‘Bij Bumper snijdt het mes aan beide kanten’
In de TVM Actueel van juli 2020 besteedden we ruimschoots aandacht aan de ontwikkeling van Bumper, de digitale oplossing van TVM voor schaderegistratie. Lees hieronder het interview met Thomas van Noort, manager Business Development bij TVM. Het volledige magazine van TVM Actueel met meer informatie over Bumper kunt u hier lezen.
Bumper. De eenvoud van de naam zegt meteen veel over de gebruiksvriendelijkheid van de digitale oplossing die TVM in nauwe samenwerking met een selecte groep klanten heeft ontwikkeld. Het doel van Bumper is om klanten te helpen hun schadelast eenvoudig te registreren en terug te dringen. Alles onder het motto: meer data, minder schade.
Thomas van Noort, manager Business Development bij TVM, is tevreden over de ontwikkeling van Bumper tot nu toe. “We zijn eind 2018 aan dit traject begonnen omdat het onze ambitie is om data nadrukkelijker in te zetten voor ons preventiebeleid. Echter, de schadedata die we als verzekeraar ontvangen, geven geen volledig beeld. Niet alle schades worden immers gemeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schades die binnen het eigen risico vallen. Maar deze data zijn vanzelfsprekend wel relevant als het om preventie gaat.”
“Daarnaast gaan transporteurs in de praktijk verschillend om met de registratie van hun schadedata. En niet altijd gebeurt dat even efficiënt. De wagenparkbeheerder is meestal degene die de schades afhandelt, maar die krijgt van de ene chauffeur een WhatsApp-bericht, de ander stuurt een mailtje en de volgende belt op. Maak daar maar eens een eenduidig en sluitend schadeverhaal van.”
Meer inzicht in een volledig schadebeeld
Met die achtergrond ging een team met bevlogen medewerkers en specialisten, onder leiding van ‘product owner’ Floortje Geuze, aan de slag met een digitale oplossing. De insteek was duidelijk. Van Noort: “Als wij onze klanten kunnen helpen schades efficiënt te registreren, met name via de chauffeur en de wagenparkbeheerder, dan hebben we voor hen al meerwaarde gecreëerd. Tegelijkertijd krijgen wij meer inzicht in een volledig schadebeeld, dat voor preventie interessant is. Bij Bumper snijdt het mes aan beide kanten.”
Vanaf het eerste moment is een selecte groep intensief bij het ontwikkeltraject betrokken, waaronder transportbedrijf R. Nagel.
Van Noort: “We hebben klanten bezocht en geïnterviewd om te zien hoe men werkt en waar men tegenaan loopt. In de beginfase hebben we veel aandacht geschonken aan gebruiksvriendelijkheid, zeker ook voor de chauffeurs. Onze UX-designers hebben zelfs in truckerscafés het net opgehaald. Het is cruciaal dat een chauffeur en wagenparkbeheerder hier in de dagelijkse werksituatie goed mee uit de voeten kunnen. Concreet: dat bijvoorbeeld een chauffeur geen ellenlange teksten moet schrijven op zijn smartphone, maar op een laagdrempelige wijze een volledige schademelding kan doen. Voor een chauffeur is het belangrijk dat hij heel logisch de stappen kan doorlopen, want hij krijgt als het goed is weinig met Bumper te maken. De wagenparkbeheerder daarentegen zal er dagelijks mee werken en heeft behoefte om meer gegevens in een oogopslag te kunnen zien. Die wil niet steeds moeten doorklikken. Dus we hebben verschillende dashboards ontwikkeld voor de verschillende rollen.”
De eerste stap in de ontwikkeling van Bumper was feitelijk het registreren van eenzijdige schades. Daarna volgden vanzelfsprekend tweezijdige schades. Van Noort daarover: “Dat is best een complex proces geweest. Het gaat deels om het winnen van vertrouwen. Ook de tegenpartij, die soms een ander perspectief heeft op een schade, moet immers vertrouwen op registratie via Bumper. De benchmark is een vervolgstap op tweezijdige schades registreren. We willen dat de gebruiker straks zijn eigen schadestatistieken kan vergelijken met andere partijen. Dat geeft weer inzicht waar je kunt verbeteren.”
Gaandeweg zal het aantal functionaliteiten van Bumper steeds verder worden uitgebreid. “Op termijn willen we kijken of we ook rijgedragdata of weer- en verkeersinformatie kunnen integreren”, schetst Van Noort. “Uiteindelijk willen we onze preventieadviezen mede kunnen baseren op de inzichten die we uit Bumper halen.”
Bumper is in eerste aanleg een registratietool voor alle schades. Gebruikers hoeven echter niet alle schades door te sturen naar TVM. Ook op dat vlak heeft Van Noort gemerkt dat hier en daar wat scepsis overwonnen moest worden.
“En dat is ook best begrijpelijk. Wanneer je als transportbedrijf alle data met je verzekeraar gaat delen, wil je niet dat die data gebruikt gaat worden om de hoogte van je premies te bepalen. Dat we dat niet gaan doen hebben we op een aantal manieren duidelijk gemaakt. We hebben bewust gekozen voor een neutrale naam en uitstraling, die los staat van TVM. Want de tool is ontwikkeld door TVM, maar is geen deel van de verzekertingsoplossing van TVM. En ook in de gebruikersovereenkomst staat nadrukkelijk dat TVM de data gaat gebruiken voor preventiedoeleinden, maar niet voor premievaststelling. Daarnaast is heel nadrukkelijk in het proces voor de wagenparkbeheerder een moment ingebouwd dat hij zelf kan besluiten om een schade te wel of niet te melden bij de verzekeraar. De schades die niet gemeld worden, gebruiken we alleen voor preventiedoeleinden en om hun eigen benchmark terug te kunnen geven.”
Vijftien klanten werken inmiddels met Bumper. Het is de bedoeling om het aantal gebruikers het komend half jaar fors uit te breiden. “We zijn nu bezig om het onboardingproces zo efficiënt mogelijk te maken”, zegt Van Noort. “Alle Nederlandse TVM-klanten kunnen zich al meteen aanmelden voor Bumper. Voor hen hangt er ook geen prijskaartje aan vast. We zijn nu op het moment aanbeland dat we graag willen dat iedereen het gaat gebruiken.”