Caroline en Mariëlle Manders voelen zich one of the guys
Kom bij Mariëlle en Caroline Manders niet aanzetten dat vrouwen geen vrachtwagens kunnen besturen. De beroepschauffeurs uit Brabant hebben namelijk niet voor niks een sticker met de tekst ‘Laat je niet misleiden, ook meiden kunnen een truck rijden’ aan de zijkant van hun vrachtwagens. Lees hieronder het artikel uit de TVM Actueel juli 2019 over de zusjes, ambassadrices voor de TVM Awards 2019.
Al sinds hun kinderjaren zijn Mariëlle (27) en Caroline (29) gek op vrachtwagens. Een obsessie willen ze het nog net niet noemen, maar een centrale rol spelen trucks en transport wel in hun leven. Caroline denkt terug aan vroeger: “Toen we klein waren, hadden we wel typische meidendingen, maar de aandacht ging toch vooral uit naar die grote, glimmende trucks.”
“Onze ouders zitten allebei in de transport en hebben hun eigen transportonderneming”, vertelt Mariëlle. Het bedrijf luistert naar de naam Manders-Bannenberg B.V. en bestaat sinds 1991. “Mijn moeder reed eerder ook, maar doet tegenwoordig de administratie in het bedrijf.” Transport zit onmiskenbaar verweven in het Manders-DNA en dus was het logisch dat Mariëlle en Caroline gingen rijden voor het familiebedrijf. Op hun achttiende gingen ze voor hun groot rijbewijs, de eerste stap naar een wereld vol vrijheid op de weg, zoals ze het beide omschrijven.
Kritisch
Hoe is het om voor je ouders te werken? “Nou, eigenlijk is dat prima!” Toch klinkt er een kleine ‘maar’ in de stem van Caroline. “Onze vader is natuurlijk zelf ook beroepschauffeur en dus kritisch hoe zijn dochters het doen. Als hij soms meegaat, heeft hij weleens opmerkingen. ‘Moet dat nou zo’, zegt hij dan. Of ie dan gelijk heeft? Soms wel, hij rijdt niet voor niks al zo lang schadevrij. Hij staat volledig achter onze keuze om als beroepschauffeur te werken.” Toch merken ze dat niet iedereen er zo over denkt. “Bizar hoe het anno 2019 voor sommige automobilisten nog bijzonder is dat een vrouw achter het stuur van een vrachtwagen zit. Iedere dag krijg ik daar nog opmerkingen over.”
Dat de chauffeurswereld vooral nog een mannenbolwerk is, beamen beide vrouwen, maar ervaren dat niet als vervelend. Ze zijn zelden door collega’s beledigd of het mikpunt van treiterijen. “Het is bijna altijd gezellig, ik voel me eigenlijk gewoon one of the guys”, vertelt Caroline. “En het is vooral hoe je er zelf in staat, want je moet als vrouw jezelf gewoon bewijzen. Veel mannelijke collega’s staan wel regelmatig klaar om te helpen als we ergens een probleem mee hebben. Maar ik zie dat gewoon als een vorm van collegialiteit.”
Beide chauffeurs merken dat steeds meer vrouwen voor het vak van beroepschauffeur kiezen. Een verklaring hebben ze er wel voor: “Het is werk dat ook gemakkelijk door een vrouw gedaan kan worden. Daarnaast heb je een grote mate van vrijheid, dat spreekt veel vrouwen ook aan.” Een verschil tussen mannelijke en vrouwelijke chauffeurs ziet Caroline af en toe wel. “Vrouwen zijn misschien iets secuurder, blijven in bepaalde situaties misschien nét iets rustiger. Sommige mannen kunnen soms net een beetje lomper zijn.” Een voorkeur om met vrouwen of mannen te werken, hebben Caroline en Mariëlle niet. “Zolang de collega maar eerlijk en recht door zee is, dat is het belangrijkste.”
Weggebruik
De zusjes merken op dat niet altijd iedereen even enthousiast is over vrachtwagens in het verkeer. Mariëlle: “We doen vooral palletvervoer in Nederland en vertrekken dan ’s morgensvroeg en komen laat thuis.” Doordat ze op verschillende dagdelen rijden, zien ze dus diverse rijstijlen voorbijkomen. “In de ochtend rijden sommige mensen heel hard om op tijd op hun werk te komen en dan voeren ze soms de raarste capriolen uit.” Caroline voegt er aan toe dat het ’s avonds net zo gek kan zijn. “Dan willen mensen op tijd thuis zijn voor het eten en gunnen ze andere auto’s en vrachtwagens weinig ruimte. Dan denken ze door bumperkleven sneller thuis te zijn.” Caroline vertelt dat een goede beroepschauffeur altijd rustig dient te blijven, hoe moeilijk de situatie ook is. “Je moet altijd inzicht in het verkeer hebben”, vult Mariëlle aan.
Goed spiegelen
Ondanks die gevaarlijke situaties hebben ze zelf nog geen ongelukken meegemaakt. Dit staat ook niet op hun verlanglijst. “We proberen defensief te rijden”, zegt Caroline. “Goed spiegelen is belangrijk en gewoon voldoende afstand houden. Automobilisten zouden eens een dagje met ons mee moeten en ervaren hoe het is om met een grote vrachtwagen te rijden, zeker als je duizenden kilo’s aan vracht in je trailer hebt liggen. Maak maar eens mee wat daarmee gebeurt als je moet ingrijpen, omdat iemand een rare manoeuvre op de weg uithaalt.”
Bijscholing
Veiligheid op de weg is belangrijk voor Mariëlle en Caroline Manders. Regelmatig laten ze zich bijscholen. Om verder op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen binnen transport, vragen de beide dames af en toe om praktische tips aan andere chauffeurs. “Daar moet je je nooit te goed voor voelen, je leert altijd als chauffeur”, vertelt Mariëlle. Over de deelname aan de TVM Awards is Caroline kort en bondig: “Het is een mooie manier om ons werk te promoten en te kijken of we op deze manier meer vrouwen achter het stuur kunnen krijgen.”