De dynamiek in de transportsector
Gerard van Gijssel, mede-eigenaar van Kort Logistics in Staphorst, vertelt over hoe senang hij zich voelt in de transportwereld. Over de dynamiek die hem zo bevalt. En over de onvoorspelbaarheid van zijn dagen. Prompt wijst hij dan naar zijn outfit, ‘een alledaags kloffie’ zoals hij zelf zegt. “Ik was oorspronkelijk werkzaam in een stropdassencultuur”, bekent hij. “Maar sinds ik weg ben uit die branche, heb ik nooit meer een stropdas omgehad. En ja, dat bevalt me wel, kan ik je zeggen.”
Wonderlijke carrièrepad
Gerard heeft plaatsgenomen aan een tafel in het bedrijf, dat een grote reputatie geniet op het gebied van geconditioneerd vervoer, soort- en overslagactiviteiten van hoofdzakelijk farmaceutisch transport. Tegenover hem zit Junior de Bruin, de operationeel manager met wie hij al enige jaren hecht samenwerkt. Het gaat deze vroege ochtend over van alles. Over de planning van de ritten bijvoorbeeld, dagelijks weer een hele uitdaging. En, dat met name ook, over het tamelijk wonderlijke carrièrepad van de man die sinds 2017 de scepter zwaait bij die zo succesvolle transportonderneming in het noordoosten van het land. Ga maar na: totdat Gerard aantrad bij Kort Logistics, was hij ruim 21 jaar actief in het bankwezen. Heel iets anders dan de wereld waarin hij nu al zo’n acht jaar vertoeft.
Junior heeft een al net zo’n bijzondere achtergrond. Hij begon na een topsportcarrière als zwemmer tijdens zijn propedeuse economie als bijbaan bij Kort Logistics, maar het beviel hem zo goed dat hij zijn carrière fulltime vervolgde bij Kort Logistics.
Andere carrière
“Weet je”, zegt Gerard. “Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad als relatieman bij eerst ABN Amro en later de Rabobank, haalde er voldoening uit om klanten te adviseren op onder meer fiscaal en juridisch gebied. Alleen: Op een bepaald moment vond ik mijn werk wel erg bureaucratisch worden. Dat was voor mij het signaal om iets anders te gaan doen. Toen ik de kans kreeg om in ‘de transport’ aan de slag te gaan, heb ik niet getwijfeld. Juist omdat ik er enorm veel gevoel bij heb. Niet alleen nu, als vijftiger. Jaren terug was dit al het geval."
"Als kind wilde ik maar één ding: Vrachtwagenchauffeur worden.”
Gerard weet nog precies wat hij aantrof toen hij in 2017 binnenstapte bij Kort Logistics, waarvan hij de oprichters goed kent. Acht voertuigen stonden er voor de deur. De loonlijst telde op de kop af vijftien personeelsleden. Amper te vergelijken is het met hoe het nu is. Ruim honderd werknemers werken er, van wie alle chauffeurs GDP-gecertificeerd zijn.
Hoogwaardig geconditioneerd transport
Zoals de vijftig voertuigen die tegenwoordig onderdeel zijn van het bedrijf jaarlijks goed zijn voor meer dan 15.000 ritten. Dit in opdracht van Brocacef en andere partijen in de medische sector, waaronder grote ziekenhuizen en andere partijen die hoogwaardig geconditioneerd transport nodig hebben. “Natuurlijk komt er nogal wat kijken bij het leiden van een bedrijf als dit. Maar het is vooral een kwestie van hard werken, van doen wat je zegt. En dat doen we hier met z’n allen. Het kan hagelen, er kan een sneeuwstorm over het land razen; we zíjn er voor de patiënten die de medicatie nodig hebben."
"Nee’ is bij ons nooit een antwoord. We zijn te allen tijde oplossingsgericht.”
‘We’. Gerard zegt het niet voor niets. De werknemers staan bij Kort Logistics hoog in het vaandel. Vraag het Junior, de ex-topzwemmer die inmiddels verantwoordelijk is voor de hele operatie. Het wagenpark is, somt hij op, goed verzorgd, van zeer recent, en dealer onderhouden.