Chauffeurstekort: Houd het vak aantrekkelijk
Het chauffeurstekort is al jarenlang een probleem voor bedrijven in de sector van logistiek en transport. Maar het probleem is veel breder, benadrukt Ronald Kuipers, commercieel directeur van TVM Nederland, in de TVM Actueel van december 2021.
Transport als levensader van de economie
“Kijk eens naar de huidige situatie in het Verenigd Koninkrijk, daar zie je wat een grootschalig chauffeurstekort teweeg kan brengen in het alledaagse leven van mensen. Geen benzine bij de pompen, geen kip en milkshakes bij de McDonalds en met de Kerst geen kalkoen op tafel. Transport geldt overal ter wereld als een levensader voor de economie, ook in Nederland. Daar mag iedereen zich best bewuster van zijn."
Als chauffeurs niet meer rijden, heeft de keten een probleem
Ik zag laatst een video van een chauffeur op social media voorbijkomen. Hij zei: ‘Eerder in coronatijd was transport een vitale sector, maar tegenwoordig zijn we voor velen weer die kneuzen op de vrachtwagens en mogen we op laad- en losadressen niet eens van het toilet gebruik maken.’ Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen binnen de logistieke keten zich het volgende realiseert: als de chauffeurs niet meer willen rijden, heeft de hele keten een probleem. Sterker, dan hebben we allemaal een probleem.”
Nieuwe chauffeurs werven en huidige chauffeurs te behouden
Het aantrekkelijk maken en houden van het vak is een belangrijk wapen in de strijd tegen het chauffeurstekort, meent Kuipers. “Daar ligt voor alle partijen in de keten een belangrijke taak en verantwoordelijkheid. In mijn optiek moeten ondernemers bij de prijsonderhandelingen met hun opdrachtgevers ook in gesprek gaan over de manier waarop er met chauffeurs omgegaan wordt. Chauffeurs zijn de motors van onze economie. Het zijn vakspecialisten die ervoor zorgen dat goederen veilig van A naar B worden gebracht en daarmee onze economie draaiende houden. En laten we niet vergeten dat beroepschauffeurs vaak ongelukken op de weg weten te voorkomen, door goed en tijdig te anticiperen op situaties die ze tegenkomen. Als TVM zullen we in onze rol als coöperatie dit aspect overigens onder de aandacht blijven brengen. Om nieuwe chauffeurs te werven, maar zeker ook om huidige chauffeurs te behouden.”
Werkomstandigheden van chauffeurs
Behalve aandacht vragen voor de werkomstandigheden van de chauffeurs en het positief uitdragen van het vak is er ook op het vlak van efficiency nog veel te winnen, meent Kuipers. Onder andere in de planning. “Er zijn te weinig chauffeurs, dat is een gegeven waar we mee te dealen hebben. Maar het is bijvoorbeeld ook aan de verladers om laad- en lostijden te verkorten. Want hoe meer laad- en loscapaciteit er is, hoe minder lang een chauffeur hoeft te wachten.”
Bekijk je fundament
Ervaring is een belangrijk aspect voor een chauffeur. Door de grote behoefte aan chauffeurs zetten veel ondernemingen ook in op zij-instromers. Kuipers zegt dat het belangrijk is dat er aandacht blijft voor interne opleidingsprogramma’s en begeleiding van de nieuwe of minder ervaren chauffeurs. “Bedrijven doen er verstandig aan om goed te kijken naar de inzet van hun chauffeurs. Gun de nieuwe chauffeurs een overzichtelijke planning en zet ze op de makkelijkere ritten. Dat voorkomt stress en wellicht zelfs ongevallen. Goed bouwen doe je op een goed fundament.”