Improviseren met een doel
Het is een vroege maandagmorgen als Marco Jorissen, Managing Director Sales & Operations van Mammoet Cargo BV, zijn bezoek de hand schudt. Buiten weerklinkt het geluid van boren en hamers. Binnen, in het hoofdkantoor, zit het personeel noodgedwongen wat opeengepakt. “Het is een beetje improviseren vandaag”, zegt de eigenaar van de firma, wanneer hij in de provisorische entree staat. Met een lach: “Maar het is allemaal voor een goed doel, hoor.”
Bouwen aan de toekomst
Een treffendere symboliek is nauwelijks denkbaar vandaag in Oudenbosch, standplaats van het in exceptioneel vervoer gespecialiseerde bedrijf dat in 2001 is ontstaan uit het kraanbedrijf Mammoet. In de meest tastbare zin wordt hier gebouwd aan een ‘nieuwe’ toekomst. Straks, in januari, prijkt hier een pand dat aan de meest moderne voorwaarden voldoet. Dat wil zeggen: comfortabele vergaderzalen, fraaie douche-en kleedruimten voor de chauffeurs en een kantine die -nog nadrukkelijker dan nu al het geval is- het hart gaat vormen van het familiebedrijf. “We willen dat het onze mensen aan niets ontbreekt”, vertelt Marco, wanneer hij is voorgegaan naar een portocabin die tijdelijk dienst doet als ontvangstruimte.
“Medewerkers moeten echt zoiets hebben van: dit is ons thuis.”
"Ons thuis"
‘Ons thuis’. Passend is die uitspraak bij het dna van Mammoet Cargo BV. Informeel, toegankelijk, vooruitstrevend, betrokkenheid richting het personeel; feilloos belichaamt het bedrijf z’n gemoedelijke Brabantse oorsprong. De 85 vaste medewerkers, onder wie zo’n vijftig chauffeurs, werken in een domein waarin saamhorigheid en onderlinge loyaliteit de ankers vormen. Net als prettige werkomstandigheden. “Het is vaak hard werken, er komt veel op onze mensen af”, vertelt Marco, samen met zijn vrouw Natascha Koevoets eigenaar van de succesvolle onderneming. “Dan vinden we het ook belangrijk dat onze mensen de waardering krijgen die ze verdienen.”
Hard werken, plezier maken en erkenning voelen
Het is een fraai beeld, deze ochtend, in de tijdelijke kantine van het bedrijf. Geamuseerd praten verschillende medewerkers over de eredivisiewedstrijden die het weekeinde ervoor zijn gespeeld. Het gaat over Feyenoord. Over Ajax. Over PSV. En, natuurlijk, over NAC, wereldberoemd in dit stukje West-Brabant. Het onderstreept de stemming aan de lunchtafel hoe het er hieraan toegaat. Hard werken, plezier maken en erkenning voelen gaan steevast samen bij Mammoet Cargo BV. Het komt tot uiting in kleine dingen, zoals in het warme worstenbroodje dat steevast bij de weekendplanner klaarligt voor de chauffeurs die op zaterdag thuis komen. Maar het zit ‘m tenminste zo in grotere zaken. Neem de mentoren, die hier actief zijn. Ze vervullen, vertelt Marco, een ronduit belangrijke rol in het bedrijf.
“Iedere nieuwe chauffeur die bij ons binnenkomt, wordt gekoppeld aan een ervaren chauffeur”, legt hij uit. “En daar krijgen we hele goede feedback over van onze nieuwkomers. Het is tenslotte niet niks om, ik zeg maar wat, eerst ladingen bloemen te hebben vervoerd bij je vorige werkgever en bij ons opeens met delen van hijskranen de weg op te gaan. Daar komt heel veel bij kijken, dat realiseren we ons terdege. Dan heb je, zeker in het begin, uitleg en hulp nodig. En daarom stellen we nieuwe chauffeurs tijdens de sollicitatiegesprekken altijd direct gerust. Dan geven we ze aan dat bij ons altijd iemand beschikbaar is die er bij wijze van spreken 24/7 voor ze is, wanneer ze hem nodig hebben."
"Echt, die mentoren zijn ongelooflijk belangrijk voor de nieuwe chauffeurs. Je wordt hier niet in het diepe gegooid.”
Trots op het werk en de vracht: een avontuurlijke uitdaging
Over die chauffeurs gesproken: die blijven Mammoet Cargo BV doorgaans trouw. Het is iets, denkt Marco, dat niet los kan worden gezien van de aard van het werk bij het bedrijf met vijftig trucks en 75 trailers en klanten in heel Europa. “Trots is bij onze mensen enorm aanwezig”, zegt hij. “En dat heeft voor een groot deel te maken met wat we vervoeren. Wat ik al zei: met een deel van een hijskraan naar pakweg Italië of Oostenrijk rijden, is toch wat anders dan wanneer je met een wat ‘normalere’ lading op pad gaat. Doe het maar eens, Frankrijk doorkruisen via de provinciale wegen omdat je vanwege de aard van de vracht de snelweg niet op mag in dat land. Dat is een fantastisch avontuur voor ze. Hoe spectaculairder de vracht, hoe leuker onze mensen het vinden. En: hoe trotser ze zijn.”
Straks, als de even ruimtelijke als centraal gelegen kantine klaar is, zal het ‘met elkaar een front vormen’ in fysieke zin nog nadrukkelijker tot uiting komen bij Mammoet Cargo BV. Juist omdat snel een boterhammetje weghappen achter de computer er dan niet meer bij is voor de medewerkers. Intermenselijk contact; daar hameren Marco en zijn vrouw op. En waar komt zoiets beter tot stand dan in de kantine, die een ‘warme’ uitstraling zal krijgen? “Wij-gevoel, heb je het weer”, stelt Marco.
“We zoeken hier te allen tijde de verbinding met elkaar.”
Bijzonder detail: enige tijd terug besloot de directie om het personeelsblad te digitaliseren. Achterliggende gedachte: wie leest nou nog van papier? Maar van dat besluit kwam Marco snel terug, na een dringend appel van met name de chauffeurs, die soms wel drie á vier weken van huis zijn. Voor hen vormt het doorbladen van het magazine doorgaans een manier van ontspanning tijdens een rustpauze in pakweg Noorwegen of Portugal. “En dan zijn we ook de eersten om daarin met ze mee te denken”, geeft Marco aan. “Al was het maar omdat het papieren personeelsblad ons dé mogelijkheid biedt om te communiceren. Als een van onze klanten ons een compliment heeft gemaakt voor onze dienstverlening, krijgen onze chauffeurs dat vaak via deze manier te horen. Breng je zo’n boodschap digitaal over, krijgen personeelsleden het vaak niet eens mee. Het papieren personeelsblad is daarom heilig. En zo zijn er nóg talloze voorbeelden van hoe we luisteren naar onze medewerkers.”
Preventie en veiligheid
Het mag geen verrassing zijn dat ze er bij Mammoet Cargo BV alles aan doen om ongelukken en ander leed te voorkomen. En daarin speelt de zogenoemde chauffeurs-coach, sinds vorig jaar juni actief binnen het bedrijf, een voorname rol. Hij biedt ‘het luisterend oor’ voor de chauffeur, coacht op efficiënt en dus zuinig rijgedrag en onderneemt actie op schadetrends. De missie, zegt Marco: “Bewustwording van rijgedrag, iets dat de efficiency en veiligheid ten goede komt. Juist omdat je er de risico’s mee verkleint.”
Externe experts geven op hun beurt trainingen aan de rijders, vult Marco aan. “We merken dat die trainingen heel veel effect sorteren”, zegt hij. “Aan de hand van data, zoals gebruik van cruisecontrol en remgedrag, kunnen we het rijgedrag van de chauffeur analyseren en hem actief hierop coachen. Doel van de trainingen is om het verbruik en dus uitstoot van schadelijke stoffen omlaag te krijgen. En daar slagen we goed in.”
De middag is inmiddels aangebroken in Oudenbosch. Vanaf de parkeerplaats zetten de chauffeurs langzaam hun weg in naar alle uithoeken van Europa, als Marco nog eens naar het bedrijf wijst, dat in de meest letterlijke zin in de steigers staat. “Het gaat er hier straks geweldig uitzien”, voorspelt hij, wanneer hij stilaan naar de entree van de firma wandelt. “Medewerkers gaan zich hier vanaf het nieuwe jaar nóg meer op hun gemak voelen, dat weet ik zeker.”