Aanschaf van een ZET en ervaring opbouwen
Maak uw verwachtingen ten aanzien van de zero emissie truck (ZET) concreet en werk dit uit. Wat zijn de kosten die uw bedrijf kan en wil dragen en wat moet het gaan opleveren? Wat is het doel om te investeren in zero-emissie vervoer en wanneer bent u als ondernemer tevreden? Antwoorden op deze vragen scheppen de kaders en bepalen mede de keuze voor de type zero emissie truck.
Zero emissie bij aanbestedingen
De kosten van een zero-emissie voertuig zijn afhankelijk van de inzetpatronen en het laadplan. In de meeste situaties zijn zero-emissie voertuigen nog duurder in gebruik dan de dieselvrachtauto’s. Weet echter, dat in sommige aanbestedingen, vooral die door overheden zijn uitgezet, er nu al om zero-emissie wordt gevraagd. In die aanbestedingen zijn overheden vaak bereid meer te betalen voor zero-emissie vervoer en is het dus in de kostencalculatie mee te nemen.
Afspraken over een pilotomgeving
Maar ook in het bedrijfsleven is een toenemende vraag naar zero-emissie vervoer waar te nemen. Vaak is het voor de klant net zo nieuw als voor u als transporteur. Afspraken maken over een pilotomgeving waarin het nieuwe voertuig wordt ingezet, is veelal een goed idee. Tijdens deze pilot kan de benodigde ervaring worden opgedaan, zodat in een later stadium als opschaling van zero-emissie nodig is, onderbouwde keuzes kunnen worden gemaakt. Vaak spelen er nog wel wat kinderziektes op, die ad hoc moeten worden opgelost. De pilotomgeving verkleint potentiele bedrijfsrisico’s.
Dataverzameling, analyse en evaluatie
Verzamel bij inzet van zero emissie trucks (ZET) alle data. Zeker als een ZET in een pilotomgeving wordt ingezet, is dataverzameling, analyse en evaluatie van groot belang voor het toekomstige opschalen van de inzet van ZET’s. Bedrijven die daarnaast volop inzetten op marketing en promotie van hun zero emissie trucks worden hoogstwaarschijnlijk beloond met nieuwe opdrachtgevers of bestaande klanten die ervoor willen betalen.
Gevolgen voor chauffeurs en voor planners
Het gebruik van zero emissie trucks vraagt andere handelingen van chauffeurs. Het opbouwen van voldoende kennis bij chauffeurs van dit soort voertuigen versnelt de acceptatie. Ook monteurs moeten de nieuwe motor leren kennen. Vandaar dat vroegtijdig instrueren van monteurs helpt bij de transitie. Daarnaast is het cruciaal om planners tijdig mee te nemen in het traject. De kans is groot dat door inzet van BEV’s de planning op de schop moet. Tussentijds laden moet bijvoorbeeld dagelijks worden ingepland om te voorkomen dat een truck ergens onderweg ongewenst stil komt te staan.