De rijdende dichter bruist van de ambitie
Jarno van den Noort vergaart bekendheid als Rijdende Dichter. In 2017 besloot hij zijn gedichten online een podium te bieden.
Toentertijd als fulltime vrachtwagenchauffeur die tussendoor gedichten schreef. Afgelopen zomer gooide hij het roer om.
Van den Noort is nu fulltime schrijver en parttime vrachtwagenchauffeur. Eind november verschijnt zijn tweede dichtbundel.
Loopbaan als vrachtwagenchauffeur
Een jaar of acht oud was hij. Een leeftijd waarop de meeste kinderen dromen van een loopbaan als piloot, brandweerman of politieagent. Maar voor Jarno was het zo klaar als een klontje: hij werd later vrachtwagenchauffeur.
Zonder twijfel. Het chauffeursvak liep als een rode draad door zijn directe omgeving heen. Zijn oom was vrachtwagenchauffeur en ook zijn vader werkte in de transportsector, als planner. School was bijzaak en enkel een
verplichting die hem tijdelijk scheidde van zijn grote droom.
Schrijver en dichter
Dertig jaar later en alles is anders. De 38-jarige Van den Noort is leergierig, ambitieus en timmert inmiddels aan de weg als schrijver en dichter. Hij rijdt nog maar twee dagen per week op de vrachtwagen. De rest van de tijd vult hij met schrijven, dichten, interviewen, filmen en fotograferen. En zijn honger naar grotere dromen en meer kennis en kunde is nog lang niet gestild. Niet alledaagse passie Van den Noort begon in 2004 aan zijn loopbaan als vrachtwagenchauffeur.
Gedichten in een schriftje
Niet lang daarna ging hij ook internationaal rijden. Tijdens de ritten naar het buitenland moet hij vaak wachten. Een nuttige invulling van deze tijd was al snel gevonden. “Ik begon met het schrijven van gedichten in een schriftje. Dat vond ik ontzettend leuk om te doen, merkte ik. Gewoon puur voor mezelf en als tijdverdrijf. Ik liet mij inspireren door wat ik zag, voelde, las en hoorde. Mijn inspiratie kwam, en komt, echt overal vandaan, niet per se enkel uit de transportwereld.”
Na enkele jaren besloot Van den Noort om zijn gedichten niet meer voor zichzelf te houden. Instagram werd het medium waarop hij zijn kunsten zou gaan vertonen. “Nadat ik mezelf had ingelezen en me meer en meer in social media ging verdiepen besloot ik in 2017 de stap te wagen. Mijn eerste gedicht zette ik online en zo geschiedde.” Zijn dichtkunsten werden al snel opgepikt. Want een vrachtwagenchauffeur met een niet alledaagse passie, die valt op. “In 2018 werd ik benaderd door Radio 1. Zij wilden mij ‘s nachts een radiocolumn geven. Toen had ik nog geen 2000 volgers, maar ik viel dus in positieve zin op. De eerste keer op landelijke radio was ongekend spannend. Het was ’s nachts en niet live, dat scheelde een slok op de borrel. Mijn eigen werk voordragen op de radio was erg bijzonder.”
Topjaar
Maar wanneer besefte Van den Noort nou echt dat hij iets moois in handen had? Het omslagpunt kwam voor de Deventenaar in 2019. Het lokale medium In de Buurt kwam langs. Na publicatie werd het bericht landelijk opgepikt door onder andere het AD en de Telegraaf. Deze aandacht bleef in de literaire wereld niet onopgemerkt. “Een literair vertegenwoordiger had mij getipt bij zijn uitgever. Voor ik het wist zat ik in een grachtenpand in Amsterdam koffie te drinken en kreeg ik de vraag of ik een bundel wilde uitbrengen."
"2019 was voor mij echt een topjaar.”
Zijn eerste dichtbundel ‘Een lading gedichies, voor blije gezichies’ kwam uit in maart 2020, net voor de coronapandemie. “Ik heb nog een signeersessie in Assen gehad, echt in het laatste weekend voor corona. Zo’n signeersessie
is flink ongemakkelijk.
Dichtbundel in B&B Vol Liefde
Maar het is ook leuk om te zien wie je bundel koopt.” De verkoop oversteeg de verwachtingen en Van den Noort
kreeg uiteindelijk zelfs een eigen item bij Giel Beelen op de radio. “Dat was ook een prachtige ervaring. Maar er komt een moment dat je moet kijken wat het je nog oplevert. Op den duur bleven de nieuwe volgers achter, net als de verkoop. Toen besloot ik me op andere zaken op schrijfgebied te gaan richten. Mijn Instagramaccount stond toen even op een lager pitje. Het is niet altijd leuk om op social media te zitten. Ik stak er ontzettend veel tijd in en het leverde
voor mijn gevoel te weinig op. Het bijzondere was, dat ik toen ik stopte ineens weer aandacht kreeg. Dat was
misschien een teken. Zo werd mijn eerste dichtbundel onlangs in het populaire RTL 4-programma B&B Vol
Liefde cadeau gegeven.
‘Ik wil niet enkel iets roepen, maar het ook duiden’
Het begon uiteindelijk weer te kriebelen en uit die kriebel is een manuscript ontstaan.”
Blinkend van trots en met een grote glimlach tovert Van den Noort de nieuwe cover van zijn tweede dichtbundel
tevoorschijn op zijn smartphone. “Eind november verschijnt mijn tweede dichtbundel ‘Lees dit als je er toch zit.’ Hier ben ik ontzettend tevreden over. Qua opmaak springt deze er echt uit. Maar dat is al snel het geval met een roze cover…” De nieuwe bundel bestaat uit allemaal nieuwe gedichten.
Dag van de Vrachtwagenchauffeur
De Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 8 december wordt de grote dag waar naartoe wordt gewerkt door Jarno en zijn uitgever. “De media slaan hier hopelijk op aan. Het staat vol met humoristische gedichten. Daarom zetten we het onder andere in de markt als een alternatief voor het ouderwetse moppenboekje”, vertelt Van den Noort.
Twee werelden
Van den Noort besloot enkele maanden terug om vol voor zijn werk als schrijver te gaan en dat besluit legde hem geen windeieren. Twee dagen in de week werkt hij op de redactie van Sectorinstituut Transport en Logistiek
(STL), één dag in de week is hij beschikbaar voor eigen werk en andere klussen en de overige twee dagen is hij nog vrachtwagenchauffeur voor ID Logistics. En die combinatie bevalt hem opperbest. “Mijn manager bij ID Logistics vindt het fantastisch en geeft me alle steun die ik nodig heb. Ze weten me inmiddels te vinden op het gebied van foto’s en teksten. Parttime werken was ook geen enkel probleem. De support die ik vanuit ID Logistics krijg is ontzettend fijn. Ik kreeg alle ruimte om mezelf te ontwikkelen, maar ze hebben me natuurlijk wel nog gewoon nodig als vrachtwagenchauffeur”, legt hij uit. De wisselwerking tussen het schrijven en het rijden bevalt Van den
Noort goed, maar dat betekent niet dat hij soms zoekt naar de goede balans. “Je beweegt je in twee verschillende werelden. De transportsector is een hele directe wereld met een eigen manier van communiceren. Ik ken de transportwereld goed en ik probeer in mijn schrijfwerk echt de vertaalslag tussen het kantoor en de transportsector
te maken. Het is een grote kloof, hoe je het ook wendt of keert. Ik switch van laden en lossen bij deur 3
op de maandag naar praten over mindmapping en strategieën op de dinsdag. Dat was wel even wennen”, vertelt Van den Noort.
Ambassadeur transportsector
Een rol als ambassadeur van de transportsector ziet hij wel zitten. “Ik probeer wel als een brug tussen de
chauffeurs en de rest te fungeren. Dat zie ik als een belangrijke rol. Zo wil ik mijn lezers meenemen in wat er speelt,
dat vind ik belangrijk.” Naast het werk bij STL heeft Van den Noort een eigen blog op zijn website en een maandelijkse
column op BIGtruck. “Die veelzijdigheid vind ik leuk. Zo schreef ik laatst een column over de inflatie. Dan leg ik uit waarom het niet zwart-wit is. Je kan niet iedereen zomaar meer geld gaan geven. In zo’n column geef ik ook aan hoe onze cao is opgebouwd en dat we aan bepaalde afspraken gebonden zijn. Ik wil niet enkel iets roepen, maar het ook duiden. En nu heb ik het in een ander artikel over de chauffeur van de toekomst. Het werk van vrachtwagenchauffeurs
gaat echt compleet veranderen in de komende jaren. Dat vind ik belangrijk om aan te kaarten. Daarnaast wil ik het imago van de vrachtwagenchauffeur verbeteren”, verklaart Van den Noort.
De Deventenaar kan zijn ei op schrijfgebied dus volop kwijt. En dat maakt hem dolgelukkig en tevreden. “Of het bij twee dichtbundels blijft? Misschien komt er ooit nog een roman aan. Of een boek speciaal voor chauffeurs. Wie weet. Deze lijn wil ik voortzetten en hopelijk kan ik mijn onderneming op den duur verder uitbreiden. Ik ben in ieder geval ontzettend blij met waar ik nu sta en hoe het gaat.”