Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereikbaarheid tijdens feestdagen

Op eerste en tweede Kerstdag en op Nieuwjaarsdag is ons kantoor gesloten. Heeft u schade, dan kunt u dit online melden via Mijn TVM of Bumper.nl. Bij spoed of nood zijn wij dag en nacht bereikbaar via TVM Assistance. Bel dan 0528 29 29 11

Last Mile delivery

Wanneer het gaat om de laatste fase van het bezorgen van pakketten, wordt vaak de term Last Mile delivery gebruikt. Vanuit het depot of de hub wordt het pakket bij de klant afgeleverd. De druk op duurzaamheid en de inrichting van de zero emissie zones zorgen ervoor dat ook binnen de Last Mile de stap wordt gezet naar emissieloos vervoer.

Emissieloos last mile | tvm verzekeringen

Door de grote groei van het aantal pakketten voor bezorging ontstaat er ook een groot aantal vervoersbewegingen. Dit zorgt er ook voor dat de transitie naar emissieloze voertuigen in de binnenstad steeds sneller gaat.

2 belangrijke ontwikkelingen in de Last Mile delivery

Stedelijke distributie centra en hubs

Door het vaststellen en inrichten van de zero emissiezones gaan er nieuwe vervoersbewegingen ontstaan. Hierdoor verandert de logistieke keten. Vaak wordt het laatste gedeelte van de levering door een ander voertuig verzorgd. Voor deze overslag van goederen worden distributiecentra en hubs gemaakt.

Vrachtwagens rijden naar distributiedepots op stadsgrenzen (hubs) voor de overdracht naar zero emissievoertuigen die de last mile verzorgen (in de binnenstad).

Hierbij zijn 2 soorten hubs; een hub van 1 bedrijf en een ‘verzamelhub’ waar bedrijven en leveranciers bij elkaar komen. Een voorbeeld hiervan is de bouwhub in Amsterdam.

Last Mile delivery vraagt om specifieke verzekeringsoplossingen en specifieke oplossingen voor preventie.

Meer dan alleen bezorgen

Op tijd, zonder problemen op de door de klant gekozen locatie bezorgen is in 1x succesvol bezorgen.

De afgelopen jaren is de service uitgebreid van ‘alleen bezorgen’ naar ‘ontzorgen’. Naast het bezorgen worden extra services toegevoegd aan het proces, zoals het plaatsen van wasmachines en het retournemen van goederen.

Hierdoor zijn er meerdere schakels in het proces die invloed hebben op de marge. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onvolledige bezorging, schade tijdens het logistieke proces of extra contactmomenten met de klant.

Deze marktontwikkeling zorgt voor andere vormen van bezorging, andere/nieuwe locaties en veranderende tijdstippen. En daarnaast meer communicatie met klant over voortgang en tijdstip levering.

We delen onze kennis graag. Meer weten?

Neem contact op met uw accountmanager of bel naar (0528) 29 29 99