Samenwerken, innoveren en vooruitkijken
In een sfeervol ingericht café-restaurant in Apeldoorn schudt bestuursvoorzitter Michel Verwoest van TVM diverse handen. Hij is een bekend gezicht in Apeldoorn, de stad waar hij al meer dan veertig jaar woont. Terwijl in het etablissement de achtergrondmuziek zacht speelt, vertelt Verwoest dat hij zijn stad vooral door zijn voetbalachtergrond altijd trouw is gebleven. En omdat het gewoon een fijne plek is. Ook bleef Apeldoorn, dankzij zijn gezin, zijn uitvalsbasis.
In gesprek met Michel zijn de metaforen met de sportwereld nooit ver weg. De bestuursvoorzitter heeft het vaak over ‘het clubgevoel’ dat hij ervaart als hij met TVM-leden spreekt. Ook ziet Verwoest overeenkomsten tussen de logistieke sector en een voetbalclub. “Het draait in beide disciplines om mensenwerk waarbij – zo is mijn ervaring – de passie er vanaf spat.
"Iedereen wil op topniveau presteren, schouder aan schouder. En tegelijkertijd is er ruimte om elkaar eerlijk en respectvol de waarheid te vertellen.”
Veerkrachtige sector
Het zijn dynamische tijden in de transportwereld waar de marges klein zijn. De komende jaren komt er veel op de logistiek- en transportsector af. “We zijn een veerkrachtige sector, maar het is evident dat we voor uitdagingen staan”, wijst Michel onder meer op het onzekere economische gesternte. “Veel bedrijven zijn afhankelijk van Duitsland waar sprake is van economische tegenwind. In eigen land hebben we te maken met onzekerheid rond verduurzaming; pakt het kabinet nu echt door of niet? Verder zien we het aantal transportbewegingen in de agrarische sector afnemen en kampen we met vergrijzing onder chauffeurs”, somt hij op.
Het komende jaar zal TVM nadrukkelijk het voortouw nemen om het chauffeursvak in een positief daglicht te plaatsen, vertelt Verwoest. “Het is een prachtig vak – zeker voor degenen die van vrijheid en verantwoordelijkheid houden – maar helaas weten veel jongeren dat niet. Samen met onze leden gaan we kijken hoe we het imago van de vrachtwagenchauffeur kunnen verbeteren zodat de jeugd wel instroomt.”
Hiernaast verwacht Michel veel van AI-toepassingen om de beladingsgraad nog verder omhoog te krijgen. “Veel van onze klanten zijn zeer innovatief bezig om hun processen met behulp van AI te optimaliseren. Wanneer je efficiënter rijdt, heb je uiteindelijk ook minder chauffeurs nodig.” Via samenwerking en verbinding verwacht TVM de vraagstukken voor de nabije toekomst het hoofd te kunnen bieden.
“Samen met onze leden zijn we klaar voor de uitdaging van morgen, daar ben ik van overtuigd.”
Intensief contact
Michel is bijna 3,5 jaar actief als bestuursvoorzitter van TVM. Bij zijn entree in september 2021 trof hij naar eigen zeggen een bedrijf aan ‘waarbij je door de hele organisatie proefde dat alle mensen gepassioneerd zijn om onze leden te helpen’. “Het mooie is dat onze medewerkers alle leden zo goed kennen, we staan heel dicht bij de klant. Die passie, klantgerichtheid en kennis en kunde van de sector waren de eerste zaken die mij opvielen. Ik durf wel te zeggen dat TVM het allerleukste verzekeringsbedrijf is dat ik ooit heb gezien.”
De bestuursvoorzitter onderhoudt zelf ook intensief contact met leden. Of het nu om reguliere afspraken gaat of om bijvoorbeeld bijeenkomsten met de 50-koppige Ledenraad, workshops voor nieuwe innovaties of om bijstand te verlenen wanneer een transporteur is getroffen door een calamiteit. “Ik wil altijd horen wat er speelt, wat we kunnen betekenen en wat we kunnen verbeteren. Als er in onze sector zaken zijn die beter in gezamenlijkheid aangepakt kunnen worden in plaats van door ieder bedrijf afzonderlijk dan proberen wij daar direct op in te spelen. Er komt veel op onze sector af, denk aan nieuwe wetgeving en duurzaamheidsvraagstukken. Veel van onze leden kampen met dezelfde uitdagingen; of ze nu drieduizend medewerkers in dienst hebben of eigen rijder zijn. Wij proberen alles zo goed mogelijk beheersbaar te krijgen. We brengen partijen samen en zoeken naar oplossingen.”
TVM laadpas
De komst van de TVM laadpas en het standaardmodel voor Europese duurzaamheidsrapportage (CSRD) noemt Michel als twee mooie innovaties die in het nieuwe jaar verder gestalte moeten krijgen. “De TVM laadpas is een typisch voorbeeld dat voldoet aan een breed gedragen behoefte in de sector. Met behulp van deze laadpas kunnen leden elkaars laadpleinen gaan gebruiken om hun elektrische vrachtwagen bij te laden. Als je als transporteur in je eentje een laadplein aanschaft, brengt dat ongelooflijk veel kosten met zich mee. Bovendien staat jouw laadplein grote delen van de dag leeg, terwijl jouw wagens elders in het land moeten laden bij aanbieders die vaak hoge kosten vragen. Wat wij doen is onze leden samenbrengen door via de TVM laadpas bij elkaar te kunnen laden. Het voordeel is dat de tarieven waarschijnlijk lager liggen en dat je je investeringen sneller kunt terugverdienen.”
Verwoest benadrukt dat TVM in dit geheel een faciliterende rol speelt. “We bemoeien ons niet met de prijs. Die wordt bepaald door de eigenaar van het laadplein”, licht de bestuursvoorzitter toe. De laadpas komt uit de koker van TVM en is vervolgens verder uitgewerkt met leden in de markt. Verwoest: “Het is een prachtig voorbeeld van hoe we als coöperatie willen werken; voor en door de leden.” De laadpas wordt in het eerste kwartaal van 2025, in eerste instantie op kleine schaal, geïmplementeerd. “Ons ideaal is dat in de toekomst elk TVM-lid dat elektrisch rijdt meedoet.”
CSRD, DMA template
Een andere vooruitstrevende innovatie waarmee TVM tegemoetkomt aan de wensen van haar leden betreft een standaardmodel voor duurzaamheidsrapportage CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Vanaf 2024 zijn veel transporteurs verplicht direct of indirect te rapporteren over hun activiteiten en impact op mens en klimaat. TVM heeft hiervoor een DMA-template ontworpen die leden tegen een bepaald tarief (en niet-leden voor een hoger tarief) kunnen afnemen. Michel: “Het is een ontzettend arbeidsintensief en kostbaar traject als elk bedrijf dat afzonderlijk moet maken. Wij hebben nu een template ontwikkeld die voor tachtig procent dekkend is voor elk bedrijf. De overige twintig procent moeten bedrijven zelf toevoegen; dat gaat om bedrijfsspecifieke informatie, afhankelijk van wat ze vervoeren.”
Bovengenoemd standaardmodel voor duurzaamheidsrapportage is ontworpen voor transportbedrijven die goederen over de weg vervoeren. Voor de scheepvaart bestaat een dergelijke template nog niet. “We zetten de laatste jaren wel steeds meer in op preventiemaatregelen voor de scheepvaart om bijvoorbeeld kostbare brug- en sluisschades te voorkomen. Dat doen we onder meer met behulp van een eenvoudige startscan voor schippers”, zegt Verwoest die zelf een fervent pleziervaarder is. Verder heeft TVM onlangs ook een zero-emissieverzekering voor de scheepvaart gelanceerd.
Totaalpakket
Samenwerken met én voor de sector is een van de stokpaardjes die Michel de komende jaren nog verder wil intensiveren. Onder zijn leiding is TVM een steeds bredere rol in de transport- en logistieksector gaan vervullen. “We verzekeren tegenwoordig vrijwel alles wat beweegt bij een transporteur. Hiernaast hebben we de laatste jaren heel veel activiteiten verder doorontwikkeld op het gebied van preventie, veiligheid en duurzaamheid; zaken die heel belangrijk zijn voor onze leden.”
Michel wijst op de lancering van de TVM preventiescan (met als doel gemiddeld 20% minder schade in 2 jaar tijd), vernieuwingen in Mijn TVM en de uitbreiding van Bumper. “Bumper begon als een app voor het eenvoudig melden van schades, maar ontwikkelt zich steeds meer als een veiligheids- en preventieplatform.”
“We zien over het algemeen bij onze leden dat zij het totale pakket aan producten en diensten afnemen. De steeds bredere rol die we vervullen, zien we ook terug in onze groeicijfers. Doordat wij – als nichespeler in de verzekeringswereld – de keten zo goed kennen, kunnen we onze producten en diensten heel efficiënt aanbieden”.
TVM staat er volgens de CEO goed voor. “We zijn gezond en blijven groeien. Ik ben er supertrots op hoe collega’s zich ontwikkelen en hoe groot ieders betrokkenheid is. Onze klanttevredenheid is bijna tweemaal zo hoog als bij de eerstvolgende in de verzekeringssector; daar zorgen onze medewerkers en leden echt samen voor.”
Bovendien werd TVM afgelopen jaar door ondernemersplatform MT/Sprout verkozen tot beste dienstverlener van Nederland in de categorie verzekeringen. Het was al de vierde keer dat deze prijs TVM ten deel viel. Michel:
“Een prachtig compliment. Het is een mooie bevestiging dat onze coöperatieve aanpak werkt. Samen staan we sterk.”