Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Cornelissen Groep nog steeds groeit 'De jeugd denkt mee over onze toekomst'

Midden in een roerige tijd met digitalisering, de energietransitie en een uitdagende arbeidsmarkt wist familiebedrijf Cornelissen Groep uit Nijmegen haar omzet de afgelopen zes jaar te verviervoudigen. Vanuit de relatie met haar klanten en medewerkers wil de transportonderneming verder groeien richting een groene toekomst. We spraken met Mark van der Drift, de huidige CEO over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Lees in dit verhaal hoe het bedrijf al meer dan drie generaties bestaat en nog steeds groeit. 

Cornelissen Groep

Na drie generaties buiten de familie overgedragen

Een prachtige nostalgische foto van een piepjonge Henk Cornelissen samen met zijn grootvader siert de gezellig ingerichte vergaderruimte van Cornelissen Groep in Nijmegen. Op de prent staat Henk als klein kind op een step terwijl zijn grootvader Jo Cornelissen goedkeurend toekijkt. Zo trots als de grondlegger van de transportonderneming decennia geleden naar zijn kleinzoon keek, zo trots is de inmiddels 61-jarige Henk Cornelissen op de reis die het familiebedrijf heeft afgelegd.

In 2017 droeg Henk Cornelissen – derde generatie van het familiebedrijf – de dagelijkse leiding over aan algemeen directeur Mark van der Drift. De nieuwe CEO had in zijn vorige baan, als directeur transport en logistiek bij Ahold, al veelvuldig contact met Cornelissen Groep. Van der Drift: 

“Ik kende Henk al jaren en op een gegeven moment vroeg hij of ik interesse had om aan de andere kant van de tafel te zitten”

Henk is op afstand nog steeds betrokken

Na er goed over nagedacht te hebben stapte de man met ervaring in de consultancy en retail over naar het ondernemerschap. Van der Drift is samen met financieel directeur Berrie van Eldik (sinds 2005 werkzaam voor Cornelissen Groep) verantwoordelijk voor het concern dat de afgelopen jaren een spectaculaire groei doormaakte. Henk Cornelissen is op afstand nog nauw betrokken bij de zaak die veel klanten in de retailbranche heeft zoals Kruidvat, Albert Heijn en Jumbo. De oud-directeur is de enige aandeelhouder van Cornelissen Groep.

'We richten ons vol op het volumemodel'

Met het aantreden van Van der Drift zes jaar geleden brak voor Cornelissen Groep een nieuw tijdperk aan. Niet alleen is hij de eerste directeur van buiten de familie, Van der Drift werd ook verantwoordelijk voor een ambitieuze groeistrategie. “Voordat ik de stap waagde heb ik er uitvoerig met Henk over gesproken”, blikt Van der Drift terug. “Worden we een nichespeler of gaan we voor het volumemodel? Aangezien we actief zijn in een markt met lage marges, zoals de supermarktbranche, moeten wij het echt hebben van volume en daar hebben we flink op ingespeeld.”

Geloven in je eigen groei

Al voor de entree van Van der Drift (51) waren Henk Cornelissen en zijn financiële rechterhand Berrie van Eldik (48) zich ervan bewust dat er iets moest gebeuren, zegt Van Eldik. Voor zijn studie schreef Van Eldik in 2015 een boekje met de titel: ‘Cornelissen naar 100 miljoen’. Bij zijn aanstelling nam Van der Drift dit epistel als leidraad om binnen drie jaar tijd de omzet te verdubbelen van 50 naar 100 miljoen in 2020. Cornelissen Groep slaagde daar wonderwel in en heeft inmiddels ook de nieuwe doelstelling reeds gehaald: een verdubbeling van de omzet naar 200 miljoen in 2025. Dit streven kan dit jaar al worden afgevinkt.

Cornelissen groep | TVM verzekeringen

Aan deze spectaculaire groei liggen volgens Van der Drift meerdere oorzaken ten grondslag. “Ik geloof heel erg in het organiseren van je eigen succes”, noemt hij één van zijn stokpaardjes. “We moeten in de harten van onze klanten zitten; zij moeten ons de omzet gunnen. We moeten in de harten van onze medewerkers zitten; zonder hen zijn we nergens. En we moeten zorgen dat we ook een gezond rendement blijven draaien om verder te kunnen investeren.”

Afgezien van de autonome groei heeft Cornelissen Groep de afgelopen jaren veel bedrijven – of bepaalde onderdelen van bedrijven – overgenomen. Van der Drift: “Bij overnames stellen we onszelf altijd de vraag: past dit bedrijf bij onze cultuur? We nemen hoofdzakelijk bedrijven of bedrijfsonderdelen over die in de retail actief zijn.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen in een dynamische wereld

In de dynamische wereld van transport jagen de klanten de schaalvergroting aan, is de mening van de directieleden van Cornelissen Groep. “Bij veel van onze klanten, zoals supermarkten, staat verduurzaming hoog op de agenda. En dat komt natuurlijk ook doordat hun klanten dat belangrijk vinden. Als Cornelissen Groep nemen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen we een voorloper zijn in de energietransitie.”

De Nijmeegse onderneming beschikt inmiddels over 26 elektrische vrachtwagens en dat moeten er volgend jaar veertig zijn. Op een vloot van zeshonderd lijkt dat op het eerste gezicht niet veel. Een misvatting, stelt Van der Drift. “Wij zijn wereldwijd de tweede klant van DAF op het gebied van elektrisch vervoer. En je moet niet vergeten dat een elektrische vrachtwagen op dit moment drie keer duurder is dan een normale dieseltruck.”

Spannende transitie

De directeur is van mening dat de transportbranche de komende tien jaar in een ‘superspannende transitie zit’. “Ons bedrijf gaat best hard, waar veel andere bedrijven misschien terughoudender opereren. Wij verwachten dat de wereld er over een paar jaar heel anders uitziet. Alles wijst erop dat de fossiele systemen steeds duurder gaan worden in de operatie. Daarnaast zijn veel bedrijven bezig met het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen. Wij helpen daarbij.” Bovendien heeft Cornelissen Groep – door beperkte beschikbaarheid aan laadpunten in Nederland – besloten om zelf drie elektrische laadpleinen aan te leggen in Nijmegen, Zwolle en Tilburg.

Cornelissen | TVM verzekeringen

Alle veranderingen in de transportwereld – van de energietransitie tot het belang van veilige IT en de schaalvergroting – hebben ook consequenties voor de medewerkers. De afgelopen jaren groeide het personeelsbestand van Cornelissen Groep tot bijna 1500 werknemers. Van Eldik: “Alle ontwikkelingen hebben veel gevolgen voor de mensen op de werkvloer. Daar besteden we veel aandacht aan.”

Jong Cornelissen: de jeugd beslist mee

Cornelissen Groep streeft ernaar om medewerkers in alle geledingen te laten meepraten over veranderingen en beleid. “Als directie hebben wij zeker niet de wijsheid in pacht”, stelt Van der Drift. De directieleden juichten vorig jaar dan ook de komst van Jong Cornelissen toe; een club medewerkers tot 35 jaar die zich verenigd heeft en mag meebeslissen over de toekomst van het bedrijf. Van Eldik:

“Jonge mensen hebben vaak een andere kijk op ontwikkelingen. Ze zorgen voor goede energie en zijn vaak vernieuwend.”

Van der Drift: “Ervaring kan heel nuttig zijn, maar kan ook beklemmend werken door te snel te roepen: Heb ik al geprobeerd, werkt niet… Bij Jong Cornelissen zitten veel kritische medewerkers die zaken ter discussie stellen: waarom doen we dit zo? Ik denk dat het heel krachtig is om zo’n club een stem te geven.”

Nieuw personeel aantrekken blijft lastig

In een schaarse arbeidsmarkt heeft Cornelissen Groep, net als andere transportbedrijven, moeite met het aantrekken van nieuw personeel. Over de hele breedte van het bedrijf zijn er vacatures; van chauffeurs tot planners en van administratieve krachten tot data-analisten. Van der Drift verwacht dat de problemen op de arbeidsmarkt vooral door de vergrijzing structureel aanhouden. “We zullen op kantoor veel meer moeten inzetten op automatiseringsprocessen.”

Van Eldik: “Onze doelstelling is om in 2028 datadriven te werken. We willen onze processen aan de voorkant kwalitatief zo goed inrichten waardoor we aan de achterkant veel minder mensen nodig hebben voor bijvoorbeeld de planning en administratie.”

Power to the vrouw

Chauffeurs zullen er in de transportwereld altijd nodig zijn. Met onderscheidende reclamecampagnes hoopt Cornelissen Groep in de smaak te vallen bij potentiële nieuwe chauffeurs. Met de campagne ‘De Verbinding’ zette het bedrijf vrachtwagenchauffeurs in de spotlights met de krachtige slogan: “Van deur tot deur met een C ertussen.” Vorig jaar trok het Nijmeegse familiebedrijf veel publiciteit met de campagne ‘Power to the vrouw: transport is allang geen mannenwereld meer.’ Om de nieuwe doelgroep warm te maken voor het chauffeursvak was Cornelissen Groep – met een roze truck – zelfs present op de Huishoudbeurs. Geïnteresseerde vrouwen konden voorzien van een VR-bril in een simulator ervaren wat het vak inhoudt. 

Cornelissen Groep  | TVM verzekeringen

De campagne werd door TVM bekroond met de TVM Award Prestatie in de sector 2022. Volgens Van der Drift hebben zich inmiddels 200 vrouwen aangemeld voor de chauffeursopleiding. “De campagne heeft absoluut effect gehad, al is het nog de vraag hoeveel van hen het opleidingstraject daadwerkelijk voltooien.”

Op dit moment telt Cornelissen Groep zo’n zestig vrouwelijke chauffeurs en werken er in totaal 145 vrouwen bij de onderneming. Volgens de directie is het aantal vrouwen op kantoor en in het managementteam “gigantisch gestegen”.

Diversiteit op de werkvloer is belangrijk

Van der Drift en Van Eldik noemen de diversiteit op de werkvloer als belangrijke motor voor een succesvol bedrijf. “Als je een innovatief bedrijf wilt zijn moet je een goede mix hebben van mannen, vrouwen, jong en oud en verschillende culturen. Ik geloof in de kracht van diversiteit. De balans in ons bedrijf vind ik heel mooi”, zegt Van der Drift.“Niet voor niets is onze slogan: #teamcornelissen”, voegt Van Eldik toe.

“Hieruit spreekt ook echt het gedachtegoed van Henk Cornelissen. We doen het samen, in een open cultuur. Henk zegt altijd:

‘Voor een winnend team stroomt het stadion vol’. Vanuit een goede relatie met medewerkers en klanten heeft Henk zijn bedrijf laten groeien. Dat is de filosofie waar wij op voortborduren.”

Klanten vertellen

We kijken graag met u mee en helpen u de juiste keuzes te maken. Of het nu gaat over verzekeren, zero emissie, schade afhandelen of schade vóór zijn. Bij TVM zit u goed. Lees hier meer verhalen van collega-transportondernemers. 

Klantverhalen TVM