Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkeerslessen op school

Klaas Hoekstra is de drijvende kracht achter Chauffeursvereniging Friesland. Hij is oud-buschauffeur en heeft zijn drie voorlichtingsvrachtwagens bij TVM verzekerd. Hij heeft zijn levenswerk gemaakt van het verzorgen van verkeerslessen voor schoolkinderen. Per jaar bezoeken ze met de voorlichtingsvrachtwagens 400 scholen. “Ieder ongeluk is er één teveel.”

Verkeerslessen op school | TVM verzekeringen

Trucks omgetoverd als leslokaal

Al meer dan 25 jaar rijdt Klaas Hoekstra van Chauffeursvereniging Friesland met zijn vrachtwagen stad en land af om voorlichtingsbijeenkomsten te verzorgen op scholen. De gepensioneerde buschauffeur heeft er zijn levenswerk van gemaakt om kinderen op de gevaren van het verkeer te wijzen. Namens de Chauffeursvereniging Friesland bezoeken Hoekstra en vijf collega’s – de meesten ook oud-beroepschauffeur – met drie trucks jaarlijks 400 scholen. Ieder schooljaar krijgen zo’n 40.000 leerlingen een uur lang les in een gele of rode truck die speciaal hiervoor zijn omgetoverd tot leslokaal. 

Dode hoek vrachtwagens

Klaas vertelt over zijn drijfveren: "Als buschauffeur heb ik 41 jaar op de weg gezeten – waarvan 40 jaar schadevrij – maar ik heb ook veel ellende gezien. Elk ongeluk is er één teveel”, vertelt hij.  “Vooral in de dode hoek van vrachtwagens gebeuren er nog altijd veel te veel ongelukken. Maar ook met vrachtwagens die achteruit rijden en bijvoorbeeld opleggers die bij een bocht uitzwenken. Hiernaast benadrukken we in onze lessen natuurlijk ook dat het gedrag van tieners op de weg levensgevaarlijk kan zijn. Denk aan appen op de fiets of snel nog even de spoorwegovergang oversteken als de spoorbomen al dicht zijn. Met professioneel gemaakte filmpjes die we in de truck laten zien proberen we echt in te spelen op de bewustwording van kinderen."

Samenwerking TVM

Hoekstra werkt al jaren prettig samen met TVM waar de drie voorlichtingsvrachtwagens bij zijn verzekerd. “Via mijn contactpersoon van TVM krijg ik regelmatig te horen op welke plekken veel ongelukken gebeuren, bijvoorbeeld met het achteruit rijden van vrachtwagens. Dan gaan we daar heen om een filmpje te maken en laten we die zien tijdens de bijeenkomsten op scholen. Met een paar kleine tips kun je heel veel ellende voorkomen.” Ook de samenwerking met de provincies wordt geroemd door Hoekstra. Medewerkers van de provincie treden vaak als intermediair op tussen de Chauffeursvereniging Friesland en de meewerkende scholen.

Samen met zijn echtgenote Jannie richtte Klaas Hoekstra in 1984 Chauffeursvereniging Friesland op. Destijds was het puur een vereniging die behendigheidswedstrijden organiseerde voor beroepschauffeurs. Vanaf 1995 ging de vereniging zich toeleggen op het verzorgen van voorlichtingsbijeenkomsten

Voorlichtingsbijeenkomsten

Inmiddels telt de Chauffeursvereniging Friesland 350 leden en rust de vereniging op twee pijlers. Enerzijds is het een vereniging waarbij activiteiten worden georganiseerd voor de leden, variërend van wedstrijden tot excursies. Het andere doel van de vereniging betreft het verzorgen van voorlichtingsbijeenkomsten aan leerlingen in het lager en voortgezet onderwijs.

Verhalen uit de praktijk

De vrijwilligers van de Chauffeursvereniging Friesland maken tijdens de voorlichtingen op scholen de risico's van het verkeer duidelijk met verhalen uit de praktijk. Verhalen die door de dramatische inhoud soms hard binnenkomen. De gele oplegger doet dienst als leslokaal. Verhalen worden verteld om duidelijk te maken wat de dode hoek is en wat de gevaren er van zijn. Ook maken de vrijwilligers de gevaren duidelijk aan de leerlingen door korte video's. 

Uitzwenkende opleggers

Tijdens de voorlichtingen op scholen maakt Hoekstra het zo concreet en praktisch mogelijk, zodat de leerlingen zich bewust worden van de gevaren in het verkeer. "Na onze verhalen uit de praktijk krijgen de kinderen ook nog video’s te zien over onder meer uitzwenkende opleggers, appen op fiets, met z’n drieën naast elkaar rijden én gevaarlijke situaties bij een zebrapad. Ik heb 41 jaar op de bus gezeten en heb het heel vaak mis zien gaan bij zebrapaden. Dan wachtte ik bij een zebrapad op overstekende voetgangers, maar werd ik ingehaald door een automobilist die dacht dat ik stopte bij een bushalte. Levensgevaarlijk."

Achter de vrachtwagen blijven fietsen

Verder legt Hoekstra staand naast de truck ook de gevaren van de dode hoek in de praktijk uit. Hierdoor merken de leerlingen wanneer ze niet gezien worden door de vrachtwagenchauffeur en dat ze achter de vrachtwagen moeten blijven fietsen. "Ze gaan vaak naar huis met veel nieuwe inzichten. Dat maakt de verkeerlessen voor Klaas Hoekstra en zijn mede-vrijwilligers zinvol en geeft ze veel voldoening. 

Lees het complete verhaal in TVM Actueel

Klaas Hoekstra geeft verkeersles