Waar een tip over een sleepbootje toe kan leiden...
Een tip over een antiek sleepbootje uit 1947 dreef Maarten Bos ooit in de armen van Arie van Hooft. Uiteindelijk kwam het in 2009 tot een deal en de voormalige binnenvaartschipper en de directeur van het transportbedrijf uit Hoevelaken – gespecialiseerd in het vervoer van zware objecten en hightech-apparatuur – hielden contact.
"Ik had niets met vrachtwagens, maar Arie en ik hadden wel een goede klik"
“Arie en Jolanda bleven me op de achtergrond volgen”, zegt Maarten. “Ze zaten midden in de crisis en wilden er iets naast gaan doen. Ze hadden een oude stoomsleepboot op het oog voor bruiloften en partijen. ‘Jij hebt de papieren’, zeiden ze. ‘Is dat wat voor je?’ Ik vond het een leuk plan, maar miste de uitdaging voor de lange termijn. Na een dag of drie belde Arie terug. ‘Kom toch nog even praten, misschien dat je in mijn transportbedrijf iets zou kunnen betekenen.’ Ik had niets met vrachtwagens, maar we hadden wél een hele goede klik. Laat ik het een kans geven, dacht ik.”
Van jongste bediende tot directeur
“Als een soort manusje-van-alles ben ik eerst twee dingen tegelijk gaan doen. Ik was verantwoordelijk voor de vaartochten tussen Amersfoort en Amsterdam en in de wintermaanden keek ik bij het transportbedrijf rond hoe alles werkte. Ik stond zelfs vrachtwagens te wassen, voerde nachtklussen uit. Wat iedereen deed, wilde ik ook kunnen. Dus ik ben mijn rijbewijs gaan halen. De eerste rit ging in een handgeschakelde vrachtwagen. Voordat ik het dorp uit was, zat ik al zes keer verkeerd. Maar iedereen zag dat ik niet alleen op kantoor de boel zat op te eten, zoals ze het noemen, maar ook echt met mijn poten in de klei stond. Zeker het begin was heel intens. Naarmate het op kantoor harder en harder ging, raakte de balans zoek. Het paste er simpelweg niet meer bij. Eind 2018 hebben we het bootje verkocht, nu vaart-ie in Berlijn.”
Vol inzetten op automatisering
Maarten ontwikkelde zich al snel bij Van Hooft. Een jeugdvriend van Arie – ooit de eerste werknemer – was bedrijfsleider. Ik zag allerlei mogelijkheden en ging het gesprek met hem aan. ‘Laat mij die kar trekken’, opperde ik. Hij begreep het en voegde er gelijk aan toe dat hij mij met raad en daad zou bijstaan. Eigenlijk ging het erg soepel. We moesten vol inzetten op de automatisering, want er kwamen nieuwe technieken op ons af en daar ligt een groot deel van mijn interesse ook wel. Tot die tijd was er bijvoorbeeld geen softwarepakket, alleen een Excelletje voor het planboek. Vervolgens hebben we TMS geïmplementeerd, een eigen Android-applicatie gebouwd voor de uitwisseling van gegevens tussen chauffeurs en kantoor. Het was nodig dat iemand het oppakte.”
"Ik kreeg enorm veel vrijheid"
“Arie en Jolanda van Hooft woonden jarenlang tegenover het hoofdkantoor, maar verhuisden naar Soest. Dan ontstaat er automatisch iets meer afstand. Zij hadden misschien ook niet meer de energie om het bedrijf naar de volgende fase te brengen. Arie's instinct zei hem: Maarten past bij ons. Ik kreeg enorm veel vrijheid.