Overslaan en naar de inhoud gaan

Gerard van Gijssel en Junior de Bruin over Kort Logistics 'We willen Champions League spelen bij Kort Logistics’

Onder leiding van Gerard van Gijssel is Kort Logistics uitgegroeid tot een toonaangevende firma. Over hoe een man met wortels in het bankwezen de juiste snaar weet te raken in de transportwereld. “’Nee’ is bij ons nooit een antwoord. We zijn te allen tijde oplossingsgericht.”

De dynamiek in de transportsector

Gerard van Gijssel, mede-eigenaar van Kort Logistics in Staphorst, vertelt over hoe senang hij zich voelt in de transportwereld. Over de dynamiek die hem zo bevalt. En over de onvoorspelbaarheid van zijn dagen. Prompt wijst hij dan naar zijn outfit, ‘een alledaags kloffie’ zoals hij zelf zegt. “Ik was oorspronkelijk werkzaam in een stropdassencultuur”, bekent hij. “Maar sinds ik weg ben uit die branche, heb ik nooit meer een stropdas omgehad. En ja, dat bevalt me wel, kan ik je zeggen.” 

Wonderlijke carrièrepad

Gerard heeft plaatsgenomen aan een tafel in het bedrijf, dat een grote reputatie geniet op het gebied van geconditioneerd vervoer, soort- en overslagactiviteiten van hoofdzakelijk farmaceutisch transport. Tegenover hem zit Junior de Bruin, de operationeel manager met wie hij al enige jaren hecht samenwerkt. Het gaat deze vroege ochtend over van alles. Over de planning van de ritten bijvoorbeeld, dagelijks weer een hele uitdaging. En, dat met name ook, over het tamelijk wonderlijke carrièrepad van de man die sinds 2017 de scepter zwaait bij die zo succesvolle transportonderneming in het noordoosten van het land. Ga maar na: totdat Gerard aantrad bij Kort Logistics, was hij ruim 21 jaar actief in het bankwezen. Heel iets anders dan de wereld waarin hij nu al zo’n acht jaar vertoeft. 

Junior heeft een al net zo’n bijzondere achtergrond. Hij begon na een topsportcarrière als zwemmer tijdens zijn propedeuse economie als bijbaan bij Kort Logistics, maar het beviel hem zo goed dat hij zijn carrière fulltime vervolgde bij Kort Logistics. 

Andere carrière 

“Weet je”, zegt Gerard. “Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad als relatieman bij eerst ABN Amro en later de Rabobank, haalde er voldoening uit om klanten te adviseren op onder meer fiscaal en juridisch gebied. Alleen: Op een bepaald moment vond ik mijn werk wel erg bureaucratisch worden. Dat was voor mij het signaal om iets anders te gaan doen. Toen ik de kans kreeg om in ‘de transport’ aan de slag te gaan, heb ik niet getwijfeld. Juist omdat ik er enorm veel gevoel bij heb. Niet alleen nu, als vijftiger. Jaren terug was dit al het geval."

"Als kind wilde ik maar één ding: Vrachtwagenchauffeur worden.”

Gerard weet nog precies wat hij aantrof toen hij in 2017 binnenstapte bij Kort Logistics, waarvan hij de oprichters goed kent. Acht voertuigen stonden er voor de deur. De loonlijst telde op de kop af vijftien personeelsleden. Amper te vergelijken is het met hoe het nu is. Ruim honderd werknemers werken er, van wie alle chauffeurs GDP-gecertificeerd zijn.

Hoogwaardig geconditioneerd transport

Zoals de vijftig voertuigen die tegenwoordig onderdeel zijn van het bedrijf jaarlijks goed zijn voor meer dan 15.000 ritten. Dit in opdracht van Brocacef en andere partijen in de medische sector, waaronder grote ziekenhuizen en andere partijen die hoogwaardig geconditioneerd transport nodig hebben. “Natuurlijk komt er nogal wat kijken bij het leiden van een bedrijf als dit. Maar het is vooral een kwestie van hard werken, van doen wat je zegt. En dat doen we hier met z’n allen. Het kan hagelen, er kan een sneeuwstorm over het land razen; we zíjn er voor de patiënten die de medicatie nodig hebben."

"Nee’ is bij ons nooit een antwoord. We zijn te allen tijde oplossingsgericht.”

‘We’. Gerard zegt het niet voor niets. De werknemers staan bij Kort Logistics hoog in het vaandel. Vraag het Junior, de ex-topzwemmer die inmiddels verantwoordelijk is voor de hele operatie. Het wagenpark is, somt hij op, goed verzorgd, van zeer recent, en dealer onderhouden.

Goede arbeidsmoraal

De temperatuur van de lading is steevast gecontroleerd en voldoet aan alle EURO6-normen en GDP-richtlijnen. En ook over de arbeidsvoorwaarden hebben medewerkers niets te klagen. Zo wordt er met het plannen van werktijden rekening gehouden met de privé-situatie van chauffeurs, zijn er geregeld informele personeelsbijeenkomsten. En wanneer Nederland gebukt gaat onder tropische hitte, liggen er vanzelfsprekend ijsjes of blikjes drinken te wachten in de koelkast. “We vragen veel van onze mensen”, vertelt De Bruin. “Dan vinden wij het ook logisch om veel voor onze mensen terug te doen. En we merken dat dit loont."

 "De arbeidsmoraal is goed en we hebben weinig verloop qua personeelsleden.”

Het is iets dat niet los kan worden gezien van het fijne werkklimaat bij het bedrijf dat aanvankelijk gevestigd was in Meppel, voordat het verhuisde naar Staphorst. Preventie vormt er een van de speerpunten. “Een ongeluk zit in het bekende kleine hoekje”, vertelt De Bruin. “Elke chauffeur kan, hoe professioneel ook, schade rijden. Toch stellen wij hen en onszelf in een dergelijke situatie altijd dezelfde vraag: ‘Hebben we er als leiding alles aan gedaan om zo’n schade te voorkomen?’ Ook zien we er heel streng op toe dat de chauffeurs de rijtijden naleven en hun rust krijgen. Een chauffeur heeft een beperkt en realistisch aantal stops. We willen en kunnen, met alle respect, geen koeriersbedrijf zijn waarbij de chauffeur tientallen stops in de haast moet maken. We willen als bedrijf Champions League zijn. Vandaar dat het welzijn van onze mensen continu voorop staat.”

Apotheek en ziekenhuis 

Net zoals dat van de afnemers, als gezegd. En in het geval van Kort Logistics zijn dit bovengemiddeld vaak patiënten, die afhankelijk zijn van de medicatie die de firma uit Staphorst hen via de apotheken of ziekenhuizen levert. In die zin was de coronaperiode exemplarisch voor de belangrijke rol die de chauffeurs van het bedrijf vervullen. In een tijd dat het virus zich zo genadeloos over de wereld verspreidde, werd eens te meer duidelijk wat de waarde is van professioneel en vakkundig transport over de weg. 

Junior ziet de beelden uit die tijd nóg moeiteloos voor zich. En, dat vooral ook, de hectiek die erbij kwam kijken voor hem en de chauffeurs. “Het duurde behoorlijk lang voordat er vaccins gevonden waren tegen de corona”, haalt de jonge bedrijfsleider herinneringen op. “Maar toen die vaccins eenmaal gevonden waren, was het voor ons meteen ‘bam’. Opeens moesten we met al onze mensen direct keihard aan de bak om de flacons bij de ziekenhuizen en apotheken af te leveren. Dan heb je het dus over honderdduizenden flacons, hè, die allemaal op een afgesproken plek en locatie afgeleverd moeten worden. Geloof me: Zoiets is een enorme operatie. Des te mooier is het dan als je merkt dat dit allemaal succesvol verloopt. Echt, zoiets geeft een enorme kick.”

De loyaliteit van de chauffeurs

Een treffend voorbeeld is het, van de werkethiek bij Kort Logistics. Mensen zijn er trots op om voor de onderneming te werken. En die trots betalen ze terug met een nooit aflatende inzet. De loyaliteit van de chauffeurs; het is een voorname reden waarom Gerard en Junior zich nu, na al die werkjaren in de transportwereld, nog steeds zo op hun gemak voelen als respectievelijk mede-eigenaar en operationeel manager.

Gerard herhaalt het vandaag met enige regelmaat. Ook nu, kort voordat hij weer talloze wagens hun weg ziet inzetten vanaf de parkeerplaats. “De lontjes in het verkeer worden steeds korter, onze mensen krijgen vaker een middelvinger dan een duimpje”, weet hij uit ervaring. “En toch staan ze er, 24 uur per dag en zes dagen per week. Dat vind ik echt geweldig om van dichtbij te zien."

 "Ja, de transportwereld is fantastisch.”