Benieuwd naar de andere verhalen in de TVM Actueel juli. Deze speciale editie staat nagenoeg volledig in het teken van preventie.
‘Preventie zit bij ons in het DNA’
Ze kent de verhalen uit de praktijk. Van ondernemers én chauffeurs. Bij klantbezoeken hoort Wilma Toering, CCO van TVM verzekeringen, geregeld over de enorme impact die een ongeval heeft op direct betrokkenen. “Preventie gaat voor mij in de eerste plaats over het menselijk en maatschappelijk leed dat we willen voorkomen door samen te werken aan veiligheid onderweg”, stelt ze.
Lees hieronder het interview met Wilma uit de TVM Actueel van juli 2021. In onze preventie-special editie vindt u ook tal van andere verhalen over logistiek en transport.
Impactvolle gebeurtenissen
Zo vertelde haar studerende dochter Eline enige tijd geleden het verhaal van een huisgenootje in de zorg die een slachtoffer van een verkeersongeval had zien sterven. En recent was ze bij een transportondernemer op klantbezoek. Hij was nog van slag door een ongeval, waardoor een pas 20-jarige bijrijder voor de rest van zijn leven zwaar invalide was geraakt. “Ik krijg weer kippenvel als ik erover praat. Afschuwelijk! Dit zijn tragedies met blijvende impact op direct betrokkenen, maar ook op hun familie, vrienden en collega’s.”
"Veiligheid is onze overtuiging"
Preventie is al sinds de oprichting van TVM in 1962 een belangrijke pijler onder het beleid. “We zijn echter geen verzekeraar in de traditionele zin van het woord,”, benadrukt Toering, die binnen TVM verantwoordelijk is voor onder andere preventie.
“We zijn in de eerste plaats een coöperatie. Opgericht voor leden, door leden. Wij kennen de markt, wij kennen onze leden en denken en voelen met hen mee. In voorspoed, maar zeker ook in tegenspoed. Dat gevoel, dat is TVM. Die betrokkenheid voel je binnen alle geledingen van ons bedrijf en dat maakt ons uniek. Ik durf te zeggen dat veiligheid en preventie in ons DNA zit. Wij geloven in wat we doen. Bij ons is veiligheid geen modewoord, het is onze overtuiging.”
Menselijke maat
Niet alleen de accountmanagers en adviseurs van de afdeling Preventie- en Risicobeheer gaan geregeld op bezoek bij hun vaste klanten waardoor een vertrouwensband ontstaat die past bij een partnership.
Zoals jullie dat bijvoorbeeld ook bij de uitbraak van de coronapandemie hebben gedaan?
“Exact. Ook toen het land ineens op slot ging, hetgeen grote gevolgen had voor de gehele logistiek- en transportsector, wilden we laten merken dat we er voor hen zijn. Dat we willen meedenken in oplossingen en in ieder geval een luisterend oor bieden. We staan pal voor onze leden, dat is wat mij betreft de meerwaarde van een coöperatie. En niet alleen met woorden, ook met daden. Denk maar aan onze actie om 10 miljoen euro terug te geven aan onze Nederlandse zakelijke klanten over weg en water. Wij zijn niet uit op winstbejag, wij werken samen met onze leden aan een gezonde toekomst van onze sector. En dat zeggen we niet alleen, dat laten we onze leden ook voelen.”
Gevolgen coronavirus
Welke gevolgen heeft het coronavirus? Voor uw onderneming en uw medewerkers? Of voor uw opdrachtgevers? Op onze dossier pagina of Corona verzamelen wij belangrijke informatie. Deze pagina wordt bijgewerkt zodra er nieuwe vragen opspelen of wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Terug naar preventie. Voor jou is preventie dus veel meer dan een manier om schadelastreductie te realiseren?
“Honderd procent!”
En hoe belangrijk is data in dit verhaal?
“Ontzettend belangrijk. Iedereen is tegenwoordig bezig met data. Dat hoort bij deze tijd, ook in onze sector. Data helpt om sneller patronen te ontdekken en meer en betere analyses te kunnen maken. Data heeft een voorspellende gave. Je kunt grip houden op meer dan 60 procent van de risicosituaties. Alleen, data mag nooit ten koste gaan van de menselijke aanpak.”
“Er wordt wel eens gezegd: data is het nieuwe goud. Dan zeg ik: ‘Ja, wacht even’. Want zonder mensen die helpen om de data te vertalen naar jouw specifieke onderneming of situatie en die beschikken over de juiste kennis en ervaring, heb je er niets aan. Wij updaten onze preventiepropositie voortdurend met technologie, maar ook met gedrag. Er zijn zoveel mooie voorbeelden van bedrijven die heel goed gaan met hun schadeverloop, omdat ze veiligheid duurzaam hebben verankerd in beleid en dat ook weten door te vertalen naar de dagelijkse praktijk. En dat zijn de bedrijven die sturen op gedrag.”
Geef eens een concreet voorbeeld?
“Preventie is vaak ook cultuur en cultuur zit ‘m vaak in de kleine dingen. Ik geef je het voorbeeld van een transportondernemer die zijn chauffeurs altijd vlakbij het kantoor laat parkeren en het kantoorpersoneel zelf juist een stuk verderop. Waarom? Zodat de chauffeur voor zijn rit nog even langs de planner loopt. En de planner met één blik in de ogen kan beoordelen of het een goede dag wordt of dat hij even een kop koffie met de chauffeur moet pakken voor een praatje. Dat zijn simpele voorbeelden die wel het verschil kunnen maken.”
“Bij TVM kennen we de praktijk. En juist daarmee maken we het verschil, wat zich weer vertaalt in prachtige rapportcijfers. Klanten die samen met ons een preventietraject opstarten, hebben na het eerste jaar gemiddeld 20 tot 30 procent minder schades, met uitschieters ver naar boven. Ja, daar ben ik trots op. Maar ik zeg er nadrukkelijk bij: we doen het wel samen met de klant. Als TVM kunnen we adviezen geven, een lijn uitzetten en ondersteuning bieden, maar het blijft de onderneming die er samen met ons uitvoering aan moet geven.”
“En natuurlijk, schades kunnen niet altijd voorkomen worden. Dus ook onze dienstverlening bij schades brengen we naar een steeds hoger niveau. Denk hierbij aan TVM schadeservice waarbij we onze klanten tegen een goede prijs snel weer op weg helpen en ook aan TVM assistance, onze in-house-alarm- centrale die 24/7 bereikbaar is en door onze klanten met een dikke 9 wordt gewaardeerd.”
Dan even over Bumper, de schade registratietool die TVM samen met klanten heeft ontwikkeld. Wat is exact de toegevoegde waarde?
“Bumper is een digitale tool die het voor een transportondernemer of wagenparkbeheerder mogelijk maakt om makkelijker, beter en sneller schades te registreren. Daarnaast helpt Bumper om een volledig inzicht te krijgen in zijn of haar schades, ook ten opzichte van andere bedrijven in dezelfde deelmarkt. De data van Bumper blijft altijd in het bezit van de ondernemer, die zelf bepaalt wat hij deelt met TVM. De verkregen data kan ons wel helpen om datagedreven preventieadviezen te geven en de risico’s voor de ondernemers te helpen verminderen. Onze P&R-adviseurs brengen de data tot leven. Dus terug naar je vraag: Bumper onderscheidt zich vooral in combinatie met het vakmanschap en de persoonlijke benadering van onze adviseurs. Van inzicht naar grip naar resultaat, dat is Bumper.”
Betonpaaltjes
Als schoolvoorbeeld van hoe Bumper moet werken, noemt Toering de betonpaaltjes in Arnhem. “Uit een Excellijst zie je niet of nauwelijks waar schades zijn. Zet je diezelfde data in Google Maps, dan gaat het anders leven en kun je tot op detailniveau inzoomen. Vanuit zulke analyses kregen we straten in Arnhem in beeld. Eén plek viel op: daar werd verreweg de meeste schade gereden. Individueel waren het incidenten, maar gezamenlijk zagen we een patroon dat veel ondernemers juist daar tegen schade opliepen. Wat bleek? Er stonden betonpaaltjes om een bankje te beschermen waardoor het onmogelijk was geworden om te manoeuvreren naar de laaden losplek van een filiaal. Dankzij Bumper hebben we dit kunnen verhelpen. Het hogere doel is vanzelfsprekend de continuïteit van bedrijven te bevorderen door duurzaamheid te vergroten en schadelast te reduceren.”
Meer informatie, minder werk
De klanten die Bumper gebruiken zijn zeer enthousiast over de tool, zegt Toering met gepaste trots. “Er zijn ook klanten die Bumper reeds in huis hebben, maar het nog niet hebben geïmplementeerd. Daar moet je als onderneming wel even energie insteken, maar dat is het zeker waard. Het levert meer informatie op en zorgt uiteindelijk voor minder werk. Wij kunnen vanuit TVM ondersteunen bij de implementatie, maar ze moeten het uiteindelijk wel zelf doen. Erik Nagel, de directeur van R. Nagel Transport, is zo’n iemand die de handschoen vanaf het begin heeft opgepakt. Hij heeft gezegd: voor de zomervakantie is er geen schadeformulier meer bij mij op kantoor. Hij stuurt op Bumper, omdat hij de enorme toegevoegde waarde ervan inziet en merkt.”
Je hebt het over inzichten uit data, die moeten leiden tot meer bewustwording. Is dat de essentie?
“Bewustwording is de eerste stap naar gedragsverandering, daar is het uiteindelijk om te doen. Wij investeren daar al decennialang in. Ter illustratie: Een jaar na de oprichting is het TVM veiligheidsplan al opgericht en kijk ook eens naar de ruim 50-jarige geschiedenis van Ridders van de Weg, dat draaide en draait om het belonen van veilig rijgedrag. Datzelfde geldt voor de TVM Awards als opvolger van Ridders van de Weg. Het NK Veiligste Chauffeur is een van de pijlers van de TVM Awards en spreekt bij chauffeurs ook tot de verbeelding. Wij vinden het belangrijk om bewustwording voor veiligheid op de weg structureel onder de aandacht te brengen en te houden, daar geloven we in.”
TVM is daarnaast ook medeoprichter van de Safety Deal, een stichting die stuurt op een veiligheidscultuur binnen de gehele keten
“Klopt. De keten zijn wij met ons allen. Van groot tot klein. Ook dat vind ik belangrijk om te benoemen. Sinds 1 juni zijn we gestart met de preventiedesk, die erop gericht is om de kleine ondernemer maximaal te ondersteunen op het gebied van preventie en veiligheid. Klanten kunnen de preventiedesk elke werkdag bellen of mailen met vragen waar ze in de praktijk tegenaan lopen.”
Resumerend, preventie gaat voor TVM over veel meer dan veiligheid op de weg of het water?
“Absoluut. Preventie gaat over het maximaal ondersteunen van onze leden. Het gaat over maatwerk, dus zeker niet alleen over veiligheid in de vrachtauto of aan boord van een binnenvaartschip. Ook op het vlak van bijvoorbeeld duurzaamheid, Last Mile, verzuimmanagement, cybersecurity en rechtshulp pakken we graag en overtuigend de rol die past bij ons als coöperatie. Samen optrekken met onze leden voor een gezonde toekomst van onze sector, dat is waar we voor staan.”