TVM biedt verschillende bijeenkomsten en opleidingen aan. U kunt zelf kiezen welke onderwerpen we met u, uw chauffeurs, de planning behandelen. Denk aan inzichten, tips en adviezen.
Schade voorkomen door een training
Met een korte, eenvoudige training en wat extra aandacht kan soms tonnen aan schade worden voorkomen. De schadelast op het terrein van SNEL Shared Logistics in Woerden is gehalveerd na twee trainingen om het veiligheidsbewustzijn van rangeerchauffeurs aan te scherpen.
Gedreven maar beheerst stuurt Kick van der Leeden zijn rangeervoertuig met aangekoppelde oplegger met container over het immense distributieplatform in Woerden, opzij van de spoorlijn tussen Utrecht en Gouda. Achteruit inparkeren van het windgevoelige transport in het loadingdock kost de 18-jarige rangeer der geen enkele moeite.
De openstaande deuren van de container zijn – conform voorschrift – keurig vastgezet. Het is een van de puntjes waarop is gehamerd tijdens de trainingen. Netjes afkoppelen, erop letten dat er geen schade ontstaat aan de stootrubbers van de trailers, noch aan de deuren en deurvangers en evenmin aan het weg meubilair op het distributieterrein. Want niemand zit te wachten op letsel door openzwaaiende deuren of een beschadigde lading door onverzorgd rijgedrag.
Toch lag dat de afgelopen tijd op de loer bij SNEL Shared Logistics in Woerden, een dochterbedrijf van moeder Vos Logistics in Oss. Zo zeer dat de schadelast zowel verzekeraar TVM als het bedrijf zelf grote zorgen baarde. Gemiddeld turfden de 9 rangeerders jaarlijks zes schades. Zelfs de precieze Kick van der Leeden ontkwam er niet aan. “Eén schade vorig jaar, helaas”, zegt hij schuldbewust. “Een deurtje. Kostte toch 750 euro.”
Johan Heeren, senior adviseur preventie en risicobeheer bij TVM, hoort het aan en merkt meteen op: “Gemiddeld rendeert een vrachtauto zo’n 15 euro per dag. Dan ben je toch even bezig om dat schadebedrag terug te verdienen. Zowel wij als Vos Logistics hebben er belang bij dat zulke schades worden teruggebracht. Het betekent voor TVM minder claims en schade-uitkeringen en voor Vos Logistics meer rendement. Het mes snijdt aan twee kanten.”
Risicoanalyse
Sander van Grinsven, corporate insurance manager bij Vos Logistics, liet Heeren vanwege de oplopende schadelast een risicoanalyse maken van de situatie. Diens rapport bracht al snel enkele bekende knelpunten aan het licht. De rangeerders – over het algemeen jongeren tussen de 16 en 19 jaar die dromen van een baan als chauffeur – vertoonden gedrag dat niet ongewoon is voor hun leeftijdsgroep. Maar deze groep is ook een kweekvijver voor bedrijven als Vos Logistics, dat net als in de gehele logistieke sector te maken heeft met personeelstekort. Het leren rijden op een afgesloten distributieterrein is in veel gevallen de op maat naar het halen van het groot rijbewijs en een chauffeursloopbaan, waarin ze uiteraard worden gefaciliteerd door Vos Logistics. Als rangeerder leren ze de eerste beginselen.
Ze zijn jeugdig en zich nog niet van gevaren bewust, er was nog winst te behalen op de vereiste veiligheidsmaatregelen, aldus de analyse. Ze waren afgeleid door onderlinge communicatie, de aansturing door de leiding was niet altijd even duidelijk en consequent. En er werd soms te hard en onverantwoord gereden, soms ook met openslaande en niet vastgezette deuren. En dat allemaal rondom een cross dock hub met duizenden palletplaat sen, waar 24/7 een aan en afvoer is van producten voor de retail. Heeren keek ook verder. Was er voldoende verlichting in de schemering en in het donker, was het wegdek voldoende egaal?
Vervolgens werd een plan de campagne opgesteld. Dat resulteerde in een even simpele als effectieve aanpak volgens de LEAN Six Sigmamethode, een bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van de bedrijfsprocessen en organisaties. Uitgangspunt van de cursus is om het simpel en to-the-point te houden. In twee ochtend sessies werden alle betrokkenen ingelicht over de veranderingen die moesten leiden tot verbetering.
Faalkosten in transport kunt u voorkomen door inzicht te krijgen in deze kosten. Wat zijn dit voor kosten en hoe kunt u ze beperken? Vul hier uw gegevens in en zie wat uw faalkosten zijn. Nadat u uw gegevens hebt ingevuld, kunt u een persoonlijk advies krijgen van de preventie-experts van TVM.
Training om schade te reduceren
Praktijktrainer Theo Hoogerwaard kreeg te maken met de standaardreactie en argwaan van cursisten die in eerste aanleg niet goed begrepen wat ze in het cursuslokaal kwamen doen, op een vrije zaterdagmorgen. Eén van de zaken waarop werd gewezen is het bellen tijdens het werk. Een ander punt was het stapsgewijs doorlopen van de bedrijfsprocessen en te wijzen op manieren waarop het beter en veiliger kan.
Romy Pfaff, projectleider van de cursus en verantwoordelijk voor onder meer kwaliteitsbeheersing, milieu en veiligheid bij Vos Logistics (QESH+S & Facility Management), stelt dat het in de cursus vooral ging om de bewustmaking van de bedrijfsprocessen en erop te wijzen waar het fout het ging. “Zoals het besef wat de kosten en gevolgen zijn van schades. Of om te wijzen op de snelheid en haast waarmee gewerkt wordt. Hoe rustiger je werkt, hoe veiliger.”
Van Grinsven vult aan: “We hebben het gecheckt samen met de rangeerders en dan blijkt te hard rijden op het terrein nauwelijks tijdwinst op te leveren. Dan kun je maar beter rustig rijden en risico’s uitsluiten.”
Feedback
Belangrijk was ook de feedback van de rangeerchauffeurs zelf. Ze vonden het fijn om ook hun kant van de praktijk te vertellen, zodat ze ook gehoord zijn. Dat vergroot de betrokkenheid, de motivatie en het begrip voor elkaars zienswijze en ervaringen. En ook belangrijk: de cursus was niet alleen gericht op de rangeerchauffeurs, maar ook op de leidinggevenden. Alle betrokkenen spelen immers een rol in de keten van distributie, de werkwijze, verantwoordelijkheid en de onderlinge communicatie.
De resultaten zijn – erkennen de betrokkenen – uitstekend. In een half jaar tijd is volgens Vos Logistics de schadelast gehalveerd. Daarnaast is ook de klanttevredenheid versterkt en de verzekerbaarheid gegarandeerd.
Van Grinsven en Heeren zijn het erover eens dat dit model als voorbeeld kan dienen in andere distributiecentra met een gelijksoortige operatie. “Daar hoef ik niet lang over na te denken”, zegt Heeren. “Twee cursusochtenden, koffie en een broodje. Met een minimale investering en een beknopt cursusprogramma bereik je maximaal resultaat. Ik noem het een inkoppertje.”