Wat is uw schadelast?
Veel transportondernemers kennen exact de dagelijkse opbrengst van hun zonnepanelen. Apps van de bank geven inmiddels een prognose van liquiditeitsposities. Apps kunnen de thermostaat hoger of lager zetten. Ze zorgen voor steeds meer gemak en geven inzicht hoe we ervoor staan in het dagelijkse leven en op het werk. Maar wat nou precies de omvang van de schadelast in hun wagenpark is en hoe dat zo is gekomen? Annemarie merkt regelmatig dat ondernemers daarvan niet genoeg op de hoogte zijn. Om die reden heeft ze hoge verwachtingen van het nieuwe Analyse dashboard, gebaseerd op de schadehistorie van de klant.
“Het gebeurt nu nog vaak dat wanneer je met een klant aan tafel zit en je vraagt ‘Wat is je schadelast?’, dat ze dat eigenlijk zelf niet weten. Dat wordt van ons verwacht, dat wij dat weten. Maar eigenlijk is dat vreemd. Want het is het bedrijf van de klant, het zou goed zijn als hij zelf weet wat er in zijn bedrijf en met zijn wagenpark gebeurt."
"Door de informatie die het nieuwe Analyse dashboard geeft, krijgt u meer inzichten. Met deze inzichten kunnen we schade voorkomen”
Annemarie, die in 2016 in dienst trad bij TVM, begrijpt de drijfveer en de focus van logistieke ondernemers, sterk gericht op de dagelijkse gang van zaken. Het draait om de meest urgente vraag of alles goed en naar tevredenheid van de klanten verloopt. Maar ze beseft ook dat de logistieke sector scherp op de kosten moet letten en dat er verbetering mogelijk is op het gebied van preventie. Minder schade leidt tot minder kosten en draagt dus bij aan het financieel resultaat.
Minder schade, minder kosten, beter resultaat
“We weten dat veel kleine schades uiteindelijk leiden tot grote schades en daarmee ook de kans op schade met letsel. Ik hoor vaak van ondernemers dat ze zich niet met schades willen bemoeien of zich daar zorgen over willen maken. Want, zeggen ze dan, ik ben aan het ondernemen en wil mijn klanten tevreden houden. De schadelastbeheersing heeft hierdoor niet de prioriteit. Maar het kost ze uiteindelijk geld.”
Annemarie werkt op de TVM preventiedesk. Deze service is in de coronatijd opgericht om een groter deel van de klanten op afstand via digitale kanalen te bedienen en te helpen met het terugdringen van schades. Eén van de speerpunten in het risicobeheer is het gebruik van Bumper. Dit is de digitale oplossing die helpt schades eenvoudig te registreren.
Bumper: eenvoudig schade melden
Bumper wordt al veel gebruikt, maar nog niet door iedereen. Sommige bedrijven maken nog steeds gebruik van het Europese schadeformulier, waarop lang niet alle relevante feiten, gegevens en omstandigheden goed en bruikbaar worden aangeleverd. Het gevolg van die gedateerde schadeformulieren is een langer traject van afhandeling voor alle betrokkenen.
Middelkoop: “Dat kan veel makkelijker, zorgvuldiger en professioneler. Het is voor chauffeurs meestal ook een hele opgave om alles goed in te vullen. Met Bumper is dat eenvoudig. Stap voor stap doorloop je het proces van gegevensverwerking. De app is samen met chauffeurs ontwikkeld, en daardoor werkt het zo gemakkelijk.”