Melis Logistics wint TVM Award MVO: "Supermooie erkenning"
Bij binnenkomst prijkt de loodzware TVM Award prominent op de balie. Er is geen ontsnappen aan voor medewerkers en bezoekers die bij Melis Logistics in Duiven binnenstappen. De logistieke onderneming is apetrots op de prijs én terecht. “Het is een supermooie erkenning voor de weg die we zijn ingeslagen”, zegt eigenaar Marwin Melis van het familiebedrijf. Samen met twee van zijn drie kinderen (“de jongste en mijn vrouw genoten van een vakantie”) nam de 40-jarige Melis tijdens de finaledag van de TVM Awards op het TT Circuit van Assen de trofee in ontvangst. Melis ontving de prijs in de categorie ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ (MVO). Marwin vertelt over het bedrijf en de ontwikkelingen die ervoor zorgden dat Melis Logistics de prijs in de wacht sleepte.
Op 21-jarige leeftijd kiezen voor de logistiek
Het jaar 2004 was een heftig jaar voor Marwin Melis. “Begin juli haalde ik mijn mbo-diploma logistiek, een maand later bleek mijn vader kanker te hebben en op 4 oktober is hij overleden”, blikt hij terug. Adri Melis werd slechts 64 jaar. Marwin, de jongste uit een gezin met vier kinderen, had in tegenstelling tot zijn oudere broer en zussen altijd de ambitie om het bedrijf in te gaan. Maar nu moest hij op 21-jarige leeftijd al de keuze maken of hij in de voetsporen van zijn vader wilde treden.
"Ik had geen twijfel, ik wilde er vol voor gaan"
Logischerwijs had hij nog weinig werkervaring. “Ik had alleen in het laatste half jaar van mijn opleiding de administratie van het bedrijf voor mijn rekening genomen toen een collega met zwangerschap ging. Maar na het overlijden van mijn vader heb ik geen moment getwijfeld, ik wilde er vol voor gaan”, vertelt Melis.
Groei in personeel en in omzet
De transportonderneming was negentien jaar geleden een bedrijf met 13 medewerkers, 10 auto’s en 1 miljoen euro omzet per jaar. Waar vader Adri – die het bedrijf sinds de jaren zestig had gerund – vooral reed voor één klant, was Marwin van mening dat dat te risicovol was. Gestaag breidde hij het klantenbestand uit en de afgelopen twee decennia groeide het bedrijf naar een omzet van 30 miljoen euro. Melis beschikt anno 2023 over 120 auto’s en 220 man personeel.
De chauffeur als spin in het web
Vrachtwagenchauffeurs vormen met 150 personeelsleden de overgrote meerderheid van het personeelsbestand. Melis ziet de chauffeur als de spin in het web van zijn bedrijf. “Wij plaatsen onze logistieke professionals op een voetstuk. Iedereen staat in dienst van de medewerker die contact heeft met onze klanten”, licht Melis toe.
Ritbegeleiders: in contact met chauffeurs op de weg
Het zijn niet louter mooie woorden; Melis Logistics heeft deze insteek ingebed in de dagelijkse praktijk. Tweeënhalf jaar geleden heeft het familiebedrijf drie zogenoemde ritbegeleiders aangenomen. Deze dames staan van zes uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds in contact met chauffeurs die op de weg zitten. De ritbegeleiders bellen de chauffeur met de vraag hoe het gaat en of ze op schema zitten. Ook peilen ze of de chauffeur lekker in zijn vel zit en proberen ze – als het tegen zit – in te werken op de gemoedstoestand.
Zorg en aandacht voor chauffeurs
Met deze zorg en aandacht voor zijn chauffeurs onderscheidt Melis Logistics zich van veel andere organisaties. Het was een belangrijke reden waarom Marwin Melis dit najaar de TVM-Award MVO in ontvangst mocht nemen. “Voorheen werd dit werk erbij gedaan door de planners”, licht Melis toe.
"Mindset chauffeurs belangrijk voor de veiligheid op de weg"
“Maar zij kunnen op sommige momenten hoog in hun stress zitten en dan hebben ze geen geduld om iets rustig te vragen. Ook kwam het weleens voor dat er door de spanning kortaf werd gedaan tegen een chauffeur. Dat kan niet, de mindset van een chauffeur is zó belangrijk voor de veiligheid op de weg. Wij vonden dat het anders moest. Daarom hebben we de nieuwe functie van ritbegeleider in het leven geroepen waarvoor we de kandidaten zelf hebben opgeleid”.
Problemen voor zijn door preventief te handelen
“Als bedrijf hebben we er natuurlijk baat bij als een chauffeur goed kan functioneren en duurzaam inzetbaar is. Met de komst van de drie ritbegeleiders hopen we mogelijke problemen voor te zijn door preventief te handelen. Wanneer een ritbegeleider vermoedt dat een chauffeur met problemen kampt, bijvoorbeeld op het thuisfront, kan ze daarop inspelen en eventueel op een laagdrempelige manier schakelen met een collega van personeelszaken.”