Theoretische kennis schiet tekort voor wat in praktijk wordt gevraagd
Het piept en het kraakt in de logistieke sector. Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt hebben transport-en logistieke bedrijven steeds meer moeite om hun openstaande vacatures in te vullen. Niet alleen kampen vrijwel alle organisaties met een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs, ook de vraag naar planners en ander logistiek personeel is groot. Bovendien – zo leert de ervaring van veel bedrijven – schiet de theoretische kennis van jongeren die wél voor de logistiek kiezen vaak te kort bij wat in de praktijk gevraagd wordt.
Sector in de toekomst blijven voorzien van goed personeel
Dat kan anders en dat moet anders, dachten ze in Limburg. Daarom hebben achttien bedrijven uit de transport en logistiek de handen ineengeslagen om de sector ook in de toekomst te kunnen blijven voorzien van goed gekwalificeerd personeel. Gezamenlijk hebben ze de Vakschool Logistiek Limburg opgericht. Dit in samenwerking met mbo-onderwijsinstellingen ‘t Gilde en het Vistacollege.
Veel belangstelling voor de nieuwe opleiding
De partijen bieden vanaf afgelopen september een één jaar durende mbo-2-opleiding aan voor BBL-studenten (Beroeps Begeleidende Leerweg). De studenten werken vier dagen per week bij één van de aangesloten bedrijven en gaan wekelijks één dag naar de Vakschool. De interesse was bij de start al direct groter dan verwacht. Maar liefst 54 studenten begonnen afgelopen september aan de nieuwe opleiding.
Garantie op een leerwerkplek
Met de komst van de Vakschool Logistiek Limburg willen de initiatiefnemers het onderwijs beter laten aansluiten bij het bedrijfsleven en ze hopen een boost te kunnen geven aan de beroepsopleidingen in de transport en logistiek in hun provincie.
Een boost geven aan de beroepsopleidingen in de provincie Limburg
In het convenant dat de deelnemende bedrijven met de scholen en het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) hebben getekend is afgesproken dat studenten die met de opleiding beginnen gegarandeerd een leerwerkplek krijgen.
Cor Jansen, manager transport bij Janssen Distribution Services in Venlo, en Frans Cremers, directeur van Cremers Coolcare in Tegelen, zijn vanaf het eerste uur betrokken bij de oprichting van de Vakschool Logistiek Limburg. Twee jaar geleden spraken ze voor het eerst met Transport en Logistiek Nederland (TLN) in Noord-Limburg. Dat was de start van komst van de Vakschool, vertelt Jansen. “We waren destijds niet tevreden over het onderwijsaanbod voor onze sector op de ROC’s.”
“Vaak was de lesstof die studenten op school hadden geleerd in de praktijk alweer achterhaald.”
Op initiatief van TLN en STL werd er verder gebrainstormd over een nieuwe opleiding. “Deze twee organisaties hebben het heel snel opgepikt in samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen”, benadrukt Jansen. Uiteindelijk is er een convenant afgesloten met achttien bedrijven in heel Limburg. Hierin werd afgesproken dat betrokken partijen een goede, éénjarige opleiding zouden lanceren.
Brede opleiding
Afgelopen september was het zover. De Vakschool Logistiek Limburg telt vier modules waarbij na elke module een examen volgt. “Het is een brede opleiding waarbij studenten kennismaken met alle facetten van de logistiek. Hierna kunnen ze een keuze maken: wil ik chauffeur worden of kies ik voor warehousing, customer services, IT noem maar op”, zegt Jansen die bestuurslid is van de Vakschool.
"De meeste jongeren willen niet naar school maar gewoon lekker werken"
Cremers: “Toen we met de voorbereidingen voor de opleiding bezig waren, merkten we dat de meeste jongeren helemaal niet naar school willen maar gewoon lekker willen werken. Om ze toch een mbo-2-diploma te kunnen meegeven én om ze in onze bedrijfstak te krijgen en te houden hebben we geprobeerd een heel interessante opleiding op te zetten.” Jansen: “Een groot voordeel is ook dat studenten viermaal per jaar kunnen instappen.”
Advies over lessen die bij de praktijk aansluiten
Achttien bedrijven doen mee. Er zijn afspraken gemaakt over gastlessen op de Vakschool. Ook zijn de bedrijven lid van verschillende commissies van de opleiding. In de commissie lesstof adviseren ze de school over lessen die aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Ook is er een commissie stageplaatsen en een commissie marketing om de Vakschool bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.
"Als de school een motorblok nodig heeft, regelen we dit"
Jansen: “Wij ondersteunen de opleiding in de breedste zin van het woord. We geven ook bedrijfspresentaties. Als de school een motorblok of een cabine nodig heeft, regelen we dit.” Jansen en Cremers hebben zich eveneens opgeworpen om dit schooljaar gastlessen te geven aan studenten.
Gastlessen over veiligheid en preventie
De eerste les van Jansen gaat over veiligheid. “Denk aan veiligheid op de weg, bij het laden en lossen maar ook aan de arbeid-rust-verhouding van chauffeurs.” Cremers verzorgt een gastles over documentatie. “Dat vind ik een heel belangrijk onderwerp. Ik leg uit wat het belang is van een CMR-vrachtbrief en een douanedocument. Wat betekent zo’n document nu precies? Ook besteed ik aandacht aan het op de juiste manier invullen van schadeformulieren. Eén verkeerd kruisje kan de werkgever zo 5.000 euro kosten.”