'Bumper biedt ons efficiencyvoordelen'
In de TVM Actueel van juli 2020 besteedden we ruimschoots aandacht aan Bumper, de digitale oplossing van TVM voor schaderegistratie. Lees hieronder het interview met Erik Nagel en Jaap van Vliet van Transportbedrijf R. Nagel dat nauw betrokken is bij de ontwikkeling van Bumper. Het volledige magazine van TVM Actueel met meer informatie over Bumper kunt u hier lezen.
Bumper. De eenvoud van de naam zegt meteen veel over de gebruiksvriendelijkheid van de digitale oplossing die TVM in nauwe samenwerking met een selecte groep klanten heeft ontwikkeld. Het doel van Bumper is om klanten te helpen hun schadelast eenvoudig te registreren en terug te dringen. Alles onder het motto: meer data, minder schade.
Vanaf het eerste moment is een anuit zijn kantoor in Oude Meer kan Erik Nagel, CEO van Transportbedrijf R. Nagel, uitkijken over het terrein van Schiphol-Oost. Een leger aan blauwe vliegtuigen staat aan de grond, een vertrouwd beeld sinds de start van de coronacrisis.
Als specialist in luchtvracht heeft zijn bedrijf een paar mindere maanden achter de rug, hoewel het transport van beschermingsmiddelen als mondkapjes, handschoenen en brillen om de bekende redenen wel explosief toenam. Een geluk bij een ongeluk is dat het aantal schadegevallen – ook geholpen door de rust op de weg - de eerste vijf maanden van 2020 is gehalveerd ten opzichte van een jaar eerder.
De onderneming was vanaf de beginfase nauw betrokken bij de ontwikkeling van Bumper, de digitale oplossing van TVM op het gebied van schaderegistratie. “We werken er nu circa een half jaar mee, maar laten we eerlijk zijn, dit is wel een tool waar je als bedrijf het liefst zo min mogelijk gebruik van maakt”, zegt Nagel met gevoel voor humor.
Efficiencyvoordelen
Jaap van Vliet is in zijn rol als roosterplanner en chauffeursbegeleider bij R. Nagel Transport de persoon die het meest met Bumper werkt. Hij ziet vooral veel efficiencyvoordelen. “Ongeveer tachtig procent van onze schades zijn manoeuvreerschades. Achteruitrijden, bumpertje, paaltje, dat soort dingen. Wanneer schade is ontstaan aan een auto, meldt onze chauffeur dat telefonisch. Bij de planning, bij de wagenparkbeheerder, bij mij. Wij sturen hem een link van Bumper waarna hij snel, eenvoudig en stapsgewijs de benodigde gegevens kan invullen.
Voorheen was de informatie regelmatig onvolledig. Of het papier was bijvoorbeeld natgeregend en niet meer leesbaar, waarna wij vanuit kantoor weer alle zeilen moesten bijzetten om de informatie alsnog boven water te krijgen. Als we straks volledig met Bumper werken, hebben we daar geen last meer van.” Op termijn moet Bumper voor alle gebruikers leiden tot minder administratieve handelingen. “Wij willen binnen ons bedrijf toe naar de situatie dat we alle schades in de Bumperomgeving opslaan, ook de schades die we niet bij TVM melden”, zegt Erik Nagel, die ook zelf actief met het systeem heeft getest. “Nu werken we feitelijk nog met twee systemen: Bumper en ons eigen TMS-systeem. Het is ook voor TVM voordelig als we alle schades in één systeem registreren. Op deze manier ontstaat een veel beter inzicht in het totale schadebeeld, inclusief de schades die voor TVM nu nog vaak onder de radar blijven, omdat wij ze niet claimen. Vooral uit het oogpunt van preventie is dit belangrijk. Hoe beter deze data, hoe beter wij erop kunnen anticiperen en sturen.”
Het wagenpark van transportbedrijf R. Nagel telt momenteel 85 eenheden, die bestuurd worden door circa 150 chauffeurs, inclusief uitzendkrachten. Ook de chauffeurs geven meestal aan Jaap van Vliet hun feedback over Bumper. “In het begin was het natuurlijk een kwestie van wennen. Ze liepen tegen zaken aan die soms wat onpraktisch aanvoelden. Maar het voordeel van de korte lijnen met TVM in dit traject is dat we dergelijke zaken kunnen aangeven en de mensen bij TVM er vervolgens meteen aan de slag gaan.” Afgelopen maand had men een tweezijdige schade, opgelopen op een laad- en loslocatie. Een heftruck was tegen een wagen van R. Nagel aangereden. “De tegenpartij moest een kenteken invoeren. Echter, een heftruck heeft geen kenteken en de optie ‘heftruck’ bestond nog niet binnen in Bumper. Op deze manier dragen wij ons steentje bij aan de doorontwikkeling van de tool.”
Zes talen
In het ontwikkeltraject worden gaandeweg meer functionaliteiten toegevoegd. Zo kan binnen Bumper inmiddels gekozen worden uit zes talen, inclusief Pools. Van Vliet: “Het is cruciaal dat iedereen de app begrijpt en de informatie in zijn of haar eigen taal krijgt voorgeschoteld. Bij ons werken louter Nederlandstalige chauffeurs, maar je hebt bij een schade uiteraard vaak te maken met een derde partij.” Erik Nagel geeft aan dat Bumper in de huidige ontwikkelfase al overduidelijk van toegevoegde waarde is voor zijn bedrijf. “Het is een prettige tool, dat vooropgesteld, maar in deze fase zijn er vanzelfsprekend altijd nog wel wat verbeterpuntjes. Nu moeten wij vanuit kantoor bij een schademelding nog een link vanuit Bumper naar de chauffeur sturen. Die schakel mag er wat mij betreft nog tussenuit. Maar ook daar wordt door TVM al hard aan gewerkt.”