Laadpalen voor elektrische vrachtwagens
In 2050 is al het transportmaterieel in Europa geheel emissieloos. Dat is het doel van de Europese Unie. Een van de belangrijkste stappen in de transitie naar emissieloos transport is de overstap naar elektrische vrachtwagens. Om deze vrachtwagens te kunnen voorzien van stroom moet de laadinfrastructuur de komende jaren ook verbeterd worden. Op dit moment is het er namelijk nog niet klaar voor. En natuurlijk heeft u als transportondernemer (nu of in de toekomst) zelf ook laadvoorzieningen nodig. Wilt u meer weten over elektrische laadpalen en de laadinfrastructuur? Lees dan verder.
Laadpalen voor vrachtwagens
De meeste elektrische vrachtwagens worden opgeladen via een omvormer (AC laadstation). Maar er kan ook met gelijkstroom (DC) geladen worden. Dat zorgt voor meer laadvermogen. Het gaat hierbij dan ook om een snellaadpaal. Hier is met name vraag naar, omdat het de chauffeur in staat stelt om de elektrische vrachtwagen in korte tijd op te laden zodat hij/zij weer snel op de weg is. Snellaadpalen zijn over het algemeen altijd voorzien van een 600 V DC aansluiting, waarmee geladen kan worden tot 150 kW. Hoe hoger de kW, hoe sneller een oplaadpunt is. Binnen enkele uren kunnen elektrische vrachtwagens 20 tot 80 procent opgeladen worden.
Nieuwere stations kunnen zelfs beschikken over 350 kW oplaadpalen. Daarmee is volledig opladen binnen enkele uren mogelijk. Deze nieuwe generatie snelladen opent veel deuren voor de transportwereld: grote afstanden afleggen zonder lange tussenstops. Waardoor een van de grootste nadelen van elektrisch transport verdwijnt.
Huidige laadinfrastructuur
Het gebruik van elektrische vrachtwagens zien we op dit moment vooral terug in het binnenstedelijke transport. Met een actieradius van drie- tot vierhonderd kilometer, kunnen de meeste vrachtwagens met één volle accu een dag rondrijden. Hierdoor is het gebruik van openbare laadpunten overbodig en kiezen bedrijven liever voor een oplaadpunt op eigen terrein.
Elektrisch rijden over grotere afstanden kan worden gerealiseerd door tussentijds op te laden aan een van openbare laadpalen. Nederland, een van de koplopers van laadpalen, heeft met ruim 18.000 laadpunten een enorme laadinfrastructuur. Het probleem is dat de omvang van een vrachtwagen het niet mogelijk maakt om van deze laadpunten gebruik te maken.
Uitbreidingsplannen netwerk aan vrachtwagen laadpalen
We zien in Nederland (en Europa) daarom uitbreidingsplannen voor het netwerk aan vrachtwagen laadpalen. Maar om de volledige overstap naar elektrische vrachtwagens te kunnen realiseren, moet er nog veel gebeuren. Lees hier het interview met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers over de manier waarop Nederland bezig is met de transitie naar emissieloos. “Bedenk je even dat een kwart van alle laadpalen in Europa in Nederland staat."
Op dit moment zijn de laadpalen voor vrachtwagens te vinden langs snelwegen en belangrijke logistieke hubs. Het huidige netwerk ontbreekt vooral in omvang, zo zijn er niet alleen weinig locaties met laadpalen voor vrachtwagens maar zijn er in het algemeen ook weinig laadpalen op de locaties.
Meer laadpalen voor vrachtwagens en bussen
Plannen om elektrische vrachtwagens te produceren zijn er in grote mate, maar klanten willen pas de overstap maken als er voldoende mogelijkheden zijn om de vrachtwagens op te laden. De Europese autobranche vereniging (ACEA) wil daarom voor 2025, 11.000 laadpunten realiseren in de Europa. In 2030 is de doelstelling om 42.000 laadpunten voor vrachtwagens te realiseren. Volgens de ACEA is dit alleen mogelijk als EU-landen worden gedwongen om meer laadpunten voor vrachtwagens te creëren.
Meer weten over de overstap naar elektrische vrachtwagens?
Met forse veranderingen in de laadinfrastructuur, slaat het tijdperk van de elektrische vrachtwagen een nieuwe richting in. U leest hier meer over de overstap naar elektrische vrachtwagens, de wet- en regelgeving rondom duurzaam transport en milieuzones voor vrachtwagens.