Na het eeuwfeest in 2021 maakt Jumbo zich alweer op voor de verdere verovering van de harten van meer consumenten. Of het nou thuisbezorging via fietskoeriers is of de vergroening van het omvangrijke wagenpark, de innovatie gaat volgens vlootbeheerder Wilko Maas in volle vaart door.
Jumbo en Bumper
De digitale schade-afhandeling met behulp van de app Bumper is voor Jumbo met zijn omvangrijke wagenpark een uitkomst.
“Het betekent geen geschuif meer met papieren”, zegt Jumbo vlootbeheerder Wilko Maas. “Als ik terugdenk aan die handgeschreven schadeformulieren... Je moest bijna een doktersassistente zijn om daaruit wijs te worden.”
Jumbo is één van de bedrijven die heeft helpen meebouwen aan de schade-app. Het doel van Bumper is om klanten te helpen hun schadelast eenvoudig te registreren en terug te dringen, onder het motto: meer data, minder schade.
Dat betaalt zich in de praktijk uit, vindt Maas. De administratieve rompslomp is enorm vereenvoudigd. Dat is met circa 1400 voertuigen in beheer enorm waardevol. “Het scheelt tijd en kosten”, benadrukt hij.
Dankzij de digitale afhandeling is het hele proces goed afgebakend: de melding, de foto’s, de beoordeling van de schade, de vraag of er al dan niet geclaimd moet worden en hoe en wanneer de schade en tegen welke kosten gerepareerd kan worden. Bumper stelt ook chauffeurs met een andere moedertaal in staat om toch alle gegevens op juiste wijze in te voeren.
Maas: “We hebben ook beter inzicht gekregen in het rijgedrag van onze chauffeurs. Je kunt schades bovendien bespreken en tips geven hoe ze die kunnen voorkomen. En we kunnen bijvoorbeeld bepalen of aanrijroutes naar winkels soms veiliger kunnen.”
De tool helpt ook bij het inzicht in de schadedossiers. “Door Bumper wordt op zichzelf geen schade minder gereden, maar we kunnen nu beter zien waar en wanneer het fout gaat. We zijn niet heilig, maar het is goed om te zien dat onze chauffeurs goed scoren ten opzichte van de benchmark.”