Maak kennis met Madelon
Madelon van de Wijgaart is dochter van een schippersechtpaar en sinds haar zestiende zelfstandig actief in die wereld. Ze keek rond in het bedrijf van haar vader – Wijgaart Shipping in Zwijndrecht – voordat ze zelf met haar partner Rene van der Veen een eigen onderneming begon. Tegenwoordig zijn ze met hun motortankschip Amarens (125 bij 11,45 meter) gespecialiseerd in het vervoer van minerale oliën.
Jarenlang zag ze – toen nog kinderloos – de voor- en nadelen van een leven aan boord. “Wij zaten zes keer per week in de sportschool. Dronken niet, letten erg op onze voeding, waren zelfs een tikkeltje obsessief. Toen kochten we in 2018 ons eerste schip. Droge lading. Daardoor konden we niet meer naar de sportschool, maar we kregen er een fantastische tijd voor terug. We kwamen veel in Duitsland, de Neckar was onze favoriete zijrivier. In het weekend gingen de sluizen dicht en wat heb je daar? Lekkere worstjes bijvoorbeeld. Dus dan gingen we met z’n tweetjes naar een biergarten. Van dat vrije leven hebben we echt genoten. Achteraf gezien misschien iets te veel…”
De daaropvolgende gezinsuitbreiding zorgde voor een drastische verandering, waardoor Madelon op een gegeven moment besloot van de nood een deugd te maken. “Na de geboorte van onze tweede dochter, ruim anderhalf jaar geleden, ging bij mij de knop om. Ik zat niet lekker in mijn vel, mijn kleren pasten niet meer. Als ik naar foto’s van die tijd kijk: het verschil was simpelweg te groot. Ik wilde me weer energiek voelen. Amber was bovendien een huilbaby en je zit met z’n vieren in zo’n klein hokje. In de machinekamer hebben we wat ruimte gemaakt om te kunnen sporten. Het werd een beetje onze vluchtplek; om even uit het lawaai te ontsnappen en aan jezelf te werken.”
Preventie en toekomst perspectief
Uiteindelijk raakte ze dertien kilo kwijt. Doordat ze informatie over haar afvalrace deelde op Instagram kwam er reacties los van collega’s, die zich lieten inspireren door de aanstekelijke beelden van een bevlogen jonge vrouw. “Daar is het idee ontstaan om het groter op te zetten. En het programma is echt niet alleen bedoeld voor jongeren. De meeste mensen die nu meedoen zijn 45-plus.” Het is niet puur gericht op het individu, benadrukt Madelon.
“Tegelijkertijd werkt het preventief. Een gezonde leefstijl helpt om zo veilig mogelijk een schip te besturen. Je blijft alerter, vooral in de nachtelijke uren. Daarnaast is een gezonde leefomgeving goed voor de teamspirit; het stimuleert de saamhorigheid aan boord.”
Hoe serieus de gezondheidsproblematiek moet worden genomen, realiseerde ze zich onlangs weer terdege toen Madelon stuitte op een voorbeeld van een collega die nog maar een tijdelijk vaarbewijs kreeg vanwege een te hoge BMI (Body Mass Index). “Stel, er breekt ergens aan boord brand uit, dan kun je je dus niet meer zo snel van A naar B verplaatsen. Ik heb enkele keuringsartsen gebeld en zij zes bevestigden deze ontwikkeling. En zo gek is het niet als je er goed over nadenkt. Een stewardess kan toch ook niet 150 kilo wegen? Voor toekomstige generaties in de binnenvaart is het wel iets om serieus rekening mee te houden.”