed planbaar, er zitten geen rare pieken in. We weten precies hoeveel kilometer de chauffeurs moeten rijden. Zo zijn we er eigenlijk ingegroeid.”

Wat vinden de klanten van de energietransitie?

Brakenhoff: “Je ziet dat sommige klanten, al zijn het uitzonderingen, eisen dat je hun goederen emissieloos vervoert. Brakenhoff Transport werkt samen met  Holwerda Transport en Transportbedrijf P.A. van Rooyen in het bedrijf Top Delivery Services en voor IKEA worden de goederen in Amsterdam elektrisch vervoerd. IKEA heeft daarvoor wereldwijd zeven wereldsteden aangewezen, waaronder Amsterdam.”

Zero emissie is goed voor het klimaat, maar zijn chauffeurs al toe aan de energietransitie?

Brakenhoff: “Voor de verhuizingen is dat niet zo’n probleem, daar draait het minder om het rijden en meer om het verhuizen. En in de winkeldistributie in de stad speelt dat ook niet, want het zijn vastgestelde routes.”

Wat zijn de operationele gevolgen van werken met elektrische vrachtwagens?

Brakenhoff: “We hebben van tevoren goed nagedacht over de inzetbaarheid. We krijgen straks ook routes met stukgoed en dan moet de planner goed opletten wat wel en wat niet kan. En ik moet zeggen: de auto’s worden steeds beter, daar heb ik alle vertrouwen in. En ook de garage staat er nu volledig achter.”

Wat zou jij op weg naar verduurzaming anders hebben gedaan met de kennis van nu?

Brakenhoff: “Ik zie dat als een proces van leermomenten. Wat ik wel jammer vind is de inconsistentie van de overheid. We hebben bijvoorbeeld CNG gehad en daarmee gingen we calculeren met 0,70 eurocent per kilo aardgas. Vervolgens kwam de overheid met accijns erbovenop. Gevolg: je kostenplaatje stort in. Datzelfde zie je met LNG. Die prijs was eerst los van diesel en nu is-ie zelf hoger dan diesel. Achteraf kijk je een koe in zijn kont, maar als ik terugkijk hadden we al meteen een zware elektriciteitsaansluiting moeten vragen. We hebben nu alles op het normale stroomnet en als ik straks wil uitbreiden, dan heb ik een zwaardere aansluiting nodig. Maar ja, is dat een fout? Als je het destijds aanvroeg dan kreeg je die meteen, nu is er een wachtlijst.”

Hoe ver is Brakenhoff met de energietransitie?

Brakenhoff: “Ik zit nog wel tegen de pioniersfase aan. Ik denk dat we wel op de helft zijn. Ik heb nog niet de voorzieningen en infrastructuur zoals anderen, maar aan de andere kant hebben we al veel geleerd. Wat ik prettig vind is dat we met elektrische wagens tegemoet worden gekomen in de verzekeringspremie. Een nieuwe auto kost zo maar twee ton meer, maar er is geen verschil met de premie van een diesel. Het rijden doen we misschien wel voorzichtiger en dat heeft invloed op het risico. Als dat niet was gebeurd, hadden we ook qua premie drie keer zo veel betaald.”